JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kvalitet for både frisører og kunder

SATSER PÅ KVALITET:  - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

SATSER PÅ KVALITET: - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

Ola Tømmerås

En ny kvalitetssalong er etablert. Salongen Pur Grønn frisør i Haugesund er den sjette salongen som Fagforbundet inngår avtalen med.

2014110312000020230821171436

ola.tommeras@fagforbundet.no

Kvalitet for både ansatte og kunder

En ny kvalitetssalong er etablert. Salongen Pur Grønn frisør i Haugesund er den sjette salongen som Fagforbundet inngår avtalen med.

Tekst og foto: OLA TØMMERÅS

Kvalitetssalong er et stempel som henger høyt. Målet er å opprette ”den ultimale frisørsalong” med høyets mulig kvalitet på alle områder - både for den ansattes arbeidsforhold og kunden.

Sentralt blant kriteriene for å bli godkjent er tariffavtale og at salongen oppfyller tariffavtalens krav til lærlingbedrifter, samarbeider med ansatte om kvalitetsutvikling, bruker grønne produkter og tilfredsstiller kravene til Miljøfyrtårn.

Grønn fra start

Salong Pur Grønn frisør har som navnet tilsier, vært grønn frisør siden oppstarten for tre år siden. Det betyr at de bruker de mest skånsomme produktene i arbeidet.

– Vi var aldri i tvil om valget, sier en av salongens to innehavere, Rita Steinsland. Hun driver kvalitetssalongen sammen med Heidi Kjønnø.

– Selv fikk jeg bronkitt av blekemidlene da jeg jobbet i vanlige salonger. Etter at vi begynte å jobbe grønt er hverdagen en helt annen, forteller hun.

Nå har de altså tatt kvalitetsutviklingen et godt steg videre til å oppnå godkjenning som kvalitetssalong.

Fellesløsninger

Et av målene for kvalitetssalongen er høyere grunnlønn og kollektiv provisjon.

– Vi ser uheldige sider ved individuelle provisjonsordninger. Det skaper et hysj-, hysj-miljø om lønn og konkurranse mellom frisørene om å grabbe til seg flest mulig kunder. Vi ønsker ikke slike arbeidsforhold, sier Steinsland.

Mye eksem og astma

Leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Gulbrandsen, er fornøyd med å kunne signere den sjette avtalen om kvalitetssalong i løpet av de to åra prosjektet har pågått. Samtidig har et tjuetall salonger startet som grønn frisør.

Prosjektene er blitt til i kjølvannet av det store frafallet i frisøryrket. Frisører ligger på topplass i Arbeidstilsynets oversikt over yrker med astma- og eksemplager.

– Det er sløsing med samfunnets ressurser når fagutdannede går ut av yrket etter få år, sier Guldbrandsen.

På www.frisorene.no har Frisørenes fagforening komplett sjekkliste over alle krav som stilles til grønn frisør, Miljøfyrtårn og Kvalitetssalong.

Kravene til kvalitetssalong

1. Må ha tariffavtale.

Det skal innenfor tariffavtalen utvikles lokale avtaler mellom partene som sikrer de ansatte en høyere fast garantilønn pr. time. Eventuell provisjonsorientert lønn bør være regulert i kollektiv avtale med utbetaling etter prosentvis stilling.

2. Må oppfylle kravene som lærlingbedrift.

Det innebærer et gjennomtenkte læringsopplegg og gode forhold, særlig med tanke på antall svenner og lærlinger i hver salong. Fortrinnsvis skal lærlingforholdet være en lærling pr. to svenner. Dette fastsettes nærmere for hver salong ved inngåelse av de lokale avtalene, herunder også godtgjøring og øvrige vilkår for svennene. I de lokale avtalene forutsettes også lagt til rette for hensiktsmessige ordninger for etter- og videreutdanning.

3. Samarbeid - kvalitetsutvikling

Kvalitetsutvikling i salongene skal være basert på de ansattes aktive medvirkning. Det innebærer at de ansatte må få benyttet sin kreativitet og kompetanse samt at den enkelte arbeidstaker gis muligheter til faglig og personlig utvikling.

Dette forutsetter gode og strukturerte ordninger for samarbeid og medinnflytelse/medbestemmelse i den enkelte salong basert på Hovedavtalens og overenskomstens bestemmelser.

4. Sertifisert av Miljøfyrtårn

Miljømessig skal en Kvalitetssalong sertifiseres/resertifiseres av Miljøfyrtårn innen en treårsperiode og følge gjeldende bransjekrav for frisører, samt Miljøfyrtårns generelle krav.

På www.frisorene.no har Frisørenes fagforening komplett sjekkliste over alle krav som stilles til grønn frisør, Miljøfyrtårn og Kvalitetssalong.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Pur Grønn frisør

SATSER PÅ KVALITET:  - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

SATSER PÅ KVALITET: - Vi var aldri i tvil, sier en av to innehavere, Rita Steinsland (t.v.). Her med lærling Marit Elise Lønnegraff og SST-leder Stein Guldbrandsen etter at kontrakt om kvalitetssalong er undertegnet.

Ola Tømmerås