JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De kan lamme hele hovedstaden. I dag starter lønnsforhandlingene i Sporveien

KLAR FOR LØNNSOPPGJØR: Forhandlingsleder for de sporveisansatte, Ola Floberg, innledet forhandlinger med arbeidsgiverne torsdag. Han håper de blir enige og slipper å lamme kollektivtrafikken i hovedstaden.

KLAR FOR LØNNSOPPGJØR: Forhandlingsleder for de sporveisansatte, Ola Floberg, innledet forhandlinger med arbeidsgiverne torsdag. Han håper de blir enige og slipper å lamme kollektivtrafikken i hovedstaden.

Werner Juvik

I dag er det partene i Sporveien i Oslo sin tur til å forhandle om lønn og arbeidsvilkår. De ansattes forhandlingsleder har et særdeles kraftig streikevåpen i bakhånd.

2024042513354820240425133548

ola.tommeras@fagbladet.no

Blir de ikke enige, kan konsekvensen nemlig bli en storby uten kollektivtransport.

Forhandlingsleder Ola Floberg håper imidlertid at de slipper å streike. Han har forventninger om et godt resultat.

– Vi godtar ikke noe under 5,2 prosent. Det er helt klart, sier han til Fagbladet.

For øvrig legger Floberg vekt på at de vil ha et sentralt lønnstillegg og at det skal være i kroner, ikke prosenter.

Bussbransjen: Solid lønnsløft, men: – Sammenlignet med industrien, står vi på stedet hvil

Streikevåpenet er ikke ofte brukt av sporveisansatte i Oslo. Det er 54 år siden sist gang skinnegående transport over og under bakken i Oslo stoppet på grunn av streik. Det var i oktober 1970, og de som har levd en stund snakker om det fortsatt.

Sporveisstreiken i 1970 ble erklært ulovlig, men bante vei for mange rettigheter og tillegg som de ansatte har i dag. Kravet som endte i konflikt den gangen, var godtgjørelse for delte vakter.

Siden den gangen har funksjonærer blitt tatt ut i streik sommeren 1994. Øvrige lønnsoppgjør i Sporveien har endt uten konflikt.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
STERKE: Sporveisansatte er sterke i forhandlinger. Ingen vil lamme kollektivtrafikk i hovedstaden. Forhandlingsleder Ola Floberg innledet forhandlinger med arbeidsgiverne i dag.

STERKE: Sporveisansatte er sterke i forhandlinger. Ingen vil lamme kollektivtrafikk i hovedstaden. Forhandlingsleder Ola Floberg innledet forhandlinger med arbeidsgiverne i dag.

Privat

KLAR FOR LØNNSOPPGJØR: Forhandlingsleder for de sporveisansatte, Ola Floberg, innledet forhandlinger med arbeidsgiverne torsdag. Han håper de blir enige og slipper å lamme kollektivtrafikken i hovedstaden.

KLAR FOR LØNNSOPPGJØR: Forhandlingsleder for de sporveisansatte, Ola Floberg, innledet forhandlinger med arbeidsgiverne torsdag. Han håper de blir enige og slipper å lamme kollektivtrafikken i hovedstaden.

Werner Juvik

ola.tommeras@fagbladet.no

Blir de ikke enige, kan konsekvensen nemlig bli en storby uten kollektivtransport.

Forhandlingsleder Ola Floberg håper imidlertid at de slipper å streike. Han har forventninger om et godt resultat.

– Vi godtar ikke noe under 5,2 prosent. Det er helt klart, sier han til Fagbladet.

For øvrig legger Floberg vekt på at de vil ha et sentralt lønnstillegg og at det skal være i kroner, ikke prosenter.

Bussbransjen: Solid lønnsløft, men: – Sammenlignet med industrien, står vi på stedet hvil

Streikevåpenet er ikke ofte brukt av sporveisansatte i Oslo. Det er 54 år siden sist gang skinnegående transport over og under bakken i Oslo stoppet på grunn av streik. Det var i oktober 1970, og de som har levd en stund snakker om det fortsatt.

Sporveisstreiken i 1970 ble erklært ulovlig, men bante vei for mange rettigheter og tillegg som de ansatte har i dag. Kravet som endte i konflikt den gangen, var godtgjørelse for delte vakter.

Siden den gangen har funksjonærer blitt tatt ut i streik sommeren 1994. Øvrige lønnsoppgjør i Sporveien har endt uten konflikt.