JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre av fire er fornøyd med Nav, men blant noen brukergrupper er misnøyen større enn før

Nav har gjenvunnet tillit og tilfredshet hos brukere etter et dupp under pandemien.

Nav har gjenvunnet tillit og tilfredshet hos brukere etter et dupp under pandemien.

Ørn E. Borgen / NTB

Tre av fire brukere sier de er fornøyde med kontakten med Nav. Men arbeidssøkere og folk på arbeidsavklaring er fortsatt mindre tilfreds enn før pandemien.

2022101209595920221012095959

Det viser den årlige brukerundersøkelsen, som ble lagt fram onsdag.

– Vi er glade for at 76 prosent svarer at de er fornøyde med Nav, men vi skulle gjerne sett en økning blant brukerne våre. Dette er noe Nav kommer til å jobbe for framover. Disse undersøkelsene gir oss nyttig informasjon om hvor skoen trykker og hva som bør bli bedre, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.

Beth og Claudia hadde tre arbeidsgivere på tre måneder: – Vi er som en pakke som blir flytta rundt

Hovedfunn fra undersøkelsen viser at:

* 76 prosent av brukerne svarer at de er fornøyde med Nav.

* 80 prosent opplever at de blir møtt med respekt.

* 71 prosent svarer at de har tillit til Nav.

* 63 prosent synes informasjonen er klar og forståelig.

* Det er ingen store endringer fra fjorårets undersøkelse, men tilfredshet er redusert i enkelte brukergrupper.

Hva skjer på ditt område? Sjekk hva politikerne jobber med i høst

Saksbehandlingstid økte

Under pandemien scoret Nav langt dårligere på flere indikatorer, men etaten har stort sett gjenvunnet folks tillit og tilfredshet. Men for gruppene på arbeidsavklaringspenger (AAP) og arbeidssøkende ligger nivået fortsatt lavere enn før pandemien.

For AAP-mottakerne kan årsakene være at koronarestriksjoner har hindret en del aktiviteter de siste årene, samt at det har vært usikkerhet rundt forlengelsen av ytelsen, mener Nav. Mer misnøye blant arbeidssøkere kan trolig knyttes til at saksbehandlingstiden for dagpenger økte noe i 2022.

– Navs ambisjon de neste årene er at folk skal få pengene de har krav på enkelt og forutsigbart. Hvis det er nødvendig å søke, skal det være lett å gjøre det. En annen viktig ambisjon er å gi bedre og mer helhetlig hjelp til dem som har store og sammensatte behov, sier Holte.

Det er kontakten med ansatte i Nav som i størst grad gir folk opplevelsen av å bli møtt med respekt, viser analysen. Det samme gjelder i noe mindre grad de digitale flatene.

Nav reiser derfor spørsmålet om de digitale flatene i enda større grad kan bidra til at brukere opplever respekt og anerkjennelse.

100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse. Det bekymrer denne mannen

Slitsomt og stressende for noen

I en årrekke har Nav dessuten jobbet med klarspråk, men etaten har fortsatt noe å gå på. Litt over seks av ti mener informasjonen er klar og forståelig. Personer med «høy byråkratisk kompetanse» finner det enklest – altså som allerede har forkunnskaper som bidrar til å forstå offentlig forvaltning.

Kontakten med Nav oppleves særlig slitsom og stressende for de som har lav byråkratisk kompetanse, heter det i rapporten.

– Satt på spissen: Det er brukerne som kanskje trenger Nav mest, som er minst fornøyde med Nav, heter det.

De fleste brukerne har erfaring med søknadsprosesser for å få ytelser eller hjelpemidler. Det viktigste da er kombinasjonen av saksbehandlingstiden og informasjonen mens søkerne venter på vedtak.

Denne ventetiden er det steget brukerne er minst fornøyde med, i tillegg til forklaringen på vedtaket, ifølge Nav.

MEST LEST:
TROR PÅ NESTE GENERASJON: Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell. - Det nytter ikke å endre de som allerede er der ute. Vi må gripe fatt i de som er under utdanning og sørge for at de får den kompetansen som trengs. 

TROR PÅ NESTE GENERASJON: Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell. - Det nytter ikke å endre de som allerede er der ute. Vi må gripe fatt i de som er under utdanning og sørge for at de får den kompetansen som trengs. 

Anita Arntzen

70-åringen savnet sexlivet da mannen fikk demens: – Det er først i det siste jeg har fått «pleier-følelser» i tillegg

SVELGET UNNA: Strandavatnet rommer 554 millioner kubikkmeter vann. Det var det god bruk for da "Hans" buldret i vei. Vedlikeholdsarbeiderne Torbjørn Haugo og Jan Egil Grue inspiserer. Til høyre i bildet ses overløpet der det bare er centimetere igjen.

SVELGET UNNA: Strandavatnet rommer 554 millioner kubikkmeter vann. Det var det god bruk for da "Hans" buldret i vei. Vedlikeholdsarbeiderne Torbjørn Haugo og Jan Egil Grue inspiserer. Til høyre i bildet ses overløpet der det bare er centimetere igjen.

Werner Juvik

Torbjørn og Jan Egil åpnet kranene: Derfor gikk det ikke enda verre da «Hans» stormet gjennom Hallingdalen

HYLLET FOR ÅPENHET: F.v. Hjelpepleier Elisabeth Andersson, og sykepleierne Svanhild Furre Johannessen og Linda Hellesø fikk Flaviusprisen under Åpenhetsseminaret på Pressens Hus i Oslo torsdag 21. september.

HYLLET FOR ÅPENHET: F.v. Hjelpepleier Elisabeth Andersson, og sykepleierne Svanhild Furre Johannessen og Linda Hellesø fikk Flaviusprisen under Åpenhetsseminaret på Pressens Hus i Oslo torsdag 21. september.

Marte Bjerke

Helsearbeiderne snakket om kritikkverdige forhold på jobben. Her får de pris for åpenheten

– Det er ingen naturlov at Arbeiderpartiet bare kan ta noen grep og bli største parti igjen. Men det er heller ingen naturlov at partiet skal gjøre dårlige valg, sier partisekretær Kjersti Stenseng. (Arkivfoto)

– Det er ingen naturlov at Arbeiderpartiet bare kan ta noen grep og bli største parti igjen. Men det er heller ingen naturlov at partiet skal gjøre dårlige valg, sier partisekretær Kjersti Stenseng. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Stenseng mener Ap kan bli størst igjen. Her er planen

GLEDER SEG PÅ MAT: Gunhild Johansen (til venstre) og Ingunn Svensgård åpner bakken med varm mat. Marte Husum i bakgrunnen og Kacper Roza, Alva Linea Myklemyr. Med de to dansende Lydia Emilie Foss Flaathen og Limar i front.

GLEDER SEG PÅ MAT: Gunhild Johansen (til venstre) og Ingunn Svensgård åpner bakken med varm mat. Marte Husum i bakgrunnen og Kacper Roza, Alva Linea Myklemyr. Med de to dansende Lydia Emilie Foss Flaathen og Limar i front.

Werner Juvik

Se kjøkkensjefens matråd for barn: En ny vri slapp matlysten fri

Helse- og sosialtjenester, samt undervisning,  sto for drøye 55 prosent av nedgangen i antall jobber.

Helse- og sosialtjenester, samt undervisning, sto for drøye 55 prosent av nedgangen i antall jobber.

Frøydis Falch Urbye

Antall jobber synker: Størst nedgang i helse og sosial

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy