JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførene slipper å streike: – Mekling på overtid er bare et spill

SØVNLØS HELG: Marit Sauge er tillitsvalgt fra Oslo Sporveiers Arbeiderforening og sitter i streikekomiteen. Hun har fulgt spent med på nyhetene og nå skal resultatet finleses. Bildet er fra streiken i høst.

SØVNLØS HELG: Marit Sauge er tillitsvalgt fra Oslo Sporveiers Arbeiderforening og sitter i streikekomiteen. Hun har fulgt spent med på nyhetene og nå skal resultatet finleses. Bildet er fra streiken i høst.

Bjørn A. Grimstad

Marit Sauge og bussjåførkollegane var klare for streik. Men søndag ettermiddag ble streikefaren avblåst.

2021041116393920210411174043

Ingeborg.rangul@fagbladet.no

Marit Sauge er tillitsvalgt fra Oslo Sporveiers Arbeiderforening og sitter i streikekomiteen.

Hun har hatt en hektisk helg. Det ble ikke mange timers søvn i natt, og nyhetene har vært fulgt hele dagen.

14 timer på overtid kom partene til enighet.

– Jeg tenkte hele tiden at det var sannsynlig at det ble streik. Man må gjerne forhandle på overtid, men da må vi få streike mens de holder på. Dette er bare et spill.

Så mye får de lavlønte: Dette ble resultatet av lønnsoppgjøret

– Avtalebrudd

I 2007 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale om at lønna skulle være på linje med industriarbeiderlønn. Det motsatte har skjedd.

– Folk var motiverte til å streike. NHO ville ha reallønnsnedgang. Jeg føler at vi som gjør samfunnsnyttig arbeid, ikke blir verdsatt lønnsmessig. Det går utover vår rettferdighetsfølelse, sier Sauge.

Sauge syntes det var underlig at NHO angrep yrkene som samfunnet ikke kan unnvære i forkant av mellomoppgjøret. Hun peker på at bussjåførene ikke fikk det de krevde i fjor. Offentlig ansatte forholdt seg til fjorårets ramme på 1,7 prosent, mens privat sektor til dels endte langt over.

– Bussen er i privat sektor, men har ikke lokale tillegg. Derfor sakker vi akterut lønnsmessig.

Hovedtallene fra oppgjøret

FriFagbevegelse skriver at alle får 2,25 kroner mer per time. Det er 4.387 kroner mer i året.

Lavtlønte får 1 krone per time. Det gir 1.950 kroner ekstra på årsbasis.

Knallhard mekling i lønnsoppgjøret

Lavtlønte får dermed en lønnsøkning på 3,25 kroner per time. Det betyr at lavtlønte totalt får 6.337 kroner mer i året.

– Selv om vi manglet 30 øre på å opprettholde kjøpekraften, er vi godt fornøyde med resultatet. Vi har fått på plass et generelt tillegg og et lavlønnstillegg. Det har vært krevende forhandlinger. Avstanden var i utgangspunktet veldig stor mellom vårt krav og NHOs tilbud, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

Oppgjøret omfatter 181.524 LO-medlemmer og 17.000 YS-medlemmer.

LO og NHO kom søndag ettermiddag fram til en løsning i mellomoppgjøret. Etter å ha meklet 15 timer på overtid, ble partene enige om at det skal gis et et generelt tillegg på 2,25 kroner per time og et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Den økonomiske rammen for oppgjøret er satt til 2,7 prosent. Det er 0,1 prosentpoeng under LOs krav. I tillegg får de lavtlønte en krone ekstra i timen.

LO hadde i forkant krevd 2,8 prosent lønnsøkning, det samme som prisene er anslått å øke. LOs krav var derfor å opprettholde kjøpekrafta for medlemmene. NHO krevde at lønna ikke skulle øke mer enn 2,2 prosent, som er det man anslår lønnsveksten til å være i land Norge konkurrerer mest med.

Godtar ikke forskjeller

835 medlemmer fra Fagforbundet var klare til å streike søndag morgen. Lite visste de at det skulle ta hele dagen før de visste om det ble streik eller ikke.

– Foreløpig ser oppgjøret ut som et godt skritt i riktig retning, men bussen vil ikke få lavtlønnstillegget, så hvor godt oppgjøret er, ser vi først når alle de sentrale og de lokale oppgjørene er forhandlet ferdig, mener Sauge.

Sauge er redd for at prisstigningen vil spise opp veksten i løpet av året.

– Dette er en begrunnet frykt. De unge som skal etablere seg, er på bånn på alle måter og opplever fallende kjøpekraft. Det er veldig vondt, sier Sauge.

Slik foregår mekling

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy