I Fredrikstad går de på tvers av forskernes råd:
Derfor har bussjåfør Tom sluttet å sjekke om du har billett
EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.
Werner Juvik
– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer.
ola.tommeras@fagbladet.no
– Det har vært travle uker.
Det forteller bussjåfør og hovedtillitsvalgt i Vy buss, Svein Jacobsen.
Vi har akkurat parkert på innfartsparkeringen og ruslet opp til holdeplassen. Der svinger kollega Tom Sjøberg inn med en av bybussene.
Det er snart tre måneder siden han sist sjekket billetten til de reisende. Fra november til starten av februar har det vært gratis å kjøre buss i Fredrikstad.
• Se hva som skjedde i Moss da bussen ble gratis
– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer. Prosjektet er flott. Det gagner både bussnæringa og miljøet, men jammen har det vært mye stress også. Det skjer noe med huet til folk når noe blir gratis. De presser seg på og nekter å gå med på at det er fullt når det er fullt, sier Jacobsen.
Werner Juvik
Mange av de nye passasjerene er skoleelever som ellers kanskje ville gått eller syklet, men sjåførene ser også at bilistene inntar bussetene mer enn før.
– Det er fortsatt glissent på innfartsparkeringene. Det tar tid å forandre folks vaner, men en del har funnet veien til bussen, sier Jacobsen.
• Oslo satser, men sporveiarbeiderne er bekymret for hvordan kollektivpengene blir brukt
En kvart million passasjerer
Gratis kollektivtransport har preget de to østfoldbyene Moss og Fredrikstad det siste halvåret. Da sommerferien var over og de fleste var tilbake på jobb, smalt Moss og Rygge til med nye priser på absolutt alle bussruter i by og omegn. I tre måneder fikk alle reise gratis.
{f1}
I vinter har altså Fredrikstad fulgt opp. Bussen var gratis fra november til februar – nye innfartsparkeringer ble etablert, og byfergetilbudet utvidet – som allerede har vært gratis i noen år.
Da prosjektet i Moss gikk mot slutten, var konklusjonen at det hadde gått over all forventning. Antall reisende ble mer enn doblet. Over en kvart million ganger steg passasjerer av og på en av byens busser i Moss fra slutten av august til november. Fra sjåførene ble det meldt om færre biler og bedre trafikk i bygatene.
Fikk gratis innfartsparkering
Fredrikstad kommune vedtok allerede i juni 2018 å gjennomføre et tre måneders prosjekt med gratis buss, men koordinerte prosjektet med etablering av bomring med avgift for å kjøre bil på alle innfartsveier. Den åpnet i vinter.
– Dermed fikk bilistene et gratis alternativ til å kjøre bil inn til sentrum, sier ordfører Jon-Ivar Nygård, som tror fri buss og innfartsparkeringer kan ha dempet kritikken mot byens nye bomring.
– Ingen liker nye avgifter, og da er det greit å kunne tilby et alternativ, sier han.
Når Fagbladet møter ordføreren i Fredrikstad, er det få dager igjen av gratisperioden. Men bystyret har bestemt at prisen på månedsbillett skal halveres i framtiden. Da vil den koste bare tre hundre kroner.
{f2}
– Vi håper dette samlet gjør at så mange som mulig parkerer bilen og velger buss, sier Nygård og kan konstatere at statistikken fra Østfold kollektivtrafikk og Vegvesenet forteller om et godt steg mot å nå nullvekstmålet i biltrafikken.
Trafikktellingene viser 12 til 14 prosent nedgang i antall biler. Antall passasjerer har steget med opptil 92 prosent i rushtiden.
Koster millioner
Tre måneder med fri buss i Fredrikstad kostet ti millioner kroner. Er det verdt det?
– Ja, mener ordfører Nygård.
– I hvert fall hvis det fører til en varig endring, sier han.
Forskere er kritiske
Trafikkforskere er kritisk til gratis tilbud og mener pris ikke er viktig. Til det sier Nygård:
– Det dreier om å være framoverlent i samfunnsutviklingen. Vi må teste og se hva som fungerer.
– Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, mener også markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk, som hadde ett ord da resultatet fra tellingene tikket inn: Formidabelt.
Mossingene ble på bussen
De siste tellingene fra Moss viser at pengene kan være vel anvendt. Mange har funnet veien til bussete for godt. Hver eneste uke etter at passasjerene måtte betale igjen, har det vært flere reisende enn samme uke året før.
Siste uke med gratisbuss i november var det omtrent dobbelt så mange reisende som samme uke året før. I ukene deretter har gjennomsnittlig 34 prosent flere gått på bussen enn i samme periode i fjor.
Forsker i tvil
Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.
– Det er ikke prisen som teller for bilistene, sier han.
– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.
– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten, mener Fearnley.
– Vår erfaring er at pris ikke er uvesentlig, parerer ordfører Nygård. Han kan vise til byfergene, der trafikken er økt fra 360.000 til 1,5 millioner reisende etter at den ble gratis.
– Men frekvens er også viktig, og vi skal oppgradere tilbudet. For å nå et mål om nullvekst, så må alt prøves for å få de som kan parkere til å gjøre det.
• Hold deg oppdatert, følg Fagbladet på Facebook!
Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt
• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.
• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.
• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.
Dette koster forsøkene med gratis buss
• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.
• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.
• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.