JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busser på anbud

90 prosent kjøres av kommunens eget selskap: – Tiden er overmoden for å skrote bussanbud

NÅ BUSS: Rødts 1. kandidat Siavash Mobasheri (t.v.) med sjåfør og busstillitsvalgt Marit Sauge og leder av Oslo Sporveiarbeideres forening Ola Floberg. De er ikke i tvil, det har aldri vært mer klart for å ta rutebusskjøringen tilbake.

NÅ BUSS: Rødts 1. kandidat Siavash Mobasheri (t.v.) med sjåfør og busstillitsvalgt Marit Sauge og leder av Oslo Sporveiarbeideres forening Ola Floberg. De er ikke i tvil, det har aldri vært mer klart for å ta rutebusskjøringen tilbake.

Werner Juvik

Får disse tre det som de vil, blir Oslo det første fylket som tar bussen tilbake i egenregi. Det har aldri vært enklere å få det til enn nå, men motstanden er fortsatt der.

2023082111041920230822104511

ola.tommeras@fagbladet.no

Oslo kommunes eget selskap Unibuss har vunnet mer enn 90 prosent av all rutekjøring i Oslo. Fra desember kjører det kommunalt eide selskapet så godt som alt i hovedstaden.

– Hvorfor da tviholde på å sette kjøringen ut på nye anbudskonkurranser? Det spør Ola Floberg, leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA), Marit Sauge, leder av bussklubben i OSA og Rødts gruppeleder i Oslo bystyre Siavash Moshaberi om.

– Vi vil kreve at rutebusskjøring tas tilbake dersom vi er med i en ny plattform etter valget, lover Mobasheri, men responsen fra Arbeiderpartiet er så langt lunken, viser svaret fra Aps gruppeleder Andreas Halse.

– Derfor egenregi nå

De tre ramser opp grunnene til at det ligger veldig godt til rette for egenregi nå:

• Oslo kommunes eget selskap Unibuss har allerede vunnet de fleste anbud, og kjører fra desember mer enn 90 prosent av rutebusstrafikken. Det er kun en omorganisering som skal til.

– Det er en omlegging som ikke engang behøver å koste noe, sier Ola Floberg.

• Fagbevegelsen står samlet om kollektivtrafikk i egenregi etter vedtak i LO-kongressen.

– Før ble vi møtte med argumentet om uenighet innad i fagbevegelsen, sier Mobasheri.

• Arbeidsforholdene for sjåførene er konkurrert ned til bunn. Historiene er mange om arbeidsdager uten mulighet til tissepause, rigide kontrollsystemer, delte vakter som kveler både familieliv og døgnrytme.

• Det er dårlig miljø- og klimamessig å skrote bussene og starte på nytt med nye busser hver anbudsrunde. I egenregi kan utvikling skje fortløpende.

LO-Kongressen: Endelig gjennomslag for kollektivtrafikk i egenregi

ENDRET: Hun elsker å kjøre buss og å møte publikum, men i dag sier Sauge: - Kunne jeg ha sluttet på dagen, hadde jeg gjort det.

ENDRET: Hun elsker å kjøre buss og å møte publikum, men i dag sier Sauge: - Kunne jeg ha sluttet på dagen, hadde jeg gjort det.

Werner Juvik

– Skulle gjerne sluttet

Marit Sauge, bussjåfør siden 1987 og tillitsvalgt gjennom to tiår, har akkurat parkert den nye elbussen ved Stubberudgarasjene i Oslo da Fagbladet møter henne sammen med Mobasheri og Floberg. Hun har vært med gjennom hele historien fra egenregi på 80-tallet til anbudskonkurranse på 2000-tallet.

– Hver dag skulle jeg ønske at jeg kunne slutte, sier Marit Sauge når Fagbladet spør om hverdagen i dag 35 år etter at hun var fersk bussjåfør.

– Det er ikke selve kjøringa. Den trives jeg med. Både å kjøre bussen og møte folk gir samme glede som før, forsikrer hun, men peker på den splitter nye el-bussen som et eksempel.

– Det går alarmer i ett, ofte av helt uforståelige grunner. Jeg har hodepine etter vakta og frykter hørselsskade. Men å ta det opp nytter ikke, sier hun. Arbeidsgiveren er kun operatør som er bundet av kontrakten utarbeidet av Ruter. Ruter er kun bestiller og forholder seg til at kontrakten oppfylles, ikke de ansatte.

Simen fikk kroppen knust i knappe 33 kilometer i timen

– Ingen medvirkning

– Vi har i praksis ingen medvirkning på arbeidsplassen, men møtes med at kontrakten må oppfylles, sier Sauge.

Hun har tidligere vist Fagbladet vaktplaner der ansatte går i delte vakter og må snu døgnet flere ganger i uka.

– Skift settes opp for mest mulig effektivitet. Det er kontraktene og Ruter som skal tilfredsstilles, ikke førere og passasjerer, hevder hun.

Marit Sauges påstand om at anbudssystemet hindrer reell innflytelse ble forelagt ledelsen i Unibuss per e-post i forrige uke, men uten at ledelsen har kommentert dette.

