Pilotleder og LO advarte om ambulansekrisen for to år siden

– Det vil bli flere ambulansefly på bakken

-VI VARLSET: Yngve Carlsen er leder av Norsk Flygerforbund. Han sier både han og LO varslet regjeringen flere ganger om at det  kunne bli store problemer og mangel på piloter i luftambulansen.

-VI VARLSET: Yngve Carlsen er leder av Norsk Flygerforbund. Han sier både han og LO varslet regjeringen flere ganger om at det kunne bli store problemer og mangel på piloter i luftambulansen.

Yngvil Mortensen

Norsk Flygerforbund og LO advarte mot at ambulansefly ville bli stående allerede i 2016: – Mangelen på piloter og teknikere kommer til å øke de neste månedene. Dette er en katastrofe vi har varslet flere ganger, sier pilotleder Yngve Carlsen.

2018050815482820180509091813

oystein.windstad@fagbladet.no

Det har stormet rundt ambulanseflyene den siste dagene. I helga stod to av åtte ambulansefly på bakken fordi det ikke var nok flygere. Yngve Carlsen er leder i Norsk Flygerforbund. Han sier at problemene vil bli større med flere fly på bakken i tiden fremover:

– De problemene vi ser i dag kommer bare til å bli verre, sier pilotlederen. Spesielt i Nord-Norge er det frykt for at manglende ambulansefly i verste fall kan føre til dødsfall.

– De problemene man ser i dag kommer derfor bare til å bli verre de neste 14 månedene. Dette er ikke en antakelse, men faktisk helt sikkert. Når også nå tungt vedlikehold skal flyttes til Östersund vil 35 teknikere måtte finne seg noe annet å gjøre. Når du må finne deg noe annet å gjøre, søker du deg bort. Det gjør at denne tjenesten vil få en bråstopp før høststormene inntar landet.

Vil ha gransking av styreleders roller

Sier opp

Selskapet Lufttransport som har drevet ambulanseflyene de siste 20 årene, tapte anbudskonkurransen mot svenske Babcock. Forhandlinger med de rundt 100 pilotene som nå jobber i Lufttransport og den nye operatøren brøt sammen. Babcock skal ta over driften om 14 måneder. Pilotleder Carlsen forklarer manglene på piloter og teknikere slik:

– Det er 100 flygere med spesialkompetanse som er nødt å finne seg andre jobber. Det er enkelt å få seg en flygerjobb i dag. Det er mangel både globalt og her hjemme. Norwegian ansetter mange nå, sier pilotlederen og legger til:

– Det er problemer også fordi tungt vedlikehold skal flyttes til Östersund. 35 vil teknikere finne seg noe annet å gjøre. Da søker du deg bort.

Helse Nord-styreleders habilitet ble aldri vurdert (ekstern lenke)

(Saken fortsetter under bildet)

PÅ BAKKEN: I helga stod to av åtte ambulansefly på bakken i Nord-Norge, etter mangel på piloter.

PÅ BAKKEN: I helga stod to av åtte ambulansefly på bakken i Nord-Norge, etter mangel på piloter.

PÅ BAKKEN: I helgen stod to av åtte ambulansefly på bakken i Nord-Norge etter mangel på tilgjengelige piloter.

Nekter å fly med lavprispiolter

– Katastrofe i sakte film

LO og Norsk Flygerforbund sendte inn et høringssvar om anbudene i luftambulansetjenesten. De advarte om konsekvensene om piloter ikke fikk sikret sine arbeids- og lønnsvilkår med nytt flyselskap. I høringen som ble sendt til regjeringen i september 2016 skrev LO:

«Dersom det skapes usikkerhet om fremtiden som ambulanseflyger kan dagens etterspørsel etter piloter fra andre selskap bidra til at tjenesten ikke engang kan drives de siste to årene fordi et kritisk antall piloter slutter».

Pilotleder Carlsen mener de ikke har blitt hørt:

– Dette er en varslet katastrofe som får lov å utvikle seg i sakte film. Befolkningens liv og helse er i potten. Vi har sagt det direkte til Helse- og omsorgsdepartementet i september 2016. I tillegg har LO i høringssvar anbefalt både norsk driftsbase og virksomhetsoverdragelse. Om ikke dette skjer, risikerer man det som nå utspiller seg.

Skal du jobbe på røddager i mai? Dette har du krav på

Avviser aksjon

Flere piloter har blitt sykemeldt og har meldt at de ikke er «fit for flight». I blant annet en artikkel i NRK ble det reist spørsmål om sykemeldingsaksjon.

– Hva er grunnen til at flere piloter ikke er fit for flight?

– Grunnen er at de har levd i en uviss situasjon i ti måneder siden det ble kjent at Lufttransport tapte anbudet. Det har vært forhandlinger i to måneder der alle håpet vi skulle lykkes. Vi ble enige om betingelser, pensjon og øvrige forhold. Når da motparten trekker seg ble det en betydelig skuffelse.

– Er dette en aksjon?

– Overhodet ikke. Dette er folk som tar det ansvaret de har etter loven. Vi har blitt satt i en situasjon vi har advart mot helt siden 2016. Ingen har villet lytte. Våre medlemmer er veldig lojale ovenfor pasientene de er satt til å frakt . De kjenner veldig på dette ansvaret og jeg vil derfor avvise fullstendig at dette er aksjoner.

Tjener du bedre enn andre? Sjekk hva 300 yrker tjener

Godtok 25 prosent i lønnskut

Flyselskapet Babcock har søkt etter rundt 100 piloter. 14 flygere som jobber i den gamle operatøren Lufttransport, har søkt om ny jobb i anbudsvinneren Babcock. Allerede har 12 piloter sluttet i Lufttransport og 15 til er i ferd over i Norwegian, opplyser pilotleder Carlsen. Han sier flygerne godtok betydelige lønnskutt:

– Vi godtok å gå ned inntil 25 prosent, og vi la vekk den kollektive retten til søksmål. At de sa nei til dette, mener vi har kastet landet ut i denne krisen. Vi har vært opptatt av to ting. Sikre en ansvarlig overgang og sikre arbeidsplassene. Det er målet vårt fortsatt.

En av fem i kommunen er lavtlønnede

Kritisk til anbud

I går gikk lederen av Norges største fagforening, Mette Nord, ut med støtte til Flygerforbundet. Nord og Fagforbundet er kritisk til anbudsutsettingen av ambulanseflyene. Carlsen mener anbudene er problematiske:

– Det er et stort paradoks her. Sykehusstrukturen er helt avhengige av denne tjenesten med helikopter og fly. Hvert fjerde år skal denne tjenesten ut på anbud. Det skapes en usikkerhet i tjenesten som får disse alvorlige følgene for liv og helse, sier lederen av Norsk Flygerforbund. Om luftambulansen skal ut på anbud, mener han en ting på må plass:

– Du er nemlig nødt til å sikre at erfaring og kompetanse blir med videre om tjenesten skal ut på anbud. Staten må sikre at tjenesten ikke bryter sammen. Alternativet er å insource tjenesten, slik du har med bil-ambulanser. Slik at luftambulanse blir en del av helseforetakene. Vi har pekt på dette i møter med politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet og i LOs høringssvar, sier Carlsen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy