JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Folk svikter buss, tog, trikk og bane etter koronaen

Da samferdselsministeren var ordfører, testet han ut gratis buss i byen sin

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier han følger situasjonen i kollektivtrafikken tett. Her ved en buss i hjembyen Fredrikstad, der han hadde suksess med gratis tilbud i en måned.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier han følger situasjonen i kollektivtrafikken tett. Her ved en buss i hjembyen Fredrikstad, der han hadde suksess med gratis tilbud i en måned.

Werner Juvik

Kollektivselskapene taper millioner hver dag. – Vi vil følge situasjonen tett videre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

2021110510294220211105103213

ola.tommeras@fagbladet.no

Fortsatt er det bare 80 prosent av passasjerene som har kommet tilbake til trikk, bane, tog eller buss etter konrona-nedstenging.

Ruter sier de vil kutte ut deler av tilbudet, dersom ikke de reisende snart kommer tilbake. I tillegg vurderes å dekke tap med økte billettpriser.

– Akkurat nå hadde det heller vært en idé å teste ut gratis tilbud en periode, og friste folk tilbake, synes leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg.

Både samferdselsbyråd i Oslo og samferdselsminister er avventende.

Kun sikret ut året

Mandag legger Støre-regjeringen fram sitt statsbudsjett, og kollektivselskapene og fylkene venter spent. De håper å få utvidet kompensasjonsordningen og sikre selskapene som sliter, slik at kutt unngås. Solberg-regjeringen sikret bare kollektivselskapene ut året i sitt budsjett.

– Kollektivselskapene trenger å få forlenget kompensasjonsordningen. Staten bør ikke straffe Ruter og andre kollektivselskap for å ha støttet lojalt opp om koronarådene og bedt folk om å la være å reise, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav (MDG), til Fagbladet.

Fagbladet spør henne om en periode med gratis kollektivtransport kan være en idé.

– Siste regnskap i et normalår (2019) viser fire milliarder i billettinntekter. Dersom kollektivtilbudet skulle vært gratis, ville dette kreve en tilsvarende økning i tilskuddet fra Oslo kommune og Viken fylkeskommune, sier Hellvin Stav.

Se hva som skjedde da bussen ble gratis i tre måneder

Taper millioner daglig

I forrige uke varslet Ruter, som er bestillerselskapet for hele Oslo og deler av Viken, at de må kutte ut ruter og heve billettpriser dersom ikke folk begynner å reise kollektivt igjen. De taper millioner hver eneste dag.

Nyeste tall (uke 42) viser at fortsatt har bare 80 prosent av passasjerene kommet tilbake etter nedstenging, sammenlignet med siste normalår, 2019.

I 2019 gikk det fire milliarder kroner inn i billettinntekter i Ruter. Nedgangen i antall reisende tilsvarer dermed mer enn to millioner kroner daglig.

Ruter har anslått neste års tap i billettinntekter til 1,2 milliarder dersom folk ikke begynner å kjøre kollektivt igjen.

Fagforbund-medlem blir samferdselsminister: Vant ordførervalg med gratis ferje og gratis buss

Intens jobb for kollektivtransporten

– I halvannet år har vi bedt folk om ikke å reise kollektivt, og det tar tid for å omstille seg for den som har vent seg til å bruke bilen. Skulle staten likevel la kollektivselskapene i stikken, skal vi uansett snu hver stein for å ta vare på rutetilbudet. Det er viktig å unngå rutekutt som kan gjøre kollektivtransporten mindre attraktiv og føre til ytterligere bortfall av reisende, sier byråd Hellvin Stav.

Bussjåfør Petter har verken fast arbeidstid eller rute

Hun forteller at det jobbes intenst med å få folk tilbake til busser, baner og trikker.

– Ruter gjennomfører markedskampanjer og mobiliserer hele kollektivfamilien for å øke kollektivandelen. I tillegg gjøres det løpende arbeid med å få innsikt i reiser og behov etter gjenåpning. Det vil gi grunnlag for tilpasning av kollektivtransporten, sier hun.

Sikrere bybusser ruller snart på norske veier

Følger situasjonen tett

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier ikke noe om hvordan staten vil hjelpe kollektivselskapene videre over kneika, men hjelp er ventet.

– Vi vil følge situasjonen tett videre. Det er fylkeskommunene som har ansvaret for tilbudet, også med tanke på omstilling når etterspørselen endrer seg. Likevel har staten under pandemien bidratt til å sikre et nødvendig tilbud, svarer han i en e-post til Fagbladet.

– Når kollektivtrafikken for fullt er tilbake i normalt gjenge, har vi ingen fasit på. Mange spår nye og endrede reisevaner, men hvordan fremtiden blir, er usikkert, skriver han.

Kom tilbake til bussen etter 17 år. Møtte en gebyrhverdag

– Perfekt tid for gratisprosjekt

Den nye samferdselsministeren var inntil nå ordfører i Fredrikstad. Han er en av to ordførere som har vært med på å gjennomføre et prøveprosjekt med gratis kollektivtransport i hele byen i en måned.

Nygård svarer ikke på om det kunne være aktuelt som samferdselsminister å stimulere til slike prosjekter som et virkemiddel til å få folk tilbake til busser, trikker, tog og bane. Leder av Oslo sporveier arbeiderforening, Ola Floberg, er derimot ikke i tvil om at det ville vært perfekt nå.

– Det ville kostet mye, men jeg tror det ville vært verdt pengene. Jeg skulle gjerne sett at vi var med offensive, framfor å snakke ned kollektivtransporten og true med rutekutt og dyrere billetter. Hadde vi fått kjøre en periode gratis, kunne billettkontrollørene vært servicepersonell og assistert nye reisende. Vi kunne vist fram muligheten og rekruttert flere, sier han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy