HOLDER BRANSJEN I ØRA: En ny EU-pakke som regulerer varetransport på tvers av norskegrensa, viser seg å inneholde flere av grepene Fagforbundet post og finans etterspør også for det innenlands markedet. Nå vurderer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) å innføre dem.
Werner Juvik
ola.tommeras@fagbladet.no
Påstander om kaotiske ansattelsesforhold, shabby biler, overlasting med pakker og underbetaling av førere har sittet løst i beskrivelsen av den kraftige veksten i små- og enkeltmannsforetak som driver med pakkeutkjøring under pandemiperioden.
På bakgrunn av urovekkende meldinger fra både fagforenings- og arbeidsgiverhold lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) nå å se nærmere på saken.
• Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris
EU-pakke styrker krav
De første tiltakene som kommer, kommer i forbindelse med at regjeringen jobber med å innføre EUs mobilitetspakke i norsk rett. Det vil sette nye krav til internasjonal transport, også for varebiler ned til 2,5 tonn.
– Med forordningen innføres blant annet krav til løyve, installering av fartsskriver og kjøre- og hviletid, skriver Nygård i en e-post til Fagbladet.
Disse reglene kan også nå bli gjort gjeldende ved innenlands transport.
– Vi er i høyeste grad oppmerksom på at både Fagforbundet, andre arbeidslivsorganisasjoner, og også offentlige etater har spilt inn ønske om at tilsvarende regulering for varebiler som utfører nasjonal transport. Dette for å sikre likere konkurransevilkår og motvirke useriøs transportvirksomhet. Samferdselsdepartementet vil derfor, i samarbeid med Statens vegvesen, vurdere om løyvekrav, kjøre- og hviletid med mer, også bør innføres for innenlands varebiltransport, sier Nygård.
«Tut og kjør»-marked
I dag trengs det kun et vanlig sertifikat for å kjøre innenlands varetransport med varebiler, dersom bilen er lettere enn 3,5 tonn. Med kraftig økt netthandel er stadig flere transportører på veien. I fjor ble antall nyetablerte selskaper doblet. Kontroller avdekker grov overlast og dårlig tilstand på bilene. Sjåfører er ofte tilknyttet som selvstendig næringsdrivende.
Nygård opplyser at det må ses nærmere på om kravene skal gjelde varevogner lettere enn 2,5 tonn, da dette kan gi praktiske utfordringer, ifølge departementet.
Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans og en av pådriverne for å styrke reguleringene av bransjen, advarer mot dette siste.
– Løyvekrav må ikke avhenge av bilens vekt. Det må omhandle alle som gjør varetransport mot betaling, om det så er sykkeltransport. I annet tilfelle, flytter bare useriøse over til andre og lettere kjøretøy, sier hun.
Posten Bring-ansatte i Fagforbundet
Da forbundet PostKom og Fagforbundet ble slått sammen i 2019, gikk rundt 4000 transportsjåfører i Posten Bring, inn i Fagforbundet. Om lag 3.000 av disse kjører varebil under 3,5 tonn. Posten Bring har tariffavtale og ryddige forhold, men nå møter de konkurrenter med helt andre betingelser.
ELIANE: Reinhaldar og Fagforbundet-tillitsvalgte Eliane Jacobssen kan få ein del nye arbeidsoppgåver, om Rødt og Seher Aydar får gjennomslag. Tanken er å avlaste sjukepleiarane med oppgåver som fagarbeidarar kan gjere.
Werner Juvik
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
De ansatte i barnehagene ser og observererer folreldrene, og kan ofte plassere dem i kategorier.
Colourbox
Medlemmene har sagt sin mening om lønnsoppgjøret.
Colourbox
SELFIE: – Kan vi få et bilde? Marti har svært mange følgere på sosiale medier og blir ofte stoppet på gata av folk med mobilkameraet klart.
Skjalg Bøhmer Vold
ØYDELAGT: Svetlana har nyleg kome til Aukra frå krigsherja Mykolajiv i Ukraina: – Eg såg gnistar frå skyting 500 meter frå huset mitt. Svigerfar min bur i eit lite hus der han dyrkar poteter. No har russiske soldatar øydelagt huset og knust alle vindauga med skyting og sprenging.
Omar Sejnæs