JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Overvåking av sjåfører: – Dette er en skandale, mener bystyremedlem

LO er klar på hva som bør skje med bussene

UFORSTÅELIG: Siavash Mobasheri (Rødt) synes det er uforståelig at alle synes trikk og bane i egenregi fungerer godt, mens bussene skal ut på anbudskonkurranser.

UFORSTÅELIG: Siavash Mobasheri (Rødt) synes det er uforståelig at alle synes trikk og bane i egenregi fungerer godt, mens bussene skal ut på anbudskonkurranser.

Ola Tømmerås

– Det er kun konkurranse som styrer busstjenestene, sier Siavash Mobasheri (Rødt). Fagforbundet Oslo mener det nå er et gyllent tidspunkt for å avlyse framtidige anbud og ta bussene tilbake i egenregi.

2022082609030020220906101555

ola.tommeras@fagbladet.no

Bystyremedlem og Rødt-leder i Oslo Siavash Mobasheri, går hardt ut mot de varslede tiltakene for å sikre at bussførerne er våkne på jobb.

Busstillitsvalgt: – Vi kan ikke akseptere å bli holdt kunstig våkne på jobb

– Sikkerhet er en avsporing

– Argumentene om sikkerhet er en avsporing, sier Mobasheri. Han har fulgt bussbransjen og fagforeningen tett som bystyrepolitiker og deler synet til leder av Bussarbeiderklubben i Oslo sporveiarbeideres forening (OSA), Marit Sauge, om anbudskonkurransene gir stadig tøffere vakter og dårligere arbeidsvilkår.

Mobasheri reagerer på arbeidsvilkårene han mener er forverret etter anbudskonkurransene.

– Det er ikke uansvarlighet som gjør at bussførere kan være trette, men hardere vakter og dårligere arbeidsforhold som følger av anbudene. Delte vakter er uforsvarlig i et helseperspektiv. Etter min mening burde det ikke være lov, sier han.

– Stasi ville vært misunnelig

– Dette er over grensen

Også leder i Fagforbundet Oslo Roger Dehlin, er sterkt kritisk til overvåkingstiltaket som er tilbudt Ruter i det siste anbudet.

– Vi er ikke imot digitalisering eller ny teknologi, men dette er over grensen for inngripen overfor det enkelte individ. Et kamera i ansiktet kan like gjerne gjøre sjåførene stresset og uoppmerksom, påpeker han.

– Det er veldig langt over grensa, og jeg håper Datatilsynet kommer til samme konklusjon, sier han.

{f1}

Nå er LO enige om egenregi

Hvis Fagforbundet Oslo får det som det vil, blir verken kamera eller videre konkurranseutsetting av buss i Oslo gjennomført.

– Vi har jobba politisk for å få bussene tilbake i egenregi flere ganger. Vi har levert utregninger som viser at det blir både billigere og bedre, men blir møtt med argumentet at forbundene i LO ikke er enige. Nå har vi vedtak fra LO-kongressen om kollektivtrafikk i egenregi. (Vedtaket var enstemmig, jour. anm) Da bør veien ligge åpen, sier Dehlin. Det kommunalt eide selskapet Unibuss har dessuten vunnet alle de siste anbudskontraktene. Neste år kjører Unibuss det aller meste av ruter i Oslo.

– Det gir en gyllen anledning til å ta busstjenestene tilbake. Oslo kommune er eier av både operatørselskapet og bestillerselskapet. Kommunen har alle muligheter til å bryte kontrakten med eget selskap eller ta tjenesten tilbake når kontrakten går ut, sier han.

Busser uten førerbeskyttelse: Simen fikk kroppen knust

Fremmer forslag

Mobasheri varsler at han vil stille byrådet spørsmål om overvåkningen av sjåførene.

– Jeg vil vite hvor grensen går. Kan dette også bli innført i andre sektorer? Dette er en konsekvens av anbudskonkurranser. Hvor lenge skal vi vente? Når skal vi gripe inn? spør Mobasheri.

Rødt har tidligere fremmet forslag om å ta busstjenestene tilbake i egenregi. Det kommer vi til å gjøre igjen. Vi har et rødgrønt flertall i Oslo som kan vise vei. Det er uforståelig at alle kan være enige om at det fungerer med trikk og bane i egenregi, men ikke buss, sier han.

Byråden: – En intern prosess

Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) representerer eieren av Unibuss, Oslo kommune. Om tiltaket med overvåking sier hun:

– Mitt utgangspunkt er at dette er en intern prosess i Unibuss. Dette handler om sikkerhet for sjåfører og passasjerer og er ikke overvåkning som skal lagres. Jeg forutsetter at personvern ivaretas på en god måte, skriver hun i en epost til Fagbladet.

Hun kommer ikke de tillitsvalgte i møte
i spørsmålet om egenregi.

– Måten vi har organisert kollektivtransporten i Oslo har vært og er en stor suksess, med
et av verdens beste kollektivtilbud. 

Fagbladet har forsøkt å komme i kontakt med byrådsleder Raymond Johansen (Ap) om å ta busstjenesten tilbake i egenregi, men har så langt ikke fått svar fra byrådslederen.

 

System som sjekker føreren

• I forrige uke ble det kjent at de 180 bussene som skal trafikkere Oslo vest og indre by fra mars måned, skal ha montert kamera rettet mot sjåføren. Et system som leser ansiktsmimikk skal varsle hvis det registreres tegn på tretthet.

• Det er det kommunalt eide selskapet Unibuss som har tilbudt slik teknologi i anbudskonkurransen, og Ruter har tillagt det positiv vekt i vurdering av operatørene.

• Selskapet sier at det er for å gjøre bussene tryggere og at varsel kun går til sjåføren. Kamera skal registrere om sjåføren lukker øynene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy