Togrenholderne sies opp før SJ tar over for Vy:

SV-topp reagerer på oppsigelsen av togrenholderne: – Sterkt urimelig

RAMMES IGJEN: Det er en skam at det er renholderne som blir hardest rammet av anbud- og konkurranseutsetting, mener Arne Nævra (SV).

RAMMES IGJEN: Det er en skam at det er renholderne som blir hardest rammet av anbud- og konkurranseutsetting, mener Arne Nævra (SV).

Bjørn A. Grimstad

Før helgen fikk de ansatte i Trafikkservice i Bodø og Trondheim overlevert oppsigelsen. SVs Arne Nævra reagerer på behandlingen av de ansatte.

2020020413010020200206125226

morten.hansen@lomedia.no

Trafikkservice har sagt opp ansatte i Bodø og i Trondheim som vasker togene på strekningene som fra sommeren av skal trafikkeres av SJ. Det gjør de før det er avgjort om hvem som vinner anbudet på renholdet.

– Dette er sjokkerende og sterkt urimelig – men det er ikke overraskende.

Tirhas (34) har fått norskkurs av jobben: Ett steg nærmere drømmen om fagbrev

Arne Nævra, transportpolitisk talsperson for SV på Stortinget, er opprørt over at renholderne er de som blir hardest rammet av anbudsutsettingen på jernbanen.

Han påpeker at dette var grunnen til at de jernbaneansattes fagforeninger hadde en politisk streik våren 2018.

Uten renholderne hadde ikke vi andre fått gjort jobben vår

Har advart

SV foreslo den gang at Stortinget ba regjeringen sikre at renholdere og vedlikeholdere fikk videreført jobbene sine i tilfelle trafikken på norske jernbanestrekninger blir overført andre selskaper enn NSB. Forslaget ble nedstemt.

p

– Det som skjer med de ansatte i Trafikkservice er det vi og de ansatte på jernbanen advarte mot. Det er nettopp slike ting som skjer når anbudshysteriet rir landet vårt, og ikke minst ved jernbanereformen, sier Nævra.

Hun kuttet 1.500 jobber og fikk dobbel bonus

Saken fortsetter under bildet.

Arne Nævra er  transportpolitisk talsperson for SV på Stortinget.

Arne Nævra er transportpolitisk talsperson for SV på Stortinget.

Helge Rønning Birkelund

Vil ha regler

Selv om han mener Trafikkservice opptrer smålig, mener han det er ansvaret må plasseres der det hører hjemme. Han sier det burde vært et krav til selskapene som vinner anbudet at de har underleverandørene på plass så raskt at de ansatte ikke blir rammet hardere enn nødvendig.

p

– Det må være mulig å få til en ordning som gjør at de ansatte ikke risikerer unødvendige oppsigelser, og i verste fall stå uten lønn for en periode, sier Nævra.

Dette skjer når bussen blir gratis

Dårlig beskyttelse

Han mener det er en skam at det er renholderne som blir hardest rammet av anbud- og konkurranseutsetting. Nævra sier det er gjennomgangstonen i alle disse sakene.

– De som er på toppen finner seg alltid jobb. Det er bare å se på økningen i antallet direktører i selskapene på jernbanen. Det er de som jobber på gulvet, både fysisk og i overført betydning, som rammes. Det er de som trenger det mest som har dårligst beskyttelse. Det er leit å se på.

• Hold deg oppdatert, følg Fagbladet på Facebook!

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy