JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussførere har dødd etter kollisjon i lav hastighet. I dag trer strengere regler i kraft

30 KM/T: Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen. Da slo Statens vegvesens havarikommisjon alarm.

30 KM/T: Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen. Da slo Statens vegvesens havarikommisjon alarm.

Statens Havarikommisjon

Fra og med i dag skal alle nye busser ha bedre kollisjonssikkerhet for føreren. – Målet er at bussen skal bli like sikker for fører som i en personbil, sier hovedverneombud Harald Sehm i Vy buss.

2023100213320120231002133201

ola.tommeras@fagbladet.no

I by- og forstadsbusser sitter fører lavt. Motoren sitter bak og bare tynne plater og plastdeksler skiller fører fra møtende trafikk. Det har kostet flere livet på jobben. Andre har blitt hard skadet.

Fartsgrensen i rute, er 70 kilometer i timen, men førere har omkommet i møteulykker helt ned i 30 kilometer i timen. Minimumskravene som trer i kraft i Norge i dag, strekker seg lenger enn kravene både i EU og FN.

Bussjåfør (53) omkom like før nye og sikrere busser er klare

Møtte veggen

Det er mange år siden hovedverneombud og tillitsvalgte slo alarm om manglende sikkerhet. Det gjorde også Statens vegvesens havarikommisjon etter møteulykke mellom to bybusser i Ullensaker i 2017. Ulykken skjedde i knapt 30 kilometer i timen. En fører døde, mens den andre ble hardt skadet og måtte amputere benet. Fra 2012 til 2020 mistet fem førere livet i slike busser.

Simen fikk kroppen knust og mistet benet

Likevel skjedde lite.

Vi ble møtt med konkurransereglementet, at vi ikke kunne ha norske særregler, sier hovedverneombud Harald Sehm i Vy buss. Han har kjempet aktivt for sikkerheten til førerne de siste 13 årene. Han har skrevet utallige brev og rapporter og troppet opp hos til sammen tre samferdselsministre.

– De forrige ministerne var for feige og konkurransereglementet for hellig. De hadde angst for å ta i saken, og torde ikke utfordre konkurransereglementet. Det viste seg å være mulig likevel, fastslår Sehm.

Må jobbe videre

Sehm er fornøyd med at minimumskrav er på plass, men understreker:

– Vi kan ikke legge oss på ryggen med hendene bak hodet og tenke at jobben er gjort. Nå er standard R29 på plass, men målet må være at førerplassen i en bybuss skal være like sikker som i en personbil. Det jobber vi allerede videre med. Det er også betryggende at samferdselsminister Jon-Ivar Fjeld opplyser at han vil gå videre, sier Sehm.

Ulykke skremmer førere: – Flere kommer til å dø

UNECE-standarden R29 beskriver hvor stor kraft fronten skal tåle og etterlate overlevelsesrom for fører. Den er i utgangspunktet laget for lastebiler.

– R29 har vært kritisert, siden bussførerne er utsatt for krefter fra hjørnet og siden ved kollisjon. Likevel, produsentene har måtte styrke også sidebeskyttelsen for å tilfredsstille R29, sier hovedverneombud i Vy buss, Harald Sehm. Han mener dette er et godt første skritt på veien.

Går internasjonalt

Hovedverneombud Harald Sehm er med en delegasjon med tillitsvalgte til konferansen Bus World i Brussel senere i år. Dit reiser også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Målet er å få med europeiske organisasjoner på tilsvarende styrking av minimumskravene til sikkerhet for førerne.

– Det blir en viktig konferanse. Det er første gang at sikkerheten blir tatt opp så bredt, sier han.

Denne lille elbilen smadret fronten på bussen

– Målet er at en forsterket front i bussene skal kunne bli internasjonal standard. Vi har tatt det opp med EUs høynivågruppe for trafikksikkerhet, sier Nygård i en pressemelding.

Målet hans på konferansen er igjen å ta opp ønsket om internasjonale krav for en samlet internasjonal bussbransje.

– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dette er første skritt på veien, sier Nygård i pressemeldingen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Roy Ervin Solstad

30 KM/T: Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen. Da slo Statens vegvesens havarikommisjon alarm.

30 KM/T: Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen. Da slo Statens vegvesens havarikommisjon alarm.

Statens Havarikommisjon