Fra grasrota

10 grunner til hvorfor økt bemanning gjør pasienter tryggere

2018120711262720181210094004
TID: Økt bemanning gjør at pleieren har mer tid til med pasienten. Kanskje de får tid til å sette seg ned for å prate med pasienten om noe annet enn sykdom og medisiner. Kanskje trenger de ikke å haste videre til neste pasient med en gang, skriver grasrotforfatteren.

TID: Økt bemanning gjør at pleieren har mer tid til med pasienten. Kanskje de får tid til å sette seg ned for å prate med pasienten om noe annet enn sykdom og medisiner. Kanskje trenger de ikke å haste videre til neste pasient med en gang, skriver grasrotforfatteren.

Illustrasjon: Øivind Hovland

Økt bemanning gir både pasienten og den ansatte økt livskvalitet.

Helsefagarbeider

I november skrev Fagbladet om at Riksrevisjonens er bekymret for kvaliteten på eldreomsorgen blant annet på grunn av den altfor omfattende bruken av deltid i kommunene.

Undersøkelsen Riksrevisjonen har gjort peker på at dette går utover pasientsikkerheten. Så, hva er det som kan bedre tryggheten til pasienter? Jo, økt bemanning.

Her er ti grunner til hvorfor:

1

Med økt bemanning vil pasienten oftere møte kjente fjes. Kjenner du han som skal føre gaffelen inn i munnen din eller hun som skal hjelpe deg med å vaske deg selv, er sjansen større for at du vil ta imot hjelpen. Stoler du på personen, slapper du gjerne mer av, og du spiser kanskje mer en hva du vanligvis ville gjort. Kanskje føler du seg såpass trygg at du til og med kjenner at maten smaker veldig godt.

2

Er det ofte samme pleier som kommer inn til deg, vil han eller hun kjenne til dine rutiner. Dermed slipper du å forklare de samme tingene flere ganger. Vet pleieren hva du pleier å gjøre og hva du liker, kan du føle deg trygg på å skulle overlate ansvaret til pleieren. Sånn sett gir økt bemanning også en kvalitetssikring. Rutinene og forutsigbarheten kan gi tid og rom for noe annet, som for eksempel de dypere samtalene.

3

Økt bemanning trygger de pårørende. Det er enklere for pårørende å henvende seg til en pleier de vet kjenner til deres kjære. Pårørende er som oftest de viktigste personene i pasientens liv. Derfor er et godt samarbeid mellom ansatt og pårørende viktig.

Stemmer fra grasrota

4

Hvis det er flere ansatte på jobb, er det enklere for de ansatte å holde avtaler og å gjennomføre dem med pasienten. Er du vant til at pleier holder avtaler, blir du gjerne tryggere på at du får det du trenger til enhver tid.

5

Økt bemanning gir ansatte mulighet til å gjøre det pårørende ofte tar seg av, som for eksempel å handle klær og sko. Det er ikke alle eldre som har et nettverk, men alle har behov for diverse utstyr.

6

Økt bemanning gjør det enklere å gjennomføre miljøtiltak. Det kan være ulike aktiviteter og/eller opplevelser som øker livskvaliteten til pasientene. Dette er ofte tiltak som fungerer bedre enn medisin og de gir ingen ubehagelige bivirkninger. Miljøtiltak kan styrke pasientens fysiske og psykiske immunforsvar.

7

Tillit bygges opp over tid. Når livet butter, du føler deg nede og har bare lyst til å bli i sengen og gråte, er det godt å ha noen i nærheten av deg som du stoler på. Den personen er som oftest ikke en totalt ukjent personen på bussen, men en du har møtt flere ganger.

8

Sykefraværet kan bli lavere dersom vi unngår underbemanning og mange deltidsansatte. Det viser en studie fra i år.

Med flere ansatte kan for eksempel arbeidsoppgavene enklere deles på slik at belastningen på den enkelte mindre.

9

Økt bemanning gjør at pleieren har mer tid med pasienten. Kanskje de får tid til å sette seg ned for å prate med han eller hun om noe annet enn sykdom og medisiner. Kanskje de ikke må haste videre til neste person med en gang.

10

Økt bemanning gjør at personalet ikke må slite seg helt ut. Ansatte som ikke orker å opprettholde god livskvalitet på privaten, har gjerne ikke så mye å gi på jobb. Hvis du er så sliten etter jobb at du ikke orker å besøke nære og kjære, kan livskvaliteten din forsvinne. Da har du ikke mye energi til å gi omsorg for andre, og det vil gå utover pasientene.