Faglærers oppskrift på suksess
Jenny Ellingsen-Suri har undervist på bymisjonens helsefagarbeiderskole og er kontaktperson for deltagerne i gruppen. Her er hennes råd for at flest mulig skal lykkes med å ta fagbrev.
* TETT PÅ: Elevene trenger individuell oppfølging og veiledning fra faglærere fram til fagbrev. Noen trenger de for eksempel ekstra øvelse i å skrive pleieplaner, som er eksamensoppgaven.
* FLEKSIBILITET: Hvis deltakerne må ta permisjon fra samlingene, må de få muligheten til å starte på nytt når de selv føler at de er klar for det.
Det samme gjelder hvis deltagerne ikke rekker å levere en eller flere oppgaver til fristen. Da må de kunne levere oppgavene til en annen frist.
* ARBEIDSPLASSEN: For å bli med i prosjektet Jeg vil bli helsefagarbeider- med ABC til fagbrev, må deltageren ha et arbeidsforhold i kommunehelsetjenesten. Lederen skaffer deltageren en veileder på arbeidsplassen og legger til rette for at deltageren får permisjon med lønn for å delta å fellessamlingene.
* SPRÅK: Deltakere med minoritetsbakgrunn må kunne dokumentere muntlige og skriftlige norskkunnskaper på minimum B1-nivå. Hvis de ikke kan det, må de få mulighet til å ta et språkkurs.
* PRØVEFAGPRØVE: De som føler seg usikre og utrygge før fagprøven, kan med fordel få tilbud om å gjennomføre en prøvefagprøve med sin kontaktlærer. Deltageren får da individuell veiledning både om hvordan prøven foregår og hvordan oppgaven skal besvares.
* MEDBESTEMMELSE: Det er viktig at deltagerne inkluderes i det læringsarbeidet og at de blir hørt. De må få lov til selv å velge sin vei for hvordan de skal oppnå målet som er å bli helsefagarbeider.
Jenny Ellingsen-Suri er utdannet yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag, og er adjunkt med tilleggsutdannelse. Hun er knyttet til Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse. Her er hun engasjert i et prosjekt som skal bidra til å oppfylle målene om høyere kompetanse og fagutvikling i den kommunale helse- og omsorgtjenesten frem mot år 2020. Disse målene er forankret i Kompetanseplanen 2020. I dette prosjektet jobber Ellingsen-Suri sammen med fire andre lærere. De jobber mot et felles mål som er få flest mulig til å lykkes med sin helsefaglige yrkesutdanning.
Hennes råd er basert på egne erfaringer og tilbakemeldinger fra deltagerne.
Jenny Ellingsen-Suri arbeider nå med en masteroppgave der hun undersøker hvilke suksessfaktorer som er avgjørende for at voksne minoritetsspråklige skal lykkes med sin helsefaglige yrkesutdanning.