EN DRØM: Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.
Illustrasjon: Oivind Hovland
Hjelpepleier
Ofte kan vi lese om forsinkede tog, dyre togpriser og for få avganger. Dette ville dagens regjering gjøre noe med, og de valgte å løse det ved å privatisere NSB.
De valgte altså å ignorere de ansatte, fagfolkene, fagforeningene, ja en stor del av befolkningen i Norge. De ba oss i stedet å se til land hvor de har privat jernbane. Da vi så dit, så vi hvor dårlig det gikk med de. Flere steder var utfordringene dobbelt så store. Billettene var mye dyrere, det var færre avganger, mer kaos og kundene måtte gjennom flere ledd for å få hjelp.
Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy.
• Renovasjonen i Oslo må beholdes i kommunal regi
Masse penger
Norges Statsbaner AS (NSB) har i nesten 150 år hatt stor betydning for utviklingen av norsk næringsliv. Jernbanen har blant annet knyttet innlandsområdene nærmere de tidligere utviklede byområdene ved kysten. Alle kjenner til NSB og selv om mye kunne vært bedre, er NSB fortsatt vår jernbane.
Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet. Pengene går til blant annet logoer på togene, uniformer, apper og billettautomater.
• 87 norske kommuner dropper anbud på renovasjon
Kommer ingen til gode
Dette er en kjempestor investering som ikke kommer noen til gode. De ansatte vil ikke få noen bedre hverdag av at navnet endres. Det vil heller ikke vi som kunder.
Men hva kan vi vel gjøre nå som det er privatisert? Vi er fortsatt kunder og brukere av tjenestene jernbanen gir oss, og mange av oss er avhengig av den. Samtidig er det vel alltid kunden som har rett?
Så til alle dere som reagerer på dette navnebyttet, fortsett med det. Vi kan ikke la slik galskap foregå uten reaksjoner.
Forslaget til nytt navn skal behandles på ekstraordinær generalforsamling i NSB den 22. mars.
Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen