Ikke autopilot for selvkjørende busser
IKKE HELT SELVKJØRENDE: Oslos nye selvkjørende busser er populære, men helt selvkjørende er de ikke.
Heiko Junge / NTB scanpix
Erfaringene så langt viser at selvkjørende busser ikke går knirkefritt. I Oslo har de automatiske kjøretøyene en «vert» med, og i Gjøvik ble bakkene for bratte.
Å kjøre med hovedstadens to selvkjørende busser har vært svært populært. På to uker har bussene, Mats og Oda, fraktet 5.500 passasjerer de få hundre meterne fra Vippetangen til Kontraskjæret i hovedstaden. Men helt førerløse er kjøretøyene ikke, skriver Dagens Næringsliv.
• Her er Oslos første førerløse buss
Ikke helt førerløse
Begge bussene, med kapasitet på elleve passasjerer, har en egen vert med som passer på at automatikken gjør det den skal. Det har vist seg at uforutsette ting som blomsterpotter og fotgjengere kan være et problem.
At førerløse busser ikke er helt enkelt viser også erfaringene fra Gjøvik, som var den første byen i Norge til å teste ut den nye teknologien. I en rapport som byen nylig overleverte Miljødirektoratet avdekkes flere utfordringer, blant annet at de selvkjørende bussene ikke er så gode til å håndtere kjøring i bakker.
• Flere frykter roboter tar jobbene
Bremset og gasset samtidig
I rapporten som Oppland Arbeiderblad først omtalte, går det fram at girkassa på bussen røk tre ganger i løpet av testperioden på to måneder.
– At girkassa røyk skyldtes nok dårlig motorstyring. Bussen var ikke testet i bakker. Motstridende signaler gjorde at den bremset og gasset samtidig. En gang trillet bussen bakover i bakken, men verten klarte å stoppe den, sier Bjørnar Kruse, klima- og miljørådgiver i Gjøvik kommune til DN.
Stavanger var første by ut med selvkjørende busser allerede i 2016. Også der gjorde de seg erfaringer som at tåke og snø var hindre som kunne sette bussene helt ut av spill. Likevel er de positive til videre utprøving.