Se hvordan hjemmetjenesten får rekordlavt sykefravær
Her er de nesten ikke borte fra jobben
STOLTE ANSATTE: Hjelpepleier Tove Kvia byr opp Malvin Kristiansen (87) til dans.
Titti Brun
Slår noen den superfriske hjemmetjenesten i Haugesund? 61 ansatte hadde i september et fravær på 1,69 prosent. Landsgjennomsnittet for ansatte i helse- og sosialtjenester er ti prosent.
titti.brun@fagbladet.no
Malvin Kristiansen (87) ler når hjelpepleier Tove Kvia byr opp til dans på vei til kjøkkenet for å varme middagen hans. Malvin bor alene, og klarer seg så lenge hjemmetjenesten besøker ham et par ganger om dagen. Han er dårlig til beins, og da er det fint å få en arm å støtte seg til innimellom. Tove har hatt Malvin på arbeidslista i mange år.
– Vi er interessert i fotball begge to, både lokal og internasjonal. Så vi slipper ikke opp for samtaletemaer, er de to enige om.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Titti Brun
• Bernt er nesten aldri borte fra jobben
Snørr og smitte
Tove Kvia er en av 61 ansatte i hjemmetjenestens avdeling sør i Haugesund. I september slo de alle rekorder med 1,69 prosent i fravær.
Haugesund har som mål at det årlige sykefraværet ikke skal overstige sju prosent. Det er mål for alle kommunens ansatte.
Men ansatte utsettes i svært forskjellig grad for sykdom. Spesielt er de som arbeider i barnehager og i helse- og sosialtjenestene utsatt for smitte. Derfor er Haugesunds mål å komme under ni prosents sykefravær i krevende omsorgsyrker.
FAGLIG PÅFYLL: Fotball er samtaletema i dag. I tillegg stor interesse for fotball har Tove har tatt videreutdanning i psykisk helsearbeid.
Titti Brun
• Her halverte de sykefraværet
Leder ordner opp
I september var det ekstremt lavt sykefravær. Men også gjennomsnittet for hele året i avdeling sør er lavt med sine 5,4 prosent. Og det inkluderer langtidsfravær. Det er langt lavere enn kommunens drømmemål om mindre enn ni prosents fravær i krevende omsorgsyrker.
Tove Kvia er ikke i tvil om hvorfor hun og kollegaene er så mye på jobb: En imøtekommende sjef og faglig kompetanse.
– Jeg har en sjef som ordner opp når jeg ber om ting jeg trenger. Og hun gjør det raskt. Når jeg ber om å få bytte ei vakt, vet jeg at hun svarer ja hvis det er mulig. Dette handler om å gi og ta. Jeg svarer også ja til å bytte vakt når jeg har mulighet.
• Forskning: Slik får de ned sykefraværet
«Dette kan jeg»
Kvia har jobbet 23 år i hjemmetjenesten og stortrives med valg av yrke. Hun har valgt å spesialisere seg i psykisk helsearbeid. Hun har alltid likt å jobbe med pasienter i rusomsorgen og psykiatrien. I perioder står svært utfordrende pasienter på vaktlista. Noen ganger er det ikke nok at de er to sammen på hjemmebesøket, de må ha politifølge.
– Gjennom utdanningen ble jeg både tryggere og dyktigere til å løse situasjoner. Da er det interessant å gå på jobb. Vi har en leder som motiverer oss til å ta videreutdanning, mener Kvia.
Stolte av jobben
Malvin Kristiansen har fått torskemiddag, en prat om fotball og medisinene han trenger. Kvia skal innom kontoret før hun drar videre til nye hjemmeboende som trenger hjelp. Der treffer vi avdelingsleder Elin Haugen.
– Det er ikke noe hokus pokus, sier hun, men mener at når kompetente ansatte får bruke kunnskapene sine, vokser yrkesstoltheten, og de strekker seg langt for å gjøre en god jobb.
Hjemmetjenesten avdeling sør er delt inn i sju ansvarsgrupper. Så langt det er mulig, jobber de ansatte på områder de ønsker seg; enten det er diabetes, kols, sårstell, hverdagsmestring, lindrende pleie, demens eller rus og psykiatri.
– Vi har forutsigbare lister for de ulike fagområdene, og vi prøver å benytte fast personell for å få kontinuitet både for brukerne og de ansatte, sier Haugen.
• Flere nyheter på fagbladet.no
Sunn hverdagskost – ingen slankekur
På Rådhuset er enhetsleder for helse og sosial, Tone B. Steinsvåg, begeistret for de lave fraværstallene.
– Dette er resultat av stødig hverdagsjobbing, ikke et fraværsprosjekt. Det kan lett bli som hysteriske slankekurer der pila først går ned, men så øker vekta til det dobbelte etter en stund. På avdeling sør har leder klare forventninger til – og respekt for – den ansatte. Hvis noen er syke, må de ringe leder samme morgen, og hvis noen er litt ute av form, tilrettelegges dagen med litt lettere arbeidsoppgaver, forklarer hun.
– Tilbakemeldinger fra de ansatte er at de har en opplevelse av å bli sett og hørt.
God intern kompetanse
Steinsvåg er opptatt av å få overført måten denne avdelingen drives på til resten av tjenestene i kommunen.
– Nå er det opp til oss i rådhuset å spre velfungerende metoder. Vi trenger ikke bruke masse penger på eksterne konsulenter når vi har internkompetanse i god ledelse hos Elin Haugen, fastslår Steinsvåg.
Fravær Haugesund hjemmetjeneste sør:
September: 1,69 %, gjennomsnitt 2016: 5,4 %
Fravær alle ansatte i Haugesund kommune: 9,2 %
Landsgjennomsnitt helse/pleie/omsorg: drøyt 11%
Landsgjennomsnitt barnehager: drøyt 12%
Gjennomsnitt alle kommuner: 9,7%
Kilde: Haugesund kommune og KS
Dette gjør ansatte friske
• Være trygg på jobb og egen kompetanse.
• Være faglig oppdatert.
• Bli møtt med forventning og respekt.
• Ha rett person på rett jobb.
• Stolthet i jobben (vi trenger deg).
• En leder som raskt ordner opp.
• Raske tilbakemeldinger fra leder.
• Imøtekommende ledelse (gi og ta).
Haugesund hjemmetjeneste, avdeling sør