JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sporveien: Ikke noe som tilsier at det er feil med trikker eller infrastruktur

AVSPORING: Trikken kjørte rett inn i Eplehusets lokaler.

AVSPORING: Trikken kjørte rett inn i Eplehusets lokaler.

Jo Straube

Sporveien sier at de foreløpig ikke har noen informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen forårsaket trikkeulykken tirsdag.

2024103015475720241031114731

vaktsjef@ntb.no

Ida-Kristin.tvedt@fagbladet.no

Tirsdag sporet en trikk i Oslo sentrum av og kjørte rett inn i en butikk i nærheten. Fire personer ble skadet i ulykken, blant de sjåføren av trikken. Ingen av disse ble alvorlig skadet. Det ble også store materielle skader på bygningen. Blant annet ble en bærer revet ned.

Granskningsarbeidet pågår fortsatt, skriver Sporveien i en pressemelding.

De understreker at dette arbeidet vil ta tid, og at det gjennomføres informasjonsinnhenting fra en rekke kilder.

Ingenting galt med trikkene

Foreløpig har Sporveien ingen informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen har forårsaket ulykken.

Det var en av Sporveiens nye trikker som kjørte inn i butikken. Trikketypen – CAF Urbos 100 – har en vekt på 42,7 tonn og kan ta med seg 220 passasjerer.

Onsdag ble det kjent at trikkeføreren er siktet for brudd på veitrafikkloven.

Føreren og den nærmeste familien er svært preget av det som har skjedd.

– Vi følger opp føreren i tråd med våre rutiner, skriver de videre.

OSLO: Her står trikken inne i Eplehusets lokaler.

OSLO: Her står trikken inne i Eplehusets lokaler.

Terje Pedersen / NTB

Saken etterforskes av både politiet og Havarikommisjonen.

Ettersom Sporveien samarbeider med flere myndighetsinstanser, kan de ikke kommentere ubekreftede opplysninger eller gå ut med informasjon som er formelt omfattet av etterforskningen skriver de til slutt.

Skal ha hatt høy fart

Flere medier har omtalt at trikken kan ha hatt høy fart før den sportet av. Ifølge VGs beregninger hadde den en fart på mellom 25 og 40 kilometer i timen. Aftenposten melder at den traff butikken i minst 35 kilometer i timen.

Også Avisa Oslo har omtalt farten. De erfarer at trikken holdt en hastighet på rett under 40 kilometer i timen. Dette er langt over maks tillat hastighet over en sporveksler: 15 kilometer i timen.

For all annen trafikk i Storgata er det 30-sone som gjelder.

Trikkeførerne etter Storgata-ulykken: – Dette går inn på oss alle.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
INGEN FEIL: Ifølge Sporveien er det ingenting som tilsier at det er noe feil med de nye trikkene.

INGEN FEIL: Ifølge Sporveien er det ingenting som tilsier at det er noe feil med de nye trikkene.

Jo Straube

AVSPORING: Trikken kjørte rett inn i Eplehusets lokaler.

AVSPORING: Trikken kjørte rett inn i Eplehusets lokaler.

Jo Straube

vaktsjef@ntb.no

Ida-Kristin.tvedt@fagbladet.no

Tirsdag sporet en trikk i Oslo sentrum av og kjørte rett inn i en butikk i nærheten. Fire personer ble skadet i ulykken, blant de sjåføren av trikken. Ingen av disse ble alvorlig skadet. Det ble også store materielle skader på bygningen. Blant annet ble en bærer revet ned.

Granskningsarbeidet pågår fortsatt, skriver Sporveien i en pressemelding.

De understreker at dette arbeidet vil ta tid, og at det gjennomføres informasjonsinnhenting fra en rekke kilder.

Ingenting galt med trikkene

Foreløpig har Sporveien ingen informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen har forårsaket ulykken.

Det var en av Sporveiens nye trikker som kjørte inn i butikken. Trikketypen – CAF Urbos 100 – har en vekt på 42,7 tonn og kan ta med seg 220 passasjerer.

Onsdag ble det kjent at trikkeføreren er siktet for brudd på veitrafikkloven.

Føreren og den nærmeste familien er svært preget av det som har skjedd.

– Vi følger opp føreren i tråd med våre rutiner, skriver de videre.

OSLO: Her står trikken inne i Eplehusets lokaler.

OSLO: Her står trikken inne i Eplehusets lokaler.

Terje Pedersen / NTB

Saken etterforskes av både politiet og Havarikommisjonen.

Ettersom Sporveien samarbeider med flere myndighetsinstanser, kan de ikke kommentere ubekreftede opplysninger eller gå ut med informasjon som er formelt omfattet av etterforskningen skriver de til slutt.

Skal ha hatt høy fart

Flere medier har omtalt at trikken kan ha hatt høy fart før den sportet av. Ifølge VGs beregninger hadde den en fart på mellom 25 og 40 kilometer i timen. Aftenposten melder at den traff butikken i minst 35 kilometer i timen.

Også Avisa Oslo har omtalt farten. De erfarer at trikken holdt en hastighet på rett under 40 kilometer i timen. Dette er langt over maks tillat hastighet over en sporveksler: 15 kilometer i timen.

For all annen trafikk i Storgata er det 30-sone som gjelder.

Trikkeførerne etter Storgata-ulykken: – Dette går inn på oss alle.