JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgte tvinges til konkurranse

VANT ANBUD: Hovedtillitsvalgt Jonny Christensen i Fagforbundet i Os mener kommunen har gjort en grundig jobb for å vinne tilbake driften og sikre de ansatte gode pensjonsvilkår de neste fem åra.

VANT ANBUD: Hovedtillitsvalgt Jonny Christensen i Fagforbundet i Os mener kommunen har gjort en grundig jobb for å vinne tilbake driften og sikre de ansatte gode pensjonsvilkår de neste fem åra.

Eivind Senneset

Samtidig som de slåss mot privatisering, må de tillitsvalgte delta i konkurransen for å sikre medlemmene best mulig. Det kan være en vanskelig balansegang.

2014090912000020230821171436

nina.monsen@fagforbundet.no

I Os, Fremskrittspartiets utstillingsvindu, var det tidligere delvis privatdrevne Luranetunet sykehjem igjen tilbake i helkommunal drift i høst etter at kommunen vant anbudsrunden.

Johnny Christensen, hovedtillitsvalgt i Os, har fått over hundre telefoner fra kommuner og tillitsvalgte som lurer på hvordan Os kommune kunne vinne anbudsrunden om driften av et sykehjem – i hard konkurranse med private selskaper.

– Vi har klart å vinne tilbake tjenestene uten å kutte i de ansattes lønn- og pensjonsvilkår, mener Christensen.

Aud Winsents, enhetsleder ved Luranetunet, ledet gruppa som utformet kommunens tilbud i anbudskonkurransen. Hun mener kommunen vant fordi de satset på kvalitet og ledelse, og la vekt på mer autorisert helsepersonell.

– Vi gjorde en veldig grundig jobb med tilbudet, fastslår hun.

– Driften skåret til beinet

– For sju år siden ble kommunen slått ut av konkurransen fordi vi sov i timen. Den gang lå kommunens tilbud 500.000 kroner over Aleris som vant, sier Christensen.

Sykehjemmet har i 12 år hatt privat drift i andre etasje og kommunal drift i første. At kommunen allerede driftet den ene etasjen, har kommunen hatt fordel av i anbudskonkurransen. Ifølge Christensen kan avdelingene ved behov låne personell av hverandre. Os kommune hadde i sitt tilbud 2,5 færre årsverk enn det Aleris omsorg har hatt de siste fire årene. Til gjengjeld vil kommunen bruke flere fagarbeidere og sykepleiere.

– Driften er skåret ned til beinet, men jeg føler ikke at vi driver uforsvarlig, sier Christensen.

Han forteller at kommunen har effektivisert og blitt flinkere til å få mer ut av pengene siden sykehjemmet ble privatisert for 12 år siden. Han skulle gjerne sett at det kunne skjedd uten konkurranseutsetting.

– Må følge to spor

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden, har vært med på å vurdere tilbudene i kommunens anbudsprosesser siden 1990-tallet.

– Vi må følge to spor, sier hun om dilemmaet om å delta i en krig hun egentlig er i mot.

– Parallelt med å sørge for at tillitsvalgte har tilstrekkelig kunnskap for å ivareta medlemmenes interesser under konkurranseutsetting, må vi fortsette den politiske kampen mot konkurranseutsetting, sier Sanden og legger til:

– Jeg har ikke møtt én innbygger som har ropt om konkurranseutsetting.

For Sanden handler deltakelsen i anbudsprosessen først og fremst om å forsøke å påvirke.

Å vinne anbudet har hun liten tro på.

– Det kommunale foretaket Oslo omsorg sulter snart i hjel. Det er umulig for oss å matche tilbudene fra private selskaper, som har helt andre lønn- og pensjonsvilkår enn vi har i kommunen, sier Sanden.

Hun legger til at Kirkens bymisjon har sluttet å legge inn tilbud i Oslo kommune av samme årsak.

– Kan bli forført av konkurransen

– De tillitsvalgte i Os har gjort en formidabel jobb, og det er helt klart en fordel for helsefagarbeiderne ved Luransetunet at de blir ansatt i kommunen de neste årene, mener Anne-Grethe Krogh, leder av omstillingsenheten i Fagforbundet, som samtidig advarer tillitsvalgte mot å bli forført av konkurransen:

– Det er livsfarlig å komme i en situasjon hvor de samfunnsmessige konsekvensene av konkurranseutsetting blir helt glemt, mener Krogh.

Hun er redd det kan føre til at tillitsvalgte kun vil konsentrere seg om å bli flinke til å konkurrere og glemme å gi opplæring i konkurransens konsekvenser.

