Se hva som skjedde da bussen ble gratis i tre måneder

TRAFIKKEN: Sjåførene selv melder om bedre bybilde. Forskerne er skeptiske til at bilister parkerer når bussen er gratis.

TRAFIKKEN: Sjåførene selv melder om bedre bybilde. Forskerne er skeptiske til at bilister parkerer når bussen er gratis.

Pål Andreassen

– Formidabelt, overraskende og suksess, er ord som blir brukt i forbindelse med kollektivstuntet i Moss og Rygge. Neste uke starter tilsvarende prosjekt i Fredrikstad.

2019111512413120191115124131

ola.tommeras@fagbladet.no

Aldri har så mange kjørt buss i Moss og Rygge. De åtte første ukene av prøveprosjektet steg mer enn en kvart million passasjerer på en av byens busser. Gjennom tre høstmåneder har dobbelt så mange reist med bussen i Moss som i fjor.

– Det er mer enn vi kunne drømt om, sier leder av styringsgruppa for Miljøløftet Moss, Siv Jacobsen.

Unike prosjekt

Mandag koster bussbilletten penger igjen i Moss, men gratisprosjekter fortsetter andre steder. Neste uke blir det nemlig gratis i Fredrikstad, samtidig som bomringen rundt Østfold-byen åpnes.

Både sjåfører, kollektivselskap, forskere og passasjerer venter spent på resultatene. Det har vært få norske prosjekter med gratis kollektivtransport, og ingen der alle busser i en hel by med omland er gjort gratis. I ukene framover kommer resultatene.

Kostet tre millioner kroner

Nå er de store spørsmålene:

• Vil nye passasjerer fortsatt velge bussen når de må kjøpe billett?

• Har det blitt færre biler på veien og bedre framkommelighet?

• Kan gratisbuss bidra i klimakampen?

• Er det vel brukte penger?

Fylkeskommunen har brukt 1,5 millioner kroner, Moss kommune en million og Rygge spyttet inn en halv million kroner – til sammen tre millioner kroner på å la innbyggerne gå gratis på bussen i tre måneder.

Fullstappa busser

Tom Borge har kjørt buss i Moss i ti år og er ikke i tvil. Han har et klart inntrykk av at mange bilister parkerte bilen og tok bussen mens den var gratis.

– Flere perioder på dagen har det vært mindre køer på veiene, og for oss sjåførene har det vært lettere å holde ruta, forteller han til Fagbladet.

– På noen avganger har det vært mer enn 80 passasjerer i en buss som er sertifisert for maksimum 90 passasjerer, og da kan jeg love deg at det har vært stappa, sier han.

Tom Borge har tro på permanente gratisløsninger.

Ikke verdt pengene

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Som et tidsbegrenset markedsføringsprosjekt, slik som i Moss, så kan det være fornuftig, men det er ikke prisen som teller for bilistene, forteller han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt, sier han.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten. Jeg ville heller brukt de pengene på mer effektive måter, sier Fearnley.

Komplisert tallmateriale

Det er komplisert å fastslå hvordan trafikkutviklingen egentlig har vært mens bussene var gratis. Statens vegvesen har trafikkmålinger, men en svært stor del av trafikken gjennom Moss er gjennomgangstrafikk til Bastøferga og påvirkes ikke av lokale busstilbud.

– Vi har faste målepunkter, men det er et komplisert tallmateriale, sier Anette Evjenth i Statens Vegvesen Region Øst.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger fra bussjåfører som forteller om bedret trafikkbilde, men konkrete tall har vi ikke ennå, sier hun. Et bilde vil likevel framkomme når resultatene fra brukerundersøkelsene er klare, der det er kartlagt hvem og hvordan de reisende bruker bussen.

Mål om nullvekst

Gratisbussene i Moss var et virkemiddel for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Samtidig ble rutetilbudet endret med flere direktebusser og hyppigere avganger.

– Det er krevende å få folk til å endre hverdagsrutiner. Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, sier markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk.

– Det har gått over all forventning, sier hun. Nå kjører Østfold kollektivtrafikk i gang tilsvarende prosjekt i Fredrikstad. Der har byferga allerede blitt gratis med flere stoppesteder. Nå blir bussene gratis samtidig som bomringen rundt byen åpnes med avgift for å passere i bil.

– Det dreier seg om markedsføring, å vise folk alternativene, sier Rød Olsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy