Håkon Mosvold Larsen, NTB
– Nå brukes det over 10 milliarder i året på avgiftsfritak for elbiler, og det er 27 ganger så vanlig å ha en elbil i familier med god råd enn i familier med dårlig råd. Det skuffes milliarder av kroner over til dem som har mest, sier partileder Bjørnar Moxnes til Dagbladet.
• Ansatte blir stresset når ikke elbilen funker
Han utfordrer Fremskrittspartiet til å stille seg bak kravet om at de dyreste og mest luksuriøse elbilene ikke skal slippe unna avgifter. Moxnes fremmer tirsdag forslaget hvor han ber regjeringen utrede modeller for å ilegge de dyreste elbilene avgifter.
• Dette skjer når bussen blir gratis
Forslaget skal være forenlig med politikken til Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. Senterpartiet vil at det fremdeles skal være billigere å kjøpe elbil, men mener også disse bilene må betale veibruksavgifter. I regjering tok Frp til orde for en vektavgift på dyre elbiler, men dette ble fjernet i Stortinget av Venstre og KrF.
• Nav registrerer antall sekunder Lasse tar pause
Forslaget er ikke i strid med hva Frp tidligere har tatt til orde for, men partileder Siv Jensen har varslet at partiet ikke vil støtte noen av forslagene fra venstresiden. Frp i stedet vil fremme sine egne forslag.
• Hold deg oppdatert, følg Fagbladet på Facebook!
Bjørn A. Grimstad
LITT AV HVERT: Utsnitt av lunsj fra fire ulike bransjer.
Sissel Rasmussen / grafikk: André Martinsen
SETTER GRENSER: Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
SMART VAL: Monica Knapskaug er trainee i helsefag på Haukeland sjukehus. Med ny oppgåvedeling er helsefagarbeidarar i ferd med å bli langt meir ettertrakta på arbeidsmarknaden.
Kathrine Geard
Frøydis Falch Urbye
Brannfolk er blant gruppene som i dag omfattes av særalderspesnjon.
Lars Magne Hovtun/OBRE