FORKLARER: Marit Sauge forklarer og demonstrerer hvordan sjåførene blir underlagt et vell av kontroller og utsettes for sjenerende alarmer, uten at de har reell påvirkning på hvordan hverdagen skal være.

FORKLARER: Marit Sauge forklarer og demonstrerer hvordan sjåførene blir underlagt et vell av kontroller og utsettes for sjenerende alarmer, uten at de har reell påvirkning på hvordan hverdagen skal være.

Werner Juvik

– Et demokratisk problem

I 2020 ble det gjort et forsøk på å få utløpende kontrakter over i egenregi i både Oslo og Innlandet fylker. Flere store kontrakter var da på vei til å utløpe. Det lyktes ikke, men nå mener denne trioen at tiden er enda mer moden.

– Det er et demokratisk problem at det ikke finnes noen offentlig styring av bussene, slik som med trikk og bane. Buss er minst like viktig for byen, men er skjøvet ut. Jeg kan ikke se noen logisk grunn til at denne gamle Høyre-politikken skal videreføres. Vi kan gjennomføre den samme utviklinga uten å sette bussen på anbud og konkurrere med arbeidsvilkårene for de ansatte, sier Mobasheri.

Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder, vanker det gebyr

To forskjellige verdener

Ola Floberg, leder av OSA (Oslo Sporveiers Arbeiderforening) forteller om to forskjellige verdener: en som går på skinner og så er det bussene.

– Da Sporveien bytta ut trikker, var alle involvert, fra førere til ingeniører og mekanikere. Vi reiste til produsenten i Spania. Hver eneste skrue er diskutert. Trikkene settes i trafikk en etter en over tid med justeringer og innkjøringer. I år satt Ruter 183 busser i trafikk på en gang. Ansatte hadde minimal innflytelse både før og etter anbudsstart. Slikt havarerer. Det blir kaos, sier Ola Floberg.

Hadde det vært reell ansattmedvirkning, så hadde bussene hatt kollisjonssikkerhet for mange år siden, hevder Floberg.

HODEPINE: - Det piper i alarmer for absolutt alt. Arbeidsdagen avsluttes med hodepine. Jeg er redd for hørselsskader.

HODEPINE: - Det piper i alarmer for absolutt alt. Arbeidsdagen avsluttes med hodepine. Jeg er redd for hørselsskader.

Werner Juvik

Skeptisk Ap-leder

Men støtte må de ha, og så langt er det lunkent fra Arbeiderpartiet, som er selve nøkkelen om det skal lykkes med å ta rutebusskjøringa tilbake fra anbudskonkurranser.

– Jeg har foreløpig ikke sett noen gode modeller for hvordan buss i egenregi skal kombineres med vårt felles rutenett med gamle Akershus, svarer gruppeleder for Arbeiderpartiet, Andreas Halse i en e-post, og skriver:

– Det er lurt av og til å tenke gjennom om ting skal drives av private eller om det bør skje i egenregi, skriver han og viser også til at bussbransjeavtalen forhindrer problem med lønnsdumping i anbudskonkurransen. – Slik som vi har sett i eldreomsorgen, skriver Halse.

FULLT MULIG: - Det vil koste minimalt, mener OSA-leder Ola Floberg

FULLT MULIG: - Det vil koste minimalt, mener OSA-leder Ola Floberg

Werner Juvik

Ola Floberg spør retorisk tilbake:

– Hvis det ikke er mulig for Oslo kommune å kjøre buss i egenregi i Akershus, hvordan er det da mulig å kjøre trikk i egenregi i Bærum? Avtalene er de samme, sier han.

– Sporveien drives i egenregi og er kåret til et av verdens mest effektive kollektivselskap. Ansatte har god medvirkning på egen arbeidsplass og utvikling. Og så slipper Ruter å bruke masse penger på å utarbeide kontrakter og følge dem opp med rigide kontrollsystemer, sier Floberg.

Mobasheri avviser også at grenseoverskridende ruter er i veien for egenregi.

– Busstilbudet i regionen er bygd opp med ulike ruter som drives av forskjellige operatører, alle uavhengige av hverandre og fylkeskommunene. Mer eller mindre hele rutenettet vil være drevet av Oslo kommunes selskap Unibuss fra desember. Er det da hensiktsmessig med alle administrasjonskostnadene som følger anbudsutsetting?

– I dag blir ikke innbyggernes beste, men økonomiske prinsipper lagt til grunn for hvilke ruter som skal prioriteres, hevder Mobasheri.

Overvåking med kamera mot sjåførene

 Ingen reell dialog

– Vi sliter med rekruttering. Sykefraværet er skyhøyt. Vi har ikke dialog med ledelsen. Det vil si vi har et samarbeidsforum, men resultatene fra det kommer om ti år til neste anbudsrunde. Skal vi påvirke i dag, må det skje gjennom Arbeidstilsynet, medier eller politikere. Det er en tung vei, sier Sauge.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy