JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussbransjeoppgjøret

– Vi har hele tiden arbeidet for at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning, og ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn, sier Stein Guldbrandsen.

– Vi har hele tiden arbeidet for at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning, og ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn, sier Stein Guldbrandsen.

Jan-Erik Østlie

I ettermiddag ble det brudd i forhandlingene om ny bussbransjeavtale. Avstanden mellom partene når det gjelder lønnstillegg ble for stor.

2020090314270120200903152418

tips@fagbladet.no

Nå går oppgjøret til mekling 18. september. Fristen for en meklingsløsning frist ved midnatt 19. september. Klarer ikke partene å bli enige da, blir det busstreik.

– Avstanden ble for stor mellom partene i bussbransjen. Det handler spesielt om lønn, sier Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Tjener 20 kroner for lite i timen: – Mange bussjåfører er forbannet

– Vi har hele tiden arbeidet for at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning, og ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn. Vi har mye å ta igjen. Vi er skuffet over at arbeidgiver ikke er villig til å møte kravet vårt, sier Guldbransen.

Bussjåfører henger etter på lønna – sjefene får store tillegg

Arbeidsgiver skylder gjennomgående på at det er for lite penger. De trekker blant annet opp lavere billettinntekter de siste månedene og at de forventer reduserte kollektivbudsjetter framover. Fagforbundet mener tvert om at det er gode grunner for et resultat som ligger over ramma for frontfaget, på 1,7 prosent.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, sa da bruddet var et faktum at han opplevde at arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag, ifølge FriFagbevegelse.

– Derfor er det ikke overraskende at det ble brudd, men de to planetene har nærmet seg og vi har blitt enige om et par punkter. Det gir oss et langt bedre utgangspunkt før mekling, sa Stordrange.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon er del av en felles forhandlingsdelegasjon med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
– Vi har hele tiden arbeidet for at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning, og ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn, sier Stein Guldbrandsen.

– Vi har hele tiden arbeidet for at lønnsnivået til bransjen skal komme opp på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene har imidlertid lønna til bussjåførene gått i feil retning, og ligger nå på under 92 prosent av industriarbeidernes lønn, sier Stein Guldbrandsen.

Jan-Erik Østlie