HOLDER BRANSJEN I ØRA: En ny EU-pakke som regulerer varetransport på tvers av norskegrensa, viser seg å inneholde flere av grepene Fagforbundet post og finans etterspør også for det innenlands markedet. Nå vurderer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) å innføre dem.
Werner Juvik
ola.tommeras@fagbladet.no
Påstander om kaotiske ansattelsesforhold, shabby biler, overlasting med pakker og underbetaling av førere har sittet løst i beskrivelsen av den kraftige veksten i små- og enkeltmannsforetak som driver med pakkeutkjøring under pandemiperioden.
På bakgrunn av urovekkende meldinger fra både fagforenings- og arbeidsgiverhold lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) nå å se nærmere på saken.
• Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris
EU-pakke styrker krav
De første tiltakene som kommer, kommer i forbindelse med at regjeringen jobber med å innføre EUs mobilitetspakke i norsk rett. Det vil sette nye krav til internasjonal transport, også for varebiler ned til 2,5 tonn.
– Med forordningen innføres blant annet krav til løyve, installering av fartsskriver og kjøre- og hviletid, skriver Nygård i en e-post til Fagbladet.
Disse reglene kan også nå bli gjort gjeldende ved innenlands transport.
– Vi er i høyeste grad oppmerksom på at både Fagforbundet, andre arbeidslivsorganisasjoner, og også offentlige etater har spilt inn ønske om at tilsvarende regulering for varebiler som utfører nasjonal transport. Dette for å sikre likere konkurransevilkår og motvirke useriøs transportvirksomhet. Samferdselsdepartementet vil derfor, i samarbeid med Statens vegvesen, vurdere om løyvekrav, kjøre- og hviletid med mer, også bør innføres for innenlands varebiltransport, sier Nygård.
«Tut og kjør»-marked
I dag trengs det kun et vanlig sertifikat for å kjøre innenlands varetransport med varebiler, dersom bilen er lettere enn 3,5 tonn. Med kraftig økt netthandel er stadig flere transportører på veien. I fjor ble antall nyetablerte selskaper doblet. Kontroller avdekker grov overlast og dårlig tilstand på bilene. Sjåfører er ofte tilknyttet som selvstendig næringsdrivende.
Nygård opplyser at det må ses nærmere på om kravene skal gjelde varevogner lettere enn 2,5 tonn, da dette kan gi praktiske utfordringer, ifølge departementet.
Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans og en av pådriverne for å styrke reguleringene av bransjen, advarer mot dette siste.
– Løyvekrav må ikke avhenge av bilens vekt. Det må omhandle alle som gjør varetransport mot betaling, om det så er sykkeltransport. I annet tilfelle, flytter bare useriøse over til andre og lettere kjøretøy, sier hun.
Posten Bring-ansatte i Fagforbundet
Da forbundet PostKom og Fagforbundet ble slått sammen i 2019, gikk rundt 4000 transportsjåfører i Posten Bring, inn i Fagforbundet. Om lag 3.000 av disse kjører varebil under 3,5 tonn. Posten Bring har tariffavtale og ryddige forhold, men nå møter de konkurrenter med helt andre betingelser.
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Anita Arntzen
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Colourbox.com
GIR IKKE OPP: – Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier Ina Libak. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet.
Bjørn A. Grimstad