JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan lamme all busstrafikk i Oslo og Viken

200 bussjåfører i Fagforbundet kan bli tatt ut i streik fra søndag – og streiken kan trappes opp raskt

Busstrafikken i Oslo og Viken kan bli lammet med en streik fra søndag morgen.

Busstrafikken i Oslo og Viken kan bli lammet med en streik fra søndag morgen.

Eivind Olai Kristiansen

Dersom det blir brudd i meglingen om bussbransjeavtalen, blir det storstreik for bussjåfører i Oslo og Viken fra søndag morgen.

2020091809070620200918090825

knut.nygaard@fagbladet.no

202 av bussjåførene som eventuelt vil streike er organisert i Fagforbundet. Til sammen er det varslet at 3800 bussjåfører blir tatt ut i streik om meklingen bryter sammen.

51 av de streikene Fagforbunds-medlemmene jobber i Oslo, mens resten jobber i Viken. Hvis det blkir streik fra søndag, vil dette ramme de aller fleste bussavgangene på det sentrale østlandsområdet, ifølge Fellesforbundet.

Kronikk: – Det snakkes om den første mulige storstreiken i bussbransjen på 22 år

Det er 22 år siden bussbransjen streiket forrige gang. Fristen for meklingen er satt mindatt til søndag. Dersom dety blir streik, sier arbeidstakersiden at de også er klare til å trappe opp streiken raskt videre.

Tjener 20 kroner for lite i timen: – Mange bussjåfører er forbannet

Det er mange saker som ligger på bordet under forhandlingene, men det som i første rekke opprører Fagforbundets bussmedlemmer er en dårlig lønnsutvikling de siste årene, ifølge Fagforbundets hjemmesider. Målsetningen er at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn.

Fem sjåfører omkom på seks år: – Så dårlig er sikkerheten for bussjåfører

De siste tallene viser at bussjåførene i gjennomsnitt ligger på 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. For få år siden lå sjåførene langt nærmere industriarbeiderlønna.

– Arbeidsgiverne misbrukte oppgjøret i 2018

Leder i Fagforbundets yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, har vært med helt siden bussbransjeavtalen ble forhandlet fram i 2007.

– Intensjonen, som både arbeidsgivere og arbeidstakere var enige om, var å løfte bussjåførenes lønnsnivå opp på linje med en industriarbeiderlønn, sier han.

– Det klarte vi også i årene fram til 2008. Da hadde vi nådd målet. Men derfra sakket bussjåførene noe bakover igjen, men lå fortsatt på rundt 96-97 prosent, fortsetter han.

– Så kom 2018 og et samordnet oppgjør. Etter min mening misbrukte arbeidsgiverne dette oppgjøret til å redusere lønnsnivået i bussbransjen dramatisk i forhold til industrilønn.

Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Fakta om forhandlingene i bussbransjen

• Onsdag 2. september startet forhandlingene tariffoppgjøret for bussbransjen. Kravoverleveringen ble gjennomført via nettmøte allerede i dag, fredag 28. august.

Det er til sammen tre overenskomster som forhandles samordnet:

• Bussbransjeavtalen, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Yrkestrafikkforbundet og har NHO Transport som motpart

• Bussbransjeavtalen i Vy (tidl. NSB), hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart

• Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart

Kilde: Fellesforbundet

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy