Busstreiken

– Aldri har vi stått så samlet

SAMMEN I STREIK: I alle de fire forbundene er harmen stor. Willie Hansen, Odd Kirkeng, Svein Jacobsen, Per Meidell og Svein Arne Andersen.

SAMMEN I STREIK: I alle de fire forbundene er harmen stor. Willie Hansen, Odd Kirkeng, Svein Jacobsen, Per Meidell og Svein Arne Andersen.

Ola Tømmerås

– Nok var nok. Harmen er stor i alle forbundene, sier klubbleder Svein Jacobsen i Fredrikstad.

2020092013540020200921091417

ola.tommeras@fagbladet.no

I natt var klubbleder Jacobsen våken. Han ventet på om det skulle komme et resultat eller streik. Det var han ikke alene om. Streikende bussjåfører Fagbladet møter søndag formiddag, sto klar i spenning gjennom natta.

SAMMEN I STREIK: I alle de fire forbundene er harmen stor. Willie Hansen, Odd Kirkeng, Svein Jacobsen, Per Meidell og Svein Arne Andersen.

SAMMEN I STREIK: I alle de fire forbundene er harmen stor. Willie Hansen, Odd Kirkeng, Svein Jacobsen, Per Meidell og Svein Arne Andersen.

Ola Tømmerås

Full busstopp

Klokka 03.45 i natt forlot forhandlingsdelegasjonene riksmekleren, nesten fire timer på overtid. Da var det klart at fra klokka 06:00 søndag morgen ville forbundene som organiserer bussjåfører, være i streik. I føste uttak tas det ut 3.800 sjåfører fra Yrkestrafikkarbeiderforbundet (YTF), Fellesforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet.

Søndag var det ganske stille. Det er ikke så mange som reiser buss på søndag morgen. Men mandag morgen er det ventet at streiken vil merkes kraftig i Oslo, tidligere Akershus, Sarpsborg, Fredrikstad og Drammen.

Alle busser stopper. I tillegg kan buss for tog bli rammet, opplyser Vy.

VÅKENATT: Klubbleder Svein Jacobsen ventet i spenning gjennom natten. Så begynte streikeforberedelsene.

VÅKENATT: Klubbleder Svein Jacobsen ventet i spenning gjennom natten. Så begynte streikeforberedelsene.

Ola Tømmerås

Samstemt buss-Norge

– Magefølelsen min sa at det kom til å bli streik. Sjåførene har ventet lenge på bedre lønn, slik vi har blitt lovet siden 2007. Harmen har vært stor lenge, men mest spesielt er at vi i år står så samlet. Alle forbund står sammen; så samlet har jeg aldri sett buss-Norge være. Vi er samstemte og klare for kamp, sier Jacobsen.

Harmen har steget jevnt og trutt siden bussavtalene som ble inngått i 2007. Da ble arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgivernes organisasjoner enige om at bussjåførlønna skulle opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Men ved oppgjør etter oppgjør har sjåførene isteden sakket akterut. I forhold til industriarbeiderlønn, så har lønna gått ned mens harmen har steget, år for år.

Krever lønn de har blitt lovet i 13 år.

KAMPKLARE: Thomas Wennerberg og Frode Eriksen ved Unibuss møtte klre for kamp søndag morgen.

KAMPKLARE: Thomas Wennerberg og Frode Eriksen ved Unibuss møtte klre for kamp søndag morgen.

Ola Floberg

Færre reisende

I år ble forhandlerne møtt med korona-argumenter. På grunn av færre reisende det siste halvåret er det ikke økonomi for lønnsøkninger, framholder NHO Transport i en pressemelding i natt.

Det argumentet kjøper ikke Jacobsen.

– Vi har hatt flere oppgjør før dette. Arbeidsgiverne har løpt fra ansvaret i 13 år, påpeker han.

Taper ikke noe på korona

Det er ikke et gyldig argument, mener Freddy Kulbik, klubbleder for Jernbaneforbundet i Sarpsborg.

– Hos oss i Østfold er det ikke det. Her får operatørene godtgjort per kilometer uansett om de kjører med full eller tom buss. Det er kun fylket som taper på frafall av billettinntekter, sier han.

Kulbik begynte streikeforberedelsene så snart han fikk melding klokka 04.15 i natt. Det er stille på bussterminalen der det ikke står en eneste buss, bare streikevakter.

– Mandag morgen braker det løs. Da vil det merkes at vi er i streik, fastslår streikevaktene på terminalen i Sarpsborg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy