Sagene skole åpner igjen

Baseleder på Aktivitetsskolen: – Jeg savner fokus på assistenter og barne- og ungdomsarbeidere

VAG VEILEDER: Baseleder på AKS ved Sagene skole, Ellinor Margrethe Eide, synes smitteveilederen fra Utdanningsdirektoratet er vag på den måten at den bruker mye «kan» og «bør», slik at hver enkelt AKS og SFO må selv finne ut hva som er smittevernfaglige forsvarlig.

VAG VEILEDER: Baseleder på AKS ved Sagene skole, Ellinor Margrethe Eide, synes smitteveilederen fra Utdanningsdirektoratet er vag på den måten at den bruker mye «kan» og «bør», slik at hver enkelt AKS og SFO må selv finne ut hva som er smittevernfaglige forsvarlig.

Ingeborg Vigerust Rangul

– Jeg savner et fokus på assistenter, barne- og ungdomsarbeidere og andre grupper som faktisk har vært på jobb gjennom hele perioden for å ivareta barn av foreldre i samfunnskritiske yrker og sårbare elever som vi har hatt et tilbud til hele veien, sier baseleder Ellinor Margrethe Eide ved AKS på Sagene skole.

2020051410582320200514110743

Ingeborg.rangul@fagbladet.no

– Jeg skulle ønske at når regjeringen først valgte å åpne skolen, at den fikk være helt åpen og barna fikk ha en litt normal hverdag, sier baseleder på Sagene skole i Oslo, sier den erfarne baselederen.

Nå har Sagene skole i Oslo åpnet for alle klassetrinn. Baseleder på aktivitetsskolen (AKS) på Sagene skole i Oslo og tillitsvalgt for Fagforbundet Ellinor Margrethe Eide står i skolegården og tar imot spente barn.

Det er onsdag og 5.-7. klasse har sin første skoledag på nesten ni uker. Ungene slippes inn puljevis etter klassetrinn.

NORMAL HVERDAG FOR BARNA: Baseleder ved AKS på Sagene skole og tillitsvalgt i Fagforbundet Ellinor Margrethe Eide skulle ønske at når regjeringen først valgte å åpne skolen at barna fikk leke fritt.

NORMAL HVERDAG FOR BARNA: Baseleder ved AKS på Sagene skole og tillitsvalgt i Fagforbundet Ellinor Margrethe Eide skulle ønske at når regjeringen først valgte å åpne skolen at barna fikk leke fritt.

Ingeborg Vigerust Rangul

Økonomiprofessor: – Flau smak i munnen å se at de viktigste jobbene er dårligst betalt

Latter og gråt

Utenfor porten til skolen er gjensynsgleden stor. 5.-7. klasse har sin første dag etter at skolene er stengt. Noen ler høyt og feller tårer og hopper rundt hverandre med god avstand. Andre klarer ikke avstanden og står helt oppi hverandre.

Et barn får håret stelt av moren, andre rusler alvorligere inn porten og til en litt annerledes skolehverdag enn de er vant til.

1.-4. klasse var først inndelt i 24 grupper. Denne uken ble gruppene færre og annerledes inndelt. Da er det skummelt å starte litt på nytt og si «hadet» til foreldrene som ikke får følge lenger enn til porten.

Debatt: Alle skal ha applaus – over fem millioner nordmenn redder liv

En meter er vanskelig

På skolen er alle rom kartlagt. På asfalten i skolegården er det tegnet opp hvor de ulike klassene skal møtes og det er merket av plass med en meters avstand mellom hver elev.

– Å jobbe med barn og ha en meters avstand er utfordrende. Med de yngste går det ikke, sier Eide.

Derfor skulle hun ønske at når skolen nå er åpen – at barna fikk leke fritt, men at de voksne måtte passe på forholdsregler som god håndhygiene og nulltoleranse for sykdom.

Mange små «familier»

Smitteveilederen til Utdanningsdirektoratet sier at skolene får større fleksibilitet i organiseringen av kohorter.

– Her på Sagene skole har vi valgt å se på hver enkelt gruppe som en liten familie. Ungene vil uansett være oppi hverandre. I «familien» kan de leke tettere.

Det har vært mange hensyn å ta. De ulike gruppene rullerer på de oppdelte uteområdene, slik at alle får vært på lekeapparatene og ingen bare må være på fotballbanen.

– Ungene har vært utrolig tilpasningsdyktige. Et par dager og så hadde dette også gått seg til, sier baselederen.

Forsker vil kutte i ferien og sende barna på sommerskole

Ønsker klarere føringer

Likevel synes ikke Eide det er optimalt nå.

Hun skulle ønske seg at smitteveilederen fra utdanningsdirektoratet hadde hatt klarere føringer på organiseringen av de ulike kohortene.

– Veilederen er vag på den måten at den bruker mye «kan» og «bør». Den skulle vært tydeligere slik at vi selv ikke må finne ut hva som er smittevernfaglige forsvarlig.

– Veilederen sier at kohorter i størst mulig grad også bør opprettholdes på SFO. Vi kan ikke unngå sammenblandinger av grupper og voksne på tvers av våre grupper. Alle de voksne på AKS jobber ikke i skolen, men bare deltid på AKS.

I tiden hvor skolen har vært stengt, har det vært veldig mye fokus på lærerne i media og den jobben de har gjort med hjemmeundervisning.

– Jeg savner et fokus på assistenter, barne- og ungdomsarbeidere og andre grupper som faktisk har vært på jobb gjennom hele perioden for å ivareta barn av foreldre i samfunnskritiske yrker og sårbare elever som vi har hatt et tilbud til hele veien.

Debatt: Det måtte en pandemi til for at politikerne skulle forstå hva vi barnehageansatte har ropt om siden 2018

Best mulig-løsning

AKS er barnas fritid og de skal ha variert aktivitetstilbud. Dette får ikke AKS på Sagene til helt i praksis nå.

– Nå jobber vi med å lage en best mulig hverdag med de innskrenkingene vi har. Men det samme som før – det klarer vi ikke.

I starten hadde de laget 24 aktivitetskasser til hver enkelt kohort. I det lå det mange engangsspill. I den reviderte smitteveilederen står det at det ikke er nødvendig å vaske leker som kun brukes utendørs og leker og materiell som kun benyttes av én kohort trenger ikke daglig rengjøring.

Derfor vurderer AKS om de kan ha lenger åpningstider enn til 15.30, siden de ikke må bruke tid på å vaske hver eneste legobit som har blitt lekt med.

Mye ute

– Smitteveilederen råder AKS og SFO til å være mye ute. Men her på Sagene ligger vi midt i byen. Vi har fine uteområder langs Akerselva, men der er det jo mange andre folk også, og vi kan ikke bare slippe dem løs slik det er nå.

Dessuten sier veilederen at kohorter ikke kan blandes. Da kan ikke mange være ute på samme sted på samme tid. To kohorter kan samarbeide, da begrenses antall barn som kan være ute på et sted.

– Derfor blir det også utfordrende for oss å skulle være mye ute.

Skolehverdagen er ulik den alle kjenner. Det er smågrupper og ikke kollegial kontakt. Dette krever mye kreativitet og initiativ fra hver ansatt.

– Derfor står vi ansatte på for å hjelpe hverandre med gode ideer. Vi møtes på teams et par ganger i uken og planlegger og hjelper hverandre med gode ideer. Vi lager egne navn på kohortene for å lage gruppefølelse, forteller Eide.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy