JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vurderer å stramme inn «vill vest»-forhold i varebilbransjen

HOLDER BRANSJEN I ØRA: En ny EU-pakke som regulerer varetransport på tvers av norskegrensa, viser seg å inneholde flere av grepene Fagforbundet post og finans etterspør også for det innenlands markedet. Nå vurderer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) å innføre dem.

HOLDER BRANSJEN I ØRA: En ny EU-pakke som regulerer varetransport på tvers av norskegrensa, viser seg å inneholde flere av grepene Fagforbundet post og finans etterspør også for det innenlands markedet. Nå vurderer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) å innføre dem.

Werner Juvik

Etter urovekkende rapporter om forholdene for varetransport med lette varevogner, vurderer samferdselsdepartementet nå nye tiltak for å regulere innenlands varetransport. Både løyve, fartsskriver og kjøre- og hviletidsbestemmelser står på tiltakslista.

2022022112191020220221121910

ola.tommeras@fagbladet.no

Påstander om kaotiske ansattelsesforhold, shabby biler, overlasting med pakker og underbetaling av førere har sittet løst i beskrivelsen av den kraftige veksten i små- og enkeltmannsforetak som driver med pakkeutkjøring under pandemiperioden.

På bakgrunn av urovekkende meldinger fra både fagforenings- og arbeidsgiverhold lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) nå å se nærmere på saken.

Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris

EU-pakke styrker krav

De første tiltakene som kommer, kommer i forbindelse med at regjeringen jobber med å innføre EUs mobilitetspakke i norsk rett. Det vil sette nye krav til internasjonal transport, også for varebiler ned til 2,5 tonn.

– Med forordningen innføres blant annet krav til løyve, installering av fartsskriver og kjøre- og hviletid, skriver Nygård i en e-post til Fagbladet.

Disse reglene kan også nå bli gjort gjeldende ved innenlands transport.

– Vi er i høyeste grad oppmerksom på at både Fagforbundet, andre arbeidslivsorganisasjoner, og også offentlige etater har spilt inn ønske om at tilsvarende regulering for varebiler som utfører nasjonal transport. Dette for å sikre likere konkurransevilkår og motvirke useriøs transportvirksomhet. Samferdselsdepartementet vil derfor, i samarbeid med Statens vegvesen, vurdere om løyvekrav, kjøre- og hviletid med mer, også bør innføres for innenlands varebiltransport, sier Nygård.

«Tut og kjør»-marked

I dag trengs det kun et vanlig sertifikat for å kjøre innenlands varetransport med varebiler, dersom bilen er lettere enn 3,5 tonn. Med kraftig økt netthandel er stadig flere transportører på veien. I fjor ble antall nyetablerte selskaper doblet. Kontroller avdekker grov overlast og dårlig tilstand på bilene. Sjåfører er ofte tilknyttet som selvstendig næringsdrivende.

Nygård opplyser at det må ses nærmere på om kravene skal gjelde varevogner lettere enn 2,5 tonn, da dette kan gi praktiske utfordringer, ifølge departementet.

Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans og en av pådriverne for å styrke reguleringene av bransjen, advarer mot dette siste.

– Løyvekrav må ikke avhenge av bilens vekt. Det må omhandle alle som gjør varetransport mot betaling, om det så er sykkeltransport. I annet tilfelle, flytter bare useriøse over til andre og lettere kjøretøy, sier hun.

Posten Bring-ansatte i Fagforbundet

Da forbundet PostKom og Fagforbundet ble slått sammen i 2019, gikk rundt 4000 transportsjåfører i Posten Bring, inn i Fagforbundet. Om lag 3.000 av disse kjører varebil under 3,5 tonn. Posten Bring har tariffavtale og ryddige forhold, men nå møter de konkurrenter med helt andre betingelser.

MEST LEST:
MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

Mats Løvstad

Her er to grunner til at årets lønnsøkning blir høy

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

Kristin Svorte

Her lærer helsefagarbeider Robert (33) å gjøre sykepleier-oppgaver 

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

Werner Juvik

Desse barnehagane brukar mykje meir på husleige enn andre. Slik skjer det

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

Kristin Svorte

Helsefagarbeidere får ingen garanti for at økt utdannelse vil gi økt lønn  

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Var hjelpepleier – uføre Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy