JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo-budsjettet:

Oslo satser, men sporveiarbeiderne er bekymret for hvordan kollektivpengene blir brukt

SATS PÅ SKINNER: - Vi kan øke frekvensen, men da må Sporveien få penger direkte, eller Ruter må bestille flere avganger og sende med penger, sier Rune Aasen.

SATS PÅ SKINNER: - Vi kan øke frekvensen, men da må Sporveien få penger direkte, eller Ruter må bestille flere avganger og sende med penger, sier Rune Aasen.

Ola Tømmerås

– Satsing på elbusser og automatiserte minibusser må ikke gå på bekostning av trikk og bane, ber Rune Aasen, leder av Oslo sporveiarbeideres forening (OSA).

2019092611593420230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Oslo kommune vil bruke 862 millioner kroner mer enn i 2019 på kollektivtrafikk i perioden 2020 til 2023. Pengene skal gå til hyppigere frekvenser på trikk, t-bane og busser i tillegg til flere elbusser i byen. Sporveiarbeidernes forening i Oslo er bekymret for hvordan pengene vil bli brukt.

Byrådet vil forsterke innsatsen for heltidskultur i Oslo

Enklere uten bil

– Vi må vi gjøre det enklere å klare seg uten bil, også i de ytre delene av byen. Derfor øker vi nå antallet kollektivavganger, etablerer flere hundre parkeringsplasser for bildelingsbiler og ruller ute kilometervis med ny sykkelvei, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg.

Fra 2015 til 2019 var det en sterk vekst i både antall avganger og kollektivreiser. Nå skal frekvensen øke med ytterligere tre prosent. Samtidig legges det neste år 20 km nye sykkelveier og 8 km skal oppgraderes.

Sporveien T-bane i Oslo er på verdenstoppen i effektivitet: Fagforeningen forklarer suksessen med et samlet selskap i kommunal regi

Ikke mer effektivisering

– Det er veldig bra at det satses, og det er bra at elbusser kommer, men la det ikke gå på bekostning av trikk og bane, sier Rune Aasen, leder av OSA. Han frykter at pengene går til helt andre ting enn trikk og bane, dersom bestillerselskapet Ruter får bestemme.

– Det er teknisk gjennomførbart med flere avganger. Vi kan kjøre mer utenom rushtiden, men pengene må følge med. Det kommer ikke på tale å få til høyere frekvenser bare med effektivisering, sier Aasen. Sporveien har allerede oppnådd å bli et av verdens mest effektive kollektivselskap de siste åra.

Støre åpner døra for MDG: Klima blir den viktigste saken til valget 2021

Skinner er mest miljøvennlig

– Pengene må ikke gå til Ruter for så å ende opp i satsing på elbusser og prosjekter med automatiserte minibusser, sier Aasen, som minner om at skinnegående transport er mer miljøvennlig enn noen andre alternativer.

– Innen ungene som begynte på skolen i høst blir russ, skal Oslo bli verdens første storby med null utslipp, lover Lan Marie Berg.

I 2020 starter også byggingen av Fornebubanen. Det blir nytt signalanlegg på T-banen og de første nye trikkene skal testes ut i trafikk. Disse skal settes i ordinær drift i 2021.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
SATS PÅ SKINNER: - Vi kan øke frekvensen, men da må Sporveien få penger direkte, eller Ruter må bestille flere avganger og sende med penger, sier Rune Aasen.

SATS PÅ SKINNER: - Vi kan øke frekvensen, men da må Sporveien få penger direkte, eller Ruter må bestille flere avganger og sende med penger, sier Rune Aasen.

Ola Tømmerås