Aleris-direktøren: – Kostnadene vil øke med flere faste ansatte
REDUSERER KONSULENTBRUKEN: Erik Sandøy, administrerende direktør i Aleris Omsorg, mener det er akseptabelt at en av fire er tilknyttet selskapet som næringsdrivende konsulent.
Tri Nguyen Dinh
Administrerende direktør i Aleris Omsorg Norge, Erik Sandøy, sier målet nå er at minimum tre av fire skal være ansatt i selskapet.
ragnhild.heyerdahl@lomedia.no
Sist helg skrev Dagbladet at 17 tidligere «konsulenter» i Aleris Ungplan & BOI nå går til sak mot selskapet for brudd på arbeidsmiljøloven.
«Konsulentene» jobbet for Aleris som selvstendig næringsdrivende, men hevder de reelt sett var arbeidstakere i selskapet. Et av kravene er derfor at Aleris må etterbetale overtidspenger, feriepenger og pensjon.
– Vi mener at det å bruke oppdragstakere i ordinært arbeid bryter med de spillereglene vi har i arbeidslivet, og det som er definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven, uttalte leder Mette Nord i Fagforbundet til Dagbladet.
Fagforbundet anmelder Aleris for grov arbeidslivskriminalitet
Nye anbudskrav
Administrerende direktør i Aleris Omsorg, Erik Sandøy, avviser at selskapet har gjort noe ulovlig.
Likevel har Aleris Omsorg det siste halvannet året jobbet med å redusere andelen selvstendig næringsdrivende, påpeker Sandøy. Bakgrunnen er at offentlige myndigheter har begynt å stille krav om en høyere andel faste ansatte, opplyser han.
– Denne tilknytningsformen har til nå vært den vanlige modellen i psykisk omsorg, ikke bare hos Aleris Omsorg Norge. Dette er nå i endring. Oppdragsgivere stiller krav til høyere andel faste ansatte i anbud, skriver Sandøy i en e-post til LO-Aktuelt.
– Hvor høy var andelen selvstendig næringsdrivende innen psykisk omsorg på sitt meste?
– Vi har ikke nøyaktig målinger på dette tilbake i tid. I mai 2017 var andelen 52 prosent.
Oslo skal skjerpe kravene til private velferdsaktører
– Sikrer spesialkompetanse
Ett år senere, i mai 2018, var andelen «konsulenter» innen psykisk omsorg nede i 26 prosent, hevder Sandøy. Flere faste ansatte vil øke selskapets kostnader, vedgår han.
– Kostnadene vil jo øke noe med flere faste ansatte fordi vi som arbeidsgiver får mindre fleksibilitet rundt oppstart og avvikling av arbeidsforhold opp mot behovet. Men siden faste ansettelser nå er utviklingen, tror jeg alle virksomheter må følge denne endringen for å vinne anbud.
En andel på 20–25 prosent konsulenter er et akseptabelt nivå, ettersom konsulenter er viktig for å sikre nødvendig spesialkompetanse, skreddersøm og kvalitet, skriver Sandøy videre.
Intervju med Erik Sandøy: «Jeg har blitt vant til kritikken om å være velferdsprofitør»
– Hvordan vurderer Aleris hvem som skal være næringsdrivende og hvem som skal ansettes?
– Ansettelseskriteriene hos oss innen psykisk omsorg er nå som hovedregel faste ansettelser i likhet med i resten av virksomheten. I den anledning har vi både fått nyansettelser, og mange av konsulentene har også takket ja til fast arbeid. Vi har ansatt 250–300 personer hos oss det siste halvannet året.
– Derfor undrer vi oss over at vi nå er den aktøren som det rettes et negativt søkelys mot, ettersom vi som bransjeledende nettopp er med og endrer praksis. Vi vil fortsatt knytte til oss selvstendig næringsdrivende som tilbyr spesialkompetanse og som selv ikke ønsker en ansettelse, men hovedregelen vil være fast ansettelse.
Arbeidsmiljøloven gjelder ikke
Mens en ansatt arbeidstaker er beskyttet av arbeidsmiljøloven, gjelder loven ikke for den som er selvstendig næringsdrivende.
Den som er «konsulent», har verken krav på sykelønn eller overtidsbetaling fra oppdragsgiveren, og må selv dekke utgifter til for eksempel yrkesskadeforsikring.
Legger en til at selskapet heller ikke må betale arbeidsgiveravgift for næringsdrivende konsulenter, er det penger å spare på denne måten å organisere driften på, mener Fagforbundet.
– Det er først og fremst selskapet som tjener på å bruke ansatte på denne måten. De bruker alle midler for å maksimere inntjeningen, sier Mette Nord til Fagbladet.
Slik kan du vite om du skal være næringsdrivende eller ansatt
Måtte svare på spørreskjema
Om en reelt sett skal regnes som næringsdrivende eller arbeidstaker, avhenger av flere forhold. Blant annet har det betydning om «konsulenten» kan bestemme sin arbeidstid selv, om han kan hyre inn vikar ved sykdom og om han selv er ansvarlig for resultatet av jobben.
Ifølge Dagbladet har hver enkelt konsulent måttet fylle ut et skjema for å avgjøre om de kvalifiserer for å være næringsdrivende eller ansatt.
Flere av konsulentene kvalifiserte ikke som selvstendig næringsdrivende etter å ha fylt ut skjemaet, men skal likevel ikke ha fått tilbud om ansettelse.
– I skjemaet blir de blant annet spurt om de selv sørger for vikar ved sykdom og om de selv kan bestemme hvordan de skal gjennomføre oppdraget. Er ikke dette forhold som framkommer av kontrakten med Aleris?
– Ja, dette er forhold som også står i kontrakten. Skjemaet det henvises til, er utarbeidet som et hjelpeverktøy i endringsprosessen vi har gjort for å få konsulenter over i fast ansettelse, svarer Aleris-direktør Sandøy.
– Dagbladets kilder sier at mange av konsulentene «fylte ut litt i gråsonen» for å kunne fortsette i jobben. Har du noen kommentar til det?
– Det er ikke slik vi drifter, denne påstanden får stå for vedkommendes egen regning.