Kan lamme all busstrafikk i Oslo og Viken
200 bussjåfører i Fagforbundet kan bli tatt ut i streik fra søndag – og streiken kan trappes opp raskt
Busstrafikken i Oslo og Viken kan bli lammet med en streik fra søndag morgen.
Eivind Olai Kristiansen
Dersom det blir brudd i meglingen om bussbransjeavtalen, blir det storstreik for bussjåfører i Oslo og Viken fra søndag morgen.
knut.nygaard@fagbladet.no
202 av bussjåførene som eventuelt vil streike er organisert i Fagforbundet. Til sammen er det varslet at 3800 bussjåfører blir tatt ut i streik om meklingen bryter sammen.
51 av de streikene Fagforbunds-medlemmene jobber i Oslo, mens resten jobber i Viken. Hvis det blkir streik fra søndag, vil dette ramme de aller fleste bussavgangene på det sentrale østlandsområdet, ifølge Fellesforbundet.
• Kronikk: – Det snakkes om den første mulige storstreiken i bussbransjen på 22 år
Det er 22 år siden bussbransjen streiket forrige gang. Fristen for meklingen er satt mindatt til søndag. Dersom dety blir streik, sier arbeidstakersiden at de også er klare til å trappe opp streiken raskt videre.
• Tjener 20 kroner for lite i timen: – Mange bussjåfører er forbannet
Det er mange saker som ligger på bordet under forhandlingene, men det som i første rekke opprører Fagforbundets bussmedlemmer er en dårlig lønnsutvikling de siste årene, ifølge Fagforbundets hjemmesider. Målsetningen er at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn.
• Fem sjåfører omkom på seks år: – Så dårlig er sikkerheten for bussjåfører
De siste tallene viser at bussjåførene i gjennomsnitt ligger på 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. For få år siden lå sjåførene langt nærmere industriarbeiderlønna.
– Arbeidsgiverne misbrukte oppgjøret i 2018
Leder i Fagforbundets yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, har vært med helt siden bussbransjeavtalen ble forhandlet fram i 2007.
– Intensjonen, som både arbeidsgivere og arbeidstakere var enige om, var å løfte bussjåførenes lønnsnivå opp på linje med en industriarbeiderlønn, sier han.
– Det klarte vi også i årene fram til 2008. Da hadde vi nådd målet. Men derfra sakket bussjåførene noe bakover igjen, men lå fortsatt på rundt 96-97 prosent, fortsetter han.
– Så kom 2018 og et samordnet oppgjør. Etter min mening misbrukte arbeidsgiverne dette oppgjøret til å redusere lønnsnivået i bussbransjen dramatisk i forhold til industrilønn.
• Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant
Fakta om forhandlingene i bussbransjen
• Onsdag 2. september startet forhandlingene tariffoppgjøret for bussbransjen. Kravoverleveringen ble gjennomført via nettmøte allerede i dag, fredag 28. august.
Det er til sammen tre overenskomster som forhandles samordnet:
• Bussbransjeavtalen, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Yrkestrafikkforbundet og har NHO Transport som motpart
• Bussbransjeavtalen i Vy (tidl. NSB), hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart
• Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart
Kilde: Fellesforbundet