Minerydding i Bergen

– Det er givende å jobbe med årets TV-aksjon, fordi Norsk Folkehjelp er godt kjent for folk i nærmiljøene. Vi har arrangert minerydding for skoleelever og allerede fått inn 150.000 kroner gjennom næringslivsstafetten, forteller Tone Linn Mjånes, Norsk Folkehjelps aksjonsleder i Bergen.

2011100316081220131214165621

nina.hanssen@lomedia.no

Til vanlig er Tone Linn Mjånes (30) frilansartist, men synes det er både meningsfylt og spennende å få muligheten til å jobbe med TV-aksjonen. De siste tre årene har hun jobbet både for Care og Flyktninghjelpen.

1.mars ble hun engasjert av Norsk Folkehjelp.

Som byaksjonsleder i Norges nest største by, har Mjånes ansvaret for 52 områder fordelt på åtte bydeler i hjembyen Bergen og 3000 bøssebærere på aksjonsdagen.

Hun er optimistisk og tror det er stor sjanse for at de setter ny rekord i giverglede i år.

– Vi har et klart budskap og det er lett å formidle konkret hva pengene skal brukes til. Mange forstår at det å rydde miner er noe som redder mange liv og kan bidra til å skape en tryggere hverdag for flere millioner. Også skoleelever og studenter er svært interessert i å høre mer om hvordan folkehjelpa jobber med dette, forteller hun.

Mjånes er godt skolert og vet svært mye om hvordan minerydderne jobber. En del av jobben er nemlig å formidle hvordan pengene skal brukes - og stille opp på små og store arrangementer.

Som sangartist har hun ingen problemer med å prate for store forsamlinger og liker godt formidlingsbiten av jobben.

Særlig er hun glad for det sterke engasjementet blant unge og ikke minst i studentmiljøet i Bergen rundt TV-aksjonen.

– Jeg merker et ekte engasjement blant de unge når vi enten forteller eller demonstrerer gjennom en mineryddingslek hvordan dette pågår, forteller hun.

Næringslivsstafett

Mjånes er også imponert over den positive responsen fra næringslivet.

Coop er hovedsamarbeidspartner for årets TV-aksjon og det var derfor naturlig at det var de som dro i gang næringslivsstafetten før helga.

Torsdag hadde Coop Prix Blomsterdalen utfordret en rekke andre lokal næringslivsaktører til å gi penger til TV-aksjonen.

Selv ga Coop Prix Blomsterdalen 25 000 kroner, og oppfordret andre til å gjøre det samme.

Mjånes var kjempefornøyd med aksjonsstarten, der 7. klassinger gjennom en mineryddingslek, gir et innblikk i hverdagen til jevngamle i land der skoleveier og lokale fotballøkker er utrygge på grunn av miner.

– Det er viktig at barna får et innblikk i hvordan man kan hjelpe andre. Ofte er fokus på at TV-aksjonen er en innsamlingsaksjon. Jeg synes det er vel så viktig å ha en holdningskampanje i tillegg. Det er viktig å få de unge med på dette ved å involvere dem litt slik som i dag, sier hun.

Minerydding i Bergen

Det pep i detektorene da elever fra 7. klasse på Liland skole kledde seg i minerydderuniformer og søkte etter skjulte ”miner” utenfor Coop Prix Blomsterdalen.

Gjennom en blanding av teori og lek fikk elevene lære mer om mineryddig og klasebomber. Opplegget var basert på et læringsopplegg utarbeidet av Norsk Folkehjelp og TV-aksjonen i samarbeid med Utdanningsforbundet og FN-sambandet.

Større giverglede?

Mjånes sier at de i fjor fikk inn 852.000 kroner på næringslivsstafetten. Hun håper at givergleden blir enda større i år.

– Etter 22.juli og det som skjedde på Utøya, der også Norsk Folkehjelps egne ble rammet, ser vi at mange mennesker har et ønske om å bidra mer til felleskapet. TV-aksjonen er en slik mulighet, der man kan delta på en nasjonal dugnad gjennom å engasjere seg lokalt der man bor. Jeg håper mange stiller opp som bøssebærere, eller blir med på lokale aktiviteter, sier hun.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy