JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsmarkedstiltak:

Barne- og ungdomsarbeider Helai (24) ble arbeidsløs under koronaen. Så fikk hun en gladmelding fra Nav

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl

LO og venstresida krever flere arbeidsmarkedstiltak for å få folk tilbake i jobb. Uten denne ordningen kunne Helai Sahil ha vært én av nesten 200.000 arbeidssøkere nå.

2020120309005420201203090054

aslak@lomedia.no

Kundesenteret til Norgestaxi AS ligger et keeperutspill unna Vålerengas storstue Intility Arena på Helsfyr. Helai Sahil har tatt på seg headsettet og lar blikket gli over de to store skjermene hun har foran seg. Telefoner ringer. Både kunder og drosjesjåfører skal få best mulig service til enhver tid.

– Jeg stortrives. Alle kollegene er vennlige, og jeg har kommet godt inn i rutinene, selv om det var utfordrende i begynnelsen, sier Helai Sahil til FriFagbevegelse.

Taxiens ABC

På kundesenteret har hun lært seg taxiens ABC siden i sommer – først i en 10 prosent stilling og senere så mye som 50 prosent. Helai drømmer om å gjøre det på fulltid hvis anledningen byr seg. 24-åringen har nemlig bestandig båret på et ønske om å være i en kontorjobb.

– Dette yrket passer meg veldig bra, sier Helai, som egentlig er utdannet barne- og ungdomsarbeider. Men i våres, rett etter at store deler av Norge ble stengt for å stanse koronaviruset, ville hun ikke mer. 24-åringen registrerte seg som arbeidssøker hos Nav.

Barnehagestreik avblåst på målstreken

Det var hun ikke alene om midt i en pandemi som hadde utløst et skred av permitteringer og den høyeste arbeidsledigheten siden depresjonen på 1930-tallet. Over 410.000 personer søkte på det meste om dagpenger fra Nav. Midt i denne jobbkrisa ringte telefonen fra Nav.

– Det tok rundt to måneder fra jeg meldte meg som arbeidssøker til jeg befant meg på intervju her. Jeg innser at jeg har vært heldig og er veldig glad for dette arbeidsmarkedstiltaket, sier hun.

Nav + taxien = ja

Ordningen, som både Helai og to andre kolleger ved kundesenteret er omfattet av, er et resultat av en samarbeidsavtale mellom Nav Oslo og Norgestaxi AS. Avtalen er en del av inkluderingsdugnaden – regjeringens satsing for å få flere i jobb – som ble lansert i 2018.

Helai blir godt ivaretatt og får oppfølging av en jobbspesialist i ungdomsteamet ved Nav Søndre Nordstrand. Det er avtalt såkalt lønns- og mentortilskudd for en kortere periode, men dette kan fort bli en heltidsjobb. Målet er å «inkludere flest mulig i det ordinære arbeidsmarkedet».

– Vi håper dette er starten på noe mer, sier Erik Espeland, prosjektleder i Norgestaxi AS og ansvarlig for kundesenteret som Helai nå er med på å betjene i sin turnusordning på dagtid og i helgene.

Bare i oktober tok kundesenteret hånd om 30.000 pasienttransporter i Oslo. Det kan være reisende som har behov for taxikjøring til fysioterapeut, lege eller dialysebehandling på sykehuset. For Helai betyr det travle dager.

Kritisk venstreside

Ap-leder Jonas Gahr Støre har uttalt at arbeidsmarkedstiltak har fungert ved tidligere kriser, men han beskylder samtidig regjeringen for mer eller mindre å ha avviklet ordningen.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO har beskrevet arbeidsmarkedstiltak som et av myndighetenes viktigste virkemidler for å opprettholde høy sysselsetting og aktivitet blant ledige. Ifølge LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er etterslepet stort etter flere år med kutt.

– Vi trenger mer enn før å bøte på den store ledigheten, og da er arbeidsmarkedstiltak effektivt for å motvirke større forskjeller mellom folk og et todelt arbeidsliv, sier Bjørnstad til FriFagbevegelse.

LO påpeker at det norske arbeidsmarkedet er preget av små lønnsforskjeller og høy etterspørsel etter faglig kunnskap, og da er utvikling av kompetanse spesielt viktig.

Saken fortsetter under bildet.

Erik Espeland har ansvaret for kundesenteret og er til god hjelp for Helai Sahil.

Erik Espeland har ansvaret for kundesenteret og er til god hjelp for Helai Sahil.

Aslak Bodahl

Slik svarer regjeringen

Svaret fra regjeringen på arbeidsmarkedstiltak er å bruke 825 millioner ekstra i neste års statsbudsjett. Beløpet tilsvarer 7.000 tiltaksplasser og skal gi rom for økt innsats overfor mottakere av arbeidsavklaringspenger og personer med hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne.

Satsingen skal komme enda flere unge til gode – enten det handler om få seg en jobb eller en utdanningsmulighet. Med regjeringens nye forslag vil det være 63.000 tiltaksplasser i Norge i 2021.

– Vi har også satt en tidsgrense på åtte uker for at ungdommer ikke skal måtte vente 80 dager på hjelp slik det var før, sier Mudassar Kapur, finanspolitisk talsperson i Høyre, til FriFagbevegelse.

93 prosent av de unge får et tilbud innen åtte uker, ifølge nye tall som Høyre viser til. Helai Sahil er en av de heldige i denne statistikken. Det er hun også takknemlig for.

– Slik situasjonen var i Norge i månedene etter nedstengingen, hadde jeg aldri trodd at det ville gå så kort tid før jeg var tilbake i arbeidslivet igjen. Derfor ble veldig glad da Nav tok kontakt, sier hun.

Tegn til bedring

Omfanget av arbeidsmarkedstiltak for vanlige jobbsøkere har variert betydelig med konjunkturene. Innsatsen ble trappet kraftig opp fra slutten av 1980-tallet da ledigheten steg. Med bedre tider fra midten av 1990-tallet ble omfanget av tiltak markert redusert.

LO har i flere år etterlyst en mer kraftfull satsing og hevder ordningen brukes i altfor liten grad, til tross for den rekordstore ledigheten som har oppstått i kjølvannet av koronakrisa.

Les også: Hvert minutt blir en ny nordmann arbeidsløs. Regjeringen lover rask behandling av dagpenger

Nå er det tegn som tyder på en bedring. Nav Oslo lager inkluderende samarbeidsavtaler med flere større virksomheter i hovedstaden. Norgestaxi AS er altså blant dem. Det gjelder ikke bare rekruttering til kundesenteret, men også utdanning av framtidige taxisjåfører. Avtalene med Nav skal bidra til at de prioriterte gruppene lettere kommer inn i arbeidslivet.

– Det betyr at personer som er et stykke unna arbeidsmarkedet, får sjansen til varig jobb via kvalifisering og ansettelse, sier kommunikasjonsrådgiver Beate Sæther i Nav Oslo.

Et ønske om å bidra

I kontorlandskapet til Norgestaxi AS, høyt over bakken på Helsfyr i Oslo, er stemningen god. Det er ingen taxisjåfører som for øyeblikket har problemer med taksameteret eller noen av sine faste pasienttransporter. Samkjøringa foregår uten forsinkelser. Det sørger Helai og kollegene for.

– Helai hadde et ønske om å jobbe her og få seg arbeidserfaring. Ikke alle kandidatene vi har hatt inne til intervju, har vist den samme motivasjonen og driven, sier Erik Espeland, og legger til at det er viktig for en kundebehandler å forstå behovene til både sjåførene og de reisende.

Les også: Er du blitt arbeidsledig? Her er noen tips om hva du bør gjøre

– Mye av jobben handler om problemløsning. Det krever ingen utdannelse, men du må ha den rette personligheten, tåle press og beherske flere ting samtidig. Det gjør Helai og de andre her, sier han.

Espeland håper å få beholde både Helai og de to andre kandidatene fra Nav så lenge som mulig.

– Et slikt tiltak er gull verdt for alle som får sjansen, både fordi det gir nyttig arbeidserfaring og kan åpne nye dører inn i arbeidslivet eller administrasjonen her hos oss, påpeker han.

Arbeidsmarkedstiltak

Arbeids- og velferdsetaten (Nav) tilbyr arbeidsrettede tjenester som veiledning og hjelp til å søke jobb. Dersom de ordinære tjenestene ikke er tilstrekkelige, kan Nav tilby ulike typer arbeidsrettede tiltak og tjenester.

Alle som henvender seg til et Nav-kontor, og som ønsker eller trenger det, skal få vurdert behovet for bistand fra Nav. Man har rett på en behovs- eller arbeidsevnevurdering. På bakgrunn av den kan Nav gi tilbud om tiltak dersom dette er nødvendig og hensiktsmessig for å hjelpe brukeren til å komme i arbeid.

Visse grupper skal prioriteres ved inntak til arbeidsmarkedstiltak. Dette gjelder personer med nedsatt arbeidsevne, langtidsledige, ungdom, langtidsmottakere av sosialhjelp, innvandrere fra land utenfor EØS-området, herunder nyankomne innvandrere under introduksjonsprogrammet.

Kilde: regjeringen.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Erik Espeland har ansvaret for kundesenteret og er til god hjelp for Helai Sahil.

Erik Espeland har ansvaret for kundesenteret og er til god hjelp for Helai Sahil.

Aslak Bodahl

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl