JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundets medlemmer sa ja til bussbransjeavtalen

FIKK JA: De ansatte sa ja til bussbransjeavtalen. Stein Guldbrandsen er fornøyd med at avtalen i Spekter fortsatt er lik avtalen i NHO. Derimot er han mindre fornøyd med det økonomiske resultatet. - Vi har en voldsom utfordring foran oss i oppgjøret om to år, sier han.

FIKK JA: De ansatte sa ja til bussbransjeavtalen. Stein Guldbrandsen er fornøyd med at avtalen i Spekter fortsatt er lik avtalen i NHO. Derimot er han mindre fornøyd med det økonomiske resultatet. - Vi har en voldsom utfordring foran oss i oppgjøret om to år, sier han.

Werner Juvik

63 prosent av Fagforbundets medlemmer stemte ja til bussbransjeavtalen mellom LO Stat/Nettbuss og Spekter.

2018042712440420230821171436

tips@fagbladet.no

Partene kom fram til et anbefalt meklingsresultat natt til 11. april i år.

Dagens ja fra medlemmene betyr at avtalen i Spekter fortsatt er lik avtalen i NHO.

Det er Stein Guldbrandsen, som har representert Fagforbundets bussansattte under meklingen, fornøyd med. Han er imidlertid noe mellomfornøyd med den økonomiske delen av avtalen. Han mener neste hovedoppgjør i 2020 blir avgjørende for å få medlemmene i dette avtaleområdet opp på gjennomsnittlig industrilønn ca. 464.000). Så langt er medlemmene bare på omlag 90 prosent av industrilønn.

Økt kjøpekraft for ansatte ved kinoer, apotek og boligbyggelag

– Gode prinsipper, ikke fullt så god økonomi

Det er gjort en usedvanlig god jobb når det gjelder sosial dumping, med å få på plass dekning av reise, kost og losji. AFP og det som kalles slitertillegget er også bra, sier Guldbrandsen.

Når det gjelder økt kjøpekraft for alle, så er ikke Guldbrandsen like fornøyd med resultatet for bussansatte.

– For de fleste er dette også et godt økonomisk oppgjør, men det er lite for ansatte innenfor bussbransjen.

Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2 535,- (kroner 1,30 per time.

Bussbransjeavtalen er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det er ikke lokale forhandlinger der for eksempel industriansatte får en del av lønnstilleggene sine etter at de har fått det sentrale tillegget, sier Guldbrandsen.

– Voldsom utfordring om to år

– Det står en voldsom utfordring foran oss i oppgjøret om to år. Det er mye å ta igjen for å få et godt økonomisk oppgjør, mener Stein Guldbrandsen.

Les alle tariffsakene her.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FIKK JA: De ansatte sa ja til bussbransjeavtalen. Stein Guldbrandsen er fornøyd med at avtalen i Spekter fortsatt er lik avtalen i NHO. Derimot er han mindre fornøyd med det økonomiske resultatet. - Vi har en voldsom utfordring foran oss i oppgjøret om to år, sier han.

FIKK JA: De ansatte sa ja til bussbransjeavtalen. Stein Guldbrandsen er fornøyd med at avtalen i Spekter fortsatt er lik avtalen i NHO. Derimot er han mindre fornøyd med det økonomiske resultatet. - Vi har en voldsom utfordring foran oss i oppgjøret om to år, sier han.

Werner Juvik