JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Kommunikasjon: Om monologer og samhandling

2025010611010320250106110103

Colourbox.com

Vi må aldri slutte å snakke sammen, sa kong Harald i sin nyttårstale.

Hovedverneombud i Kvinnherad kommune

Kommunikasjon er alfa og omega på en arbeidsplass, så hvorfor sier så mange at dette er noe vi må bli bedre på? Kan det ha noe med måten vi kommuniserer på?

Hva er kommunikasjon?

Vi kommuniserer gjennom hele livet vårt. Fra vårt første spede barneskrik til vårt siste åndedrag. Kommunikasjon er samhandling. Vi ønsker å formidle noe til en annen, og denne samhandlingen har utallige klesdrakter på. For vi kommuniserer jo ikke bare via ord, men via musikk, kunst, klær, sminke, materielle ting og liknende. Så da er det kanskje ikke så rart at vi noen ganger opplever å ikke være på samme kommunikasjonslinje som andre.

Ulik oppfatning og forståelse

Gjentatte ganger opplever jeg at vi, ansatte og ledere, har ulikt syn – ikke bare på konkrete saker – men på kommunikasjonen om dem.

Ledere kan mene at de har vært klare og tydelige og at de innbød til meningsutveksling, mens ansatte opplever at det slett ikke var en kommunikasjon, men snarere en monolog med ferdigtenkte løsninger og formaninger som kom.

Dette er en av de mange utfordringene vi i det daglige møter i vår samhandling med andre.

For hva du sier er én ting, måten jeg velger å tolke det på er en annen. Tolker du min frisyre og påkledning som et uttrykk for noe jeg slett ikke har tenkt på, og ligger forholdene til rette for at vi kan ha en god kommunikasjon, eller er det støy på kommunikasjonslinjen vår? Tolker du mine utsagn uten å sjekke om det virkelig var det jeg mente, for så å trekker din egen slutning, eller stopper du opp og sjekker hva som var meningen bak det som ble sagt? Oppfatter du meg som streng, når min intensjon var å snakke klart og tydelig for å unngå misforståelser?

Minefeltene er mange, og de ligger tett i tett.

Når vi tenker på alt som kan gå galt i en slik samhandling, så er det ikke rart at noen mener at å kommunisere er noe av det vanskeligste vi gjør sammen med andre mennesker. Kanskje er det derfor det finnes utallige bøker og foredrag om kommunikasjon. Det er en evigvarende utfordring, og måten å kommunisere på er stadig i endring.

 

Snakk sammen

Kong Harald var inne på noe særdeles viktig: Vi må aldri gi opp å snakke sammen. Vi må snakke med folk, og ikke til dem eller om dem. Vi må være klare og tydelige når vi snakker, og vi må ha lyttefrekvensen på når andre snakker med oss. Vi er ikke tankelesere, så derfor må vi mestre kunsten å formidle våre ønsker, tanker og følelser til andre.

Det er ikke alltid like lett, men vi må våge å gjøre det, og vi må våge å sjekke ut at vi har oppfattet rett hva andre har prøvd å formidle til oss.

Og bare for å ha klargjort min mening: Monologer passer best i poesiformidling – ikke i samhandling mellom ledere og ansatte.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Gunhild M. Kvåle

Gunhild M. Kvåle

Atle Helland

Colourbox.com

Gunhild M. Kvåle

Gunhild M. Kvåle

Atle Helland

Hovedverneombud i Kvinnherad kommune

Kommunikasjon er alfa og omega på en arbeidsplass, så hvorfor sier så mange at dette er noe vi må bli bedre på? Kan det ha noe med måten vi kommuniserer på?

Hva er kommunikasjon?

Vi kommuniserer gjennom hele livet vårt. Fra vårt første spede barneskrik til vårt siste åndedrag. Kommunikasjon er samhandling. Vi ønsker å formidle noe til en annen, og denne samhandlingen har utallige klesdrakter på. For vi kommuniserer jo ikke bare via ord, men via musikk, kunst, klær, sminke, materielle ting og liknende. Så da er det kanskje ikke så rart at vi noen ganger opplever å ikke være på samme kommunikasjonslinje som andre.

Ulik oppfatning og forståelse

Gjentatte ganger opplever jeg at vi, ansatte og ledere, har ulikt syn – ikke bare på konkrete saker – men på kommunikasjonen om dem.

Ledere kan mene at de har vært klare og tydelige og at de innbød til meningsutveksling, mens ansatte opplever at det slett ikke var en kommunikasjon, men snarere en monolog med ferdigtenkte løsninger og formaninger som kom.

Dette er en av de mange utfordringene vi i det daglige møter i vår samhandling med andre.

For hva du sier er én ting, måten jeg velger å tolke det på er en annen. Tolker du min frisyre og påkledning som et uttrykk for noe jeg slett ikke har tenkt på, og ligger forholdene til rette for at vi kan ha en god kommunikasjon, eller er det støy på kommunikasjonslinjen vår? Tolker du mine utsagn uten å sjekke om det virkelig var det jeg mente, for så å trekker din egen slutning, eller stopper du opp og sjekker hva som var meningen bak det som ble sagt? Oppfatter du meg som streng, når min intensjon var å snakke klart og tydelig for å unngå misforståelser?

Minefeltene er mange, og de ligger tett i tett.

Når vi tenker på alt som kan gå galt i en slik samhandling, så er det ikke rart at noen mener at å kommunisere er noe av det vanskeligste vi gjør sammen med andre mennesker. Kanskje er det derfor det finnes utallige bøker og foredrag om kommunikasjon. Det er en evigvarende utfordring, og måten å kommunisere på er stadig i endring.

 

Snakk sammen

Kong Harald var inne på noe særdeles viktig: Vi må aldri gi opp å snakke sammen. Vi må snakke med folk, og ikke til dem eller om dem. Vi må være klare og tydelige når vi snakker, og vi må ha lyttefrekvensen på når andre snakker med oss. Vi er ikke tankelesere, så derfor må vi mestre kunsten å formidle våre ønsker, tanker og følelser til andre.

Det er ikke alltid like lett, men vi må våge å gjøre det, og vi må våge å sjekke ut at vi har oppfattet rett hva andre har prøvd å formidle til oss.

Og bare for å ha klargjort min mening: Monologer passer best i poesiformidling – ikke i samhandling mellom ledere og ansatte.