– Mange blir forført av konkurransen. Jeg har selv opplevd at ansatte ber om å få redusert egne rettigheter for å kunne vinne anbud. På den måten kan konkurranseutsetting føre til lovlig sosial dumping, sier Krogh.

– Konkurranse utvikler tjenestene

I Os er Frp-ordfører Terje Søviknes klar på at konkurranse virker. Han mener kommunens seier er et bevis på det.

– For meg er det ikke noe poeng i seg selv at private aktører skal drive tjenestene. Det som er sentralt, er at det er flere aktører på området, noe som gir utvikling og innovasjon i tjenestene, sier Søviknes.

Selv om kommunen vant anbudet på pris og kvalitet, er det uaktuelt for Søviknes å ta Luranetunet permanent tilbake i kommunal regi.

– Da mister du den motivasjonsfaktoren det er å være i kontinuerlig konkurranse. I en monopolsituasjon kan du fort falle bakpå, mener Søviknes.

– Har konkurranse en bakside?

– Det er selvfølgelig ikke ideelt å skifte arbeidsgiver hvert fjerde eller sjette år, men i avveiningen mellom å sikre at de ansatte har samme arbeidsgiver i tiår etter tiår og å skape best mulig tjenester, mener jeg det siste veier tyngst.

Kommunal innovasjon i Steinkjer

Mari Sanden har slåss mot konkurranseutsetting i Oslo kommune i årevis og er lut lei argumentet om at konkurranse øker kvaliteten. Hun har ikke erfart at konkurranseutsetting fører til mangfold og økt kvalitet i Oslo.

– Konkurranse gjør ikke de ansatte bedre i jobben sin. Det er underlig at ikke kommuneledelsen rundt i landet ser som sin oppgave som arbeidsgiver å utvikle egne ansatte og bedre kvaliteten på tjenestene. Det går jo ikke av seg selv, mener Sanden.

Steinkjer er en kommune som har satset på nytenkning i renovasjonsarbeidet i kommunal regi. Tjenesteenhetsleder Ester Stølan mener engasjerte og trygge ansatte er nøkkelen til å få satt nye ideer ut i livet.

– Mine ansatte har fagbrev alle sammen. De er stolte av jobben sin og er kommunens beste kanal for omdømmebygging og informasjon om renovasjon. De engasjerer seg og vil være med og påvirke tjenesten, sier Stølan.

Hun ramser opp en topp moderne bilpark, oppgradert gjenbruksstasjon, tegnekonkurranse for barnehager og en guide til kildesortering som også brukes i norskundervisningen for innvandrere som eksempler på at de tør å tenke annerledes om renovasjon i hennes distrikt.

En tjeneste som er skåret ned til beinet for å være konkurransedyktig på pris hadde ikke hatt råd eller tatt seg tid til barnehagebesøk eller andre kreative påfunn, mener Stølan.

– Hvis jeg hadde satt renovasjonstjenesten ut på anbud og kun ansatt sjåfører på fireårskontrakter, tror jeg ikke de ville engasjert seg i disse tingene på den samme måten, sier hun.

Enhetslederen mener eksempelet fra renovasjon er like aktuelt for omsorgssektoren.

– Ansvarsfølelsen til egne oppgaver er den samme enten du jobber innenfor omsorg eller renovasjon, mener Stølan.

Konkurransens dilemma

Odd Haldgeir Larsen i Fagforbundets ledelse ser dilemmaet ved å juble over å vinne en konkurranse Fagforbundet er imot, men mener det er nødvendig å akseptere noen tapte slag i den store krigen mot privatisering.

– Så pragmatiske må vi være i Fagforbundet at når vedtaket om å konkurranseutsette er gjort, så jobber vi for å sikre arbeidstakerne så godt som mulig, uavhengig av arbeidsgiver, sier han.

Larsen innrømmer at ved å delta i konkurransen er Fagforbundet med på effektivitetsjaget mot offentlige tjenester.

– Det er klart konkurransepresset påvirker offentlig sektor på lengre sikt, og det skal vi være bevisste på, sier Larsen.

– Men vi har ikke noe alternativ.

Han mener oppgaven framover blir å tydeliggjøre hva Fagforbundet mener velferdsstaten skal være.

– Vi må slutte å bruke begreper som New Public Management og heller snakke om hva det handler om, nemlig styringsfilosofier som er utarbeidet for masseproduksjon i næringslivet. Men offentlig sektor er til for å levere tjenester til befolkningen og skal styres deretter. Vi må vise at privatisering angår hverdagen til folk, oppfordrer Larsen.

Jeg har ikke møtt én innbygger som har ropt om konkurranseutsetting.

Leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy