JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kamera på ansiktet

Nå skal kameraer overvåke bussjåførenes ansikter mens de kjører: – Stasi ville ha blitt misunnelige

Kathrine Geard

– Trafikksikkerhet, sier arbeidsgiver. – Overvåking som ville gjort Stasi misunnelig, sier sjåfør.

2022081615393820220822132354

ola.tommeras@fagbladet.no

Mange sjåfører reagerer sterkt på det planlagte sikkerhetssystemet på førerplassen i Oslo-bussene.

Når ny anbudsperiode trer i kraft mars måned neste år, skal nemlig de 180 bussene i anbudet Oslo øst og indre by være utstyrt med et kamera rettet mot sjåførens ansikt.

Kameraet skal automatisk registrere gjesping eller andre tegn på tretthet og slå alarm dersom systemet mener at fører ikke er våken nok.

Det blir langt fra bare godt mottatt.

30 km/t: Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil distrahere

Sjåfør og nestleder i Bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) Frode Eriksen tror ikke engang det vil gjøre bussene tryggere.

– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv, sier Frode Eriksen

– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv, sier Frode Eriksen

Privat

– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv. Det kan virke mot sin hensikt, sier han.

{s1}

Selv om arbeidsgiver sier data fra overvåkingen ikke skal lagres eller brukes til annet enn å sikre at fører er våken, er ikke Eriksen overbevist:

– De kan i praksis overvåke om vi piller oss i nesa. Stasi ville vært misunnelige.

Fem sjåfører omkom på seks år: Drept da to busser kolliderte i 30 km/t

Vaktplaner som er for heftige

Det er leder av Bussklubben i OSA, Marit Sauge, som har meldt de planlagte kameraene inn for Datatilsynet. Hun mener det må være brudd på personvernet for sjåførene.

Bussjåfør Somieh (36) ble angrepet: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet, og hodet fyker bakover. Solbrillene blir knust

Positivt for sikkerheten

Ruter har ikke stilt krav om slike kamera i anbudsutlysningen, men tiltaket er tillagt positiv vekt i vurdering av tilbud fra operatøren, opplyser bestillerselskapet. Unibuss må dermed følge opp og få kameraene på plass når anbudsperioden starter i mars måned.

– Tiltak som er egnet til å bedre sikkerheten for kunder og sjåfører blir tillagt positiv vekt i slike anbud. Hvorvidt et slikt minstekrav vil bli stilt i fremtidige anbud er det ikke tatt stilling til. Når det gjelder spørsmålene knyttet til personvern, så krever Ruter at operatør vil følge gjeldende lover og regler knyttet til dette, og legger til grunn at det blir gjort, opplyser pressevakt Sofie Bruun i Ruter.

Bussjåfør: De stjeler fritida vår!

Et hjelpemiddel for fører

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, mener kameraene kan sammenlignes med et speedometer.

– Dette er et hjelpemiddel for fører, et hjelpemiddel som skal gjøre bussene enda mer trafikksikre, sier han og påpeker at også moderne biler har varslingssystemer som følger føreren.

Sjåfør Frode Eriksen mener det ikke kan sammenlignes.

– I en privatbil velger fører selv om han vil ha slike systemer aktive eller ikke. Det gjør vi ikke i bussen, påpeker han.

– Hvorfor tilbød dere slike systemer i anbudsrunden?

– Kun for å øke trafikksikkerheten. Dataene kommer ikke til å bli lagret eller brukt til annet enn å varsle fører dersom denne har tegn på tretthet, sier Øystein Svendsen.

– Har det vært konkrete tilfeller av sjåfører som har sovnet?

– Ikke her, men det har vært tilfeller i bransjen.

 

Ulykken i Bergen skremmer: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

Datatilsynet: Må kunne dokumentere behov for overvåking

 Datatilsynet kan ikke konkludere på lovligheten av å ha kamera rettet mot bussjåføren, men opplyser kravene til overvåking er strenge.

– For at tiltaket skal være lovlig må både reglene som gjelder kontrolltiltak i arbeidsmiljøloven og reglene i personopplysningloven og personvernforordningen (GDPR) være oppfylt, opplyser seksjonssjef Ylva Marrable i en epost til Fagbladet.

– Begge regelverk stiller strenge krav for når man kan iverksette kontrolltiltak, påpeker hun.

Personvernregelverket stiller krav om at Unibuss må kunne vise til at tiltaket er nødvendig for å oppfylle et berettiget interesse som veier tyngre enn arbeidstakers personvern. Kameraovervåking er også spesialregulert i forskrift om kameraovervåking. Her fremgår det at kameraovervåking bare er tillatt dersom det ut fra virksomheten er behov for å forebygge at farlige situasjoner oppstår og ivareta hensynet til ansattes eller andres sikkerhet eller det øvrig er særskilt behov for overvåkingen.

– Tiltaket som er beskrevet, er å anse som kameraovervåking og vil også være et kontrolltiltak av arbeidstaker, fastslår Marrable.

Hun skriver også at det er stor forskjell på om data samles inn og lagres eller ikke og hvem det i så fall gjøres tilgjengelig for. I Unibuss tilfelle opplyser administrerende direktør at systemet kun skal hjelpe sjåføren.

Ved vurdering av kamera i Unibuss, vil Datatilsynet se på: Få klarhet i hva personopplysningene som samles inn skal brukes til og om tiltaket er egnet til å oppnå formålet. Er det et dokumentert problem som ligger til grunn for tiltaket eller ikke? Dersom det ikke er det, taler dette for at tiltaket ikke kan iverksettes. Er det imidlertid et veldokumentert og omfattende problem, kan det være et argument for å iverksette tiltak. 

– Det er viktig at det ikke samles inn mer data enn nødvendig og at man sikrer at løsningen har innebygget personvern og personvern som standardinnstilling. Det er også viktig med åpenhet ovenfor de ansatte om hva som er formålet med tiltaket, hva slags data som samles inn og hvordan dette skal brukes, sier Marrable.

De kan i praksis overvåke om vi piller oss i nesa

Frode Eriksen, sjåfør og tillitsvalgt

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy