Teaterets styreleder beklager til «alle»: – Har kanskje vært litt blåøyd
IKKE HELT PLANLAGT: Styreleder Jafar Altememy trodde de ansatte skulle juble da han presenterte ukas budskap. Det ble ikke helt sånn.
Amada Pedersen Giske / NTB
Styreleder Jafar Altememy erkjenner at han og Oslo Nye gikk på en smell denne uka, men fastholder at han har de beste intensjoner for det kriserammede teateret.
ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no
– Nei, nei, nei!
Det er så man kan høre styrelederen i Oslo Nye Teater riste på hodet.
Det er torsdag ettermiddag og Jafar Altememy sitter i en taxi på vei for å hente barn på SFO.
Fagbladet har bedt ham om en kommentar til de tillitsvalgtes påstand om at styret har brutt drøftingsretten og forelagt dem en ferdig plan for teaterets framtid.
– Dette er ikke en plan, det er en skisse som skal begrunne søknaden til byrådet om tilleggsmidler. Vi må jo begrunne hva de 25 pluss 10 millionene vi søker om i ekstra midler skal brukes til.
Slik beskriver Fagforbundets tillitsvalgte stemningen på Oslo nye denne uka:
Nådde ikke fram
– Har de ansatte fått være med på å lage denne planen eller skissen?
– Dette er som sagt en skisse, den skal legges fram og drøftes i tråd med reglene i hovedavtalen. Ingenting vedtas før budsjettet vedtas i bystyret 11. desember. I mellomtida skal de få god tid til å komme med innspill, foreslå endringer og snakke med sine respektive forbund og ansatte.
– Dette forsøkte vi å få fram på allmøtet på onsdag, men det ble dessverre så mye støy at vi ikke nådde fram, sier styrelederen.
Han forsikrer at han nå har sendt invitasjon til tillitsvalgte til tre møter hvor skissen skal jobbes med.
Striden om Oslo Nye Teater
Mai 2024: Oslo Nye Teater står i fare for konkurs grunnet underfinansiering og ettervirkninger av pandemien. Fagforbundet Teater og Scene, sammen med NTL, Creo og Norsk Skuespillerforbund, arbeider aktivt for å sikre teatrets framtid.
23. mai 2024: Byrådet i Oslo avsetter 30 millioner kroner til Oslo Nye Teater i revidert budsjett. Dette sikrer midlertidig videre drift.
September 2024: Høyre-byrådet foreslår i budsjettet for 2025 å kutte støtten til Oslo Nye Teater med nesten 40 millioner kroner, nesten halvparten av kommunens tilskudd. Fagforbundet uttrykker sterk bekymring for konsekvensene, inkludert potensielle nedleggelser av scener og tap av arbeidsplasser.
Oktober 2024: Oslo bystyre avholder en høring om teatrets økonomiske situasjon, etter krav fra Ap, MDG og SV.
November 2024: Oslo Nye Teater mottar et tilskudd på 35 millioner kroner fra Oslo kommune, hvorav 25 millioner er et lån og 10 millioner et engangstilskudd, for å sikre videre drift og gjennomføre nødvendige omstillinger.
Kilde: Fagbladet.no
Denne faktaboksen er laget ved hjelp av KI. Innholdet er gjennomgått og kvalitetsikret av Fagbladets journalister.
Altememy sier også at skissen ikke har noe å gjøre med hovedsøknaden om tilskudd. Dette handler om tilleggsmidler som teateret har søkt om.
– Jeg håper virkelig at folk forstår at dette ikke er brudd på noe som helst. Hvis det oppleves sånn, så beklager jeg så mye overfor alle. Det var absolutt ikke intensjonen. Når man ser forskjellen mellom skisse og plan, så ser man at her er ingenting vedtatt. Det er ikke sånn jeg leder eller tar beslutninger!
Oslo Nye Teater legger ned Trikkestallen – halverer antall forestillinger.
Styrelederen avbryter sin egen ordstrøm med et sukk:
– Da jeg startet her for åtte uker siden, var teateret truet med stenging av scener og nedleggelse. Nå har vi en svært sympatisk plan som skåner de ansatte for mest mulig og tar vare på teateret. Jeg er faktisk blitt beskyldt for å være en fagforeningsmann.
– Beskyldt?
Jafar Altememy humrer.
– Ja, en journalist syntes jeg snakket så mye om de ansatte at han spurte om jeg var en fagforeningsmann. Da svarte jeg ja, for jeg har hatt de ansatte i fokus hele tiden og sånn har jeg jobbet hele mitt liv.
FEILBEREGNET: Styreleder Jafar Altememy innrømmer at han tok grundig feil da han så for seg mottagelsen på allmøtet på Oslo Nye sist onsdag.
Lars Opstad / Oslo Nye Teater
Blåøyd
Skal vi tro styrelederen, hadde heller ikke han forventet at uka skulle bli som den ble.
– Jeg er så lei meg for at dette gikk skeis. Jeg har jo ikke blå øyne, absolutt ikke, men kanskje var jeg blåøyd. Jeg trodde oppriktig at jeg skulle få se lettelse og smil hos de ansatte når de fikk høre om planen: Vi flytter et dukketeater til Centralteatret og sparer hovedscenen som alle er så glad i! Det er ingen som mister jobben som følge av denne endringen. Vi reduserer antall produksjoner, ja, men so what? Det er ikke kvantitet som er viktig for Oslo Nye, det er kvalitet!
– Men hvorfor måtte de tillitsvalgte undertegne en taushetserklæring før de fikk se denne planen eller skissen på mandag?
– I den opprinnelige informasjonsplanen hadde man et ønske om å legge fram skissen til de tillitsvalgte, slik at de fikk forhåndsinformasjon. Deretter var intensjonen å legge den fram for de ansatte på allmøtet. Vi ville ikke at informasjonen skulle spres før dette.
Mistet kontrollen
Ingenting gikk etter planen. Forrige fredag publiserte NRK en artikkel hvor det sto at kulturbyråden i Oslo i et møte samme dag var forelagt et forslag til hvordan teateret skulle drives videre.
Tirsdag kom Aftenposten med en sak om at de ansatte hadde fått munnkurv.
Onsdag var det et internt husmøte, som alle parter ser ut til å være enig om at ikke ble spesielt konstruktivt.
– Dessverre kom NRK og de andre på banen. Alle lekkasjene har skadet saken. Når du mister kontroll over informasjon, mister du muligheten til en ryddig og god prosess. Sannheten er at vi ikke sendte noe til eieren før onsdag kveld denne uka, etter at allmøtet og pressekonferansen var ferdig.
– Ansatte og tillitsvalgte tror at planen allerede var sendt til eier forrige fredag?
– Absolutt ikke! Vi fortalte dem at de hadde fått se noe eieren vår ennå ikke hadde sett.
– Hvorfor tror du at de tillitsvalgte likevel sier at de føler beslutninger blir tatt over hodet på dem, at styrets lojalitet er i Rådhuset og ikke i teateret?
– Det er den absolutt ikke! Det har jeg sagt fra første dag, og det sa jeg også på onsdag: Jeg jobber for å redde Oslo Nye. Jeg har for eksempel ikke gått rett til den enkleste løsningen, som er nedbemanning. Tvert imot, jeg har lett etter gode løsninger, til teaterets beste.
Rødgrønne partier fremmer mistillit mot Oslos kulturbyråd i teatersaken.
– Jobber sju dager i uka
– Hvordan skal du klare å snu de ansatte og tillitsvalgtes oppfatning i denne saken?
– Jeg er veldig personlig med folk, skyver ikke andre foran meg, slik mange direktører og styreledere gjør, men stiller opp selv. Da jeg startet spurte jeg de ansatte hva de ønsket fra meg. De svarte at de ville ha direkte informasjon. Det var derfor jeg startet med fredagsinfo, blant annet, sier han og lister opp:
Infobrev til de ansatte hver fredag via intranett, husmøter og stadige besøk på de ulike avdelingene.
– Jeg har jobbet sju dager i uka for å sikre at vi får en trygg hverdag i tida som kommer. Det er en del politiske prosesser jeg ikke har noe med, men i en periode er det naturlig å ha tett dialog med eier for å få en god prosess. Det har jeg vært åpen om fra dag én og sagt på allmøtene: Vi skal få eieren til å jobbe for oss, ikke motsatt.
DÅRLIGE TIDER: Teateret sliter økonomisk.
John Hughes / Oslo Nye Teater
– Hvorfor er stemningen likevel så dårlig?
– Dessverre ble den etter lekkasjene i NRK og taushetserklæringen på mandag. Inntil da applauderte folk når jeg var ferdig å snakke på husmøtene.
– Angrer du på at du påla de tillitsvalgte taushetsplikt på mandag?
– Vi ønsket bare å gjøre jobben skikkelig og diskuterte hva som var lurt å gjøre. En arbeidsrettsadvokat i styret var tydelig på at dette var helt vanlig å gjøre, Spekter likeså: Er det informasjon som man ikke ønsker skal videreformidles på nåværende tidspunkt, så har man anledning til å gjøre det vi gjorde, men, dessverre, det som skjedde på mandag ødela alt arbeidet vi hadde lagt ned de siste åtte ukene.
Kan ikke love å unngå nedbemanning
Likevel: Altememy har fortsatt håp om god stemning på Oslo Nye:
– Det er ikke alle som mener det samme, jeg har fått mange varme hilsener også etter onsdag.
– Så du kan berolige de ansatte med at beslutningen ikke er tatt, uten at de har fått være med i prosessen?
– Beslutningen er overhodet ikke tatt. Og dette er ikke en farlig skisse, det er en sympatisk skisse. Eller en veldig snill, som noen også sa.
– Kan du love at dere vil unngå nedbemanning?
– Nei, det kan jeg ikke. Det står «eventuelt nedbemanning» i planen. Men det er i så fall det siste vi skal gjøre.
– Vil det være mulig å unngå?
– Det kommer an på budsjettet. Men uansett om det blir en nedbemanning, så jobber styret for å finne frivillige løsninger. I tida framover kommer vi til å være ekstra nøye på at det ikke tas noen snarveier, at alt gjøres veldig ordentlig.
REDNINGSMANN, ELLER...: Styrelederen håper at når alt er over, så vil staben på Oslo Nye ha et annet syn på ham enn de har akkurat nå.
Amada Pedersen Giske / NTB
– I etterpåklokskapens lys: Kan du se hvorfor de ansatte forsto informasjonen på en annen måte enn du forventet?
– Ja, i etterkant har jeg snakket med mange, både på innsiden og utsiden, folk som har fulgt saken. Det har vært mye følelser og usikkerhet over tid, som har tæret på folk. Det har ikke jeg bidratt til. Jeg kom inn for å finne gode løsninger for teateret, sånn at det kan leve i hundre år til.
– Jeg håper virkelig at når vi er ferdig med denne prosessen, så ser de ansatte på Oslo Nye på meg som en redningsmann og ikke noe annet.