SV og Sp i Agder med felles front mot høye lederlønninger i staten

Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, tjener over 3 millioner kroner i året.

Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, tjener over 3 millioner kroner i året.

Ole Palmstrøm

SV og Senterpartiet håper å bruke et nytt stortingsflertall til å kutte i lederlønningene i statlige selskaper og innføre lønnstak.

2021081110402320210811104021

Stortingskandidater fra de to partiene i Agder reagerer blant annet på direktørlønnen i Nye Veier, som har hovedkontor i Kristiansand.

Det statlige veiselskapet ble etablert i 2015, og direktør Anette Aanesland tjener 2,3 millioner i året. Tar man med andre ytelser, er lønna oppe i 2,6 millioner, skriver Fædrelandsvennen.

– Det er ikke rett med så høye lønninger, og her må vi ha et lønnstak. Dette er skattebetalernes penger, og staten skal ikke være lønnsledende, sier stortingskandidat Gro-Anita Mykjåland for Senterpartiet i Agder.

I andre statlige selskaper er lederlønningene høyere. I Avinor er den på 3,9 millioner, mens den i Bane Nor er 3,1 millioner. Både SV og Sp vil begrense lederlønningene i statlige selskap.

2020: Så mye økte lønna til lederne i statlige selskap

– Det er ingen som trenger en så høy lønn, og det fører heller ikke til at jobben blir gjort bedre, hevder Solveig Skaugvoll Foss, SVs stortingskandidat i Agder.

– Det er provoserende at det skal være så store forskjeller mellom de på toppen og de som faktisk utfører oppgaven, legger hun til.

Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier har ikke ønsket å kommentere saken, mens styreleder Harald Nikolaisen sier at de følger statens lederlønnserklæring om å være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy