Klær på jobb
Den varme, fine tida: Kan sjefen nekte deg å gå i shorts på jobben?
Det kan være lurt å være tydelig på hvilken kleskode som gjelder i virksomheten.
Colourbox
Sjefen kan faktisk bestemme en hel del på arbeidsplassen. Men hvordan er det med klær og slikt? Har du rett til å gå med shorts hvis du vil?
knut.nygaard@fagbladet.no
Blant tingene sjefen kan bestemme, er når du skal ta ut avspaseringsdagene dine. Der er ikke sikkert du får lov til å bruke dem til å forlenge ferien med. Og skulle du være så uheldig å bli syk i ferien, kan du ha krav på ny ferie. Men da er det superviktig å huske på dette.
Men hva kan sjefen med retten på sin side legge seg opp i når det gjelder hva du kan ha på deg på jobben?
Nå når det er sommer ute, kjenner mange på fristelsen til å ta på seg shorts. Mens damene gjerne går i luftige kjoler og skjørt, er herrene henvist til sine lange bukser når de er på jobb. Eller?
Lyse legger
Det kan hende at noen reagerer når Eriksen på nabopulten dukker opp i shorts med sine vinterbleke og behårete legger i fri dressur. Kan sjefen gjøre noe med dette?
• Dette må du huske på om du blir syk i ferien
Det kan av og til være lurt å reflektere over at bar hud og hårete legger ikke alltid er like populært på alle arbeidsplasser. Og svaret på spørsmålet i tittelen er: Lederen din kan faktisk nekte deg å ha på shorts på kontoret.
Og ikke bare det – hen kan også nekte deg å bruke andre plagg og aksesorier. Les videre og se hvorfor.
– Utgangspunktet er at arbeidsgiver har styringsrett med hensyn til å bestemme hvilken kleskode som skal gjelde i virksomheten, sier juridisk HR- og ledelsesrådgiver i Simployer, Hans Gjermund Gauslaa i et nyhetsbrev.
• Dette må du huske på om du blir syk i ferien
I praksis betyr det at arbeidsgiver KAN nekte de ansatte å bruke shorts, singlet, caps og solbriller, så lenge det er saklig begrunnet, ifølge Gauslaa.
• Hvor mye ferie har du krav på når du jobber deltid?
– Det er et grunnleggende vilkår at alle beslutninger som arbeidsgiver tar i kraft av sin styringsrett, skal være saklig begrunnet, sier Gauslaa.
Frihet på hjemmekontoret
En leder kan for eksempel ikke legge seg opp i hva medarbeiderne har på seg på hjemmekontoret eller stille urimelige kleskrav.
I flere andre land enn Norge er det vanligere med strengere kleskoder på jobben enn her hjemme, hvor de færreste arbeidsplasser har en offisiell kleskode.
Unntakene er jobber der påkledningen er knyttet til helse- og sikkerhet - som for eksempel i helsevesenet.
– Her i Norge er mye opp til uskrevne normer og regler. Derimot er det en forventning om at medarbeidere kler seg i forhold til arbeidssituasjonen og etter forholdene. Skal en inn i kundemøter, kler en seg mer formelt enn for eksempel en er ute i felt, sier HR-rådgiver Fam Manson, også hun i Simployer.
– Generelt kan man si at det kan være lurt å være tydelig på hvilken kleskode som gjelder i virksomheten. Et godt råd kan være å diskutere en kleskode med for eksempel tillitsvalgte eller få fram de ansattes meninger. Det beste er naturligvis å komme frem til felles beslutninger, sier Manson.
• Jeg blir snart pensjonist – Hva bør jeg tenke på?
Kilde: Simployer