JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utdanning

Denne høsten er Bror Markus Førrisdahl fersk som lærling ved kreftavdelingen ved Sykehuset Østfold Kalnes. Det ser han fram til.

Denne høsten er Bror Markus Førrisdahl fersk som lærling ved kreftavdelingen ved Sykehuset Østfold Kalnes. Det ser han fram til.

Kristin Svorte

Møt tre ved studiestart

Derfor vil Bror (18) bli helsefagarbeider

Helsefag-lærling Bror (18), SFO-leder Siv (52), og sykepleierstudent Jon (25) har funnet hver sin utdanning. Fagene de har valgt er det et stort behov for framover. Les om hvorfor de tok valgene sine.  

vigdis.alver@fagbladet.no

Bror Markus Førrisdahl (18) har gått inn hovedinngangen, passert pasienter og besøkende og fått på seg hvitt tøy i ansatt-garderoben. Heisen har stanset i fjerde etasje på Sykehuset Østfold Kalnes, nå går han med spente steg bortover den skinnende rene korridoren.

– Jeg vil bli helsefagarbeider for å kunne ha en jobb med mening – jeg vil gjøre noe for andre i hverdagen. Jeg vil ha en jobb som gir meg mer enn bare penger.

Her i kreftavdelingen skal 18-åringen nå være lærling i to år etter helse- og oppvekstfag på Mysen videregående skole. Å være lærling betyr også fulltidsjobb, turnus og helgevakter.

{f1} 

Leger, sykepleiere og fagarbeidere haster målrettet forbi. En pasient i rullestol har følge av en sønn. I ei seng har en annen pasient fått mat. 

– Å jobbe med mennesker – det måtte bli slik, sier Bror som bor hjemme hos foreldrene i Rakkestad. 

Bror Markus Førrisdahl sammen med sykepleier Hanne-Guro Gellein Berg som er faglig leder for Bror mens han er lærling. Hun har selv en bakgrunn som helsefagarbeider.  – Du skal ha lav terskel for å komme til meg. Ingen spørsmål er for dumme, sier hun. 

Bror Markus Førrisdahl sammen med sykepleier Hanne-Guro Gellein Berg som er faglig leder for Bror mens han er lærling. Hun har selv en bakgrunn som helsefagarbeider.  – Du skal ha lav terskel for å komme til meg. Ingen spørsmål er for dumme, sier hun. 

Kristin Svorte

På skolen hadde han praksis på et sykehjem, og han søkte seg bevisst til sykehuset som lærling fordi han ikke hadde prøvd det før. Og han slapp gjennom et nåløye: Det var 86 søkere til 19 læreplasser som helsefagarbeider ved sykehuset.

Kjølegare arbeidsmarknad for dei fleste – brennheitt for helsefagarbeidarane

– Også utfordrende

På sengeposten med plass til 26 kreftpasienter skal Bror som lærling jobbe i et sammensatt team. Han har mye å lære: En helsefagarbeider blir godt kjent med pasienten, kommer tett på i den daglige omsorgen med stell og matservering. Han skal lære å utføre diverse målinger, observasjoner og samtaler. Går alt etter planen, tar Bror fagbrevet om to år - som 20-åring. 

{s2}

Skogen hviler utenfor de store sykehusvinduene. Bror triller et blodtrykksapparat inn på et ledig rom, og han skal få teste det litt. Veggene er nakne, sengetøyet er sykehusrent. På posten behandles de fleste krefttyper – pasientene er fra 18 år og oppover.

– Det blir uvant, men jeg gleder meg.

– Det blir også utfordrende, det kan være mange triste historier her. Men det blir givende å være der for en som trenger det i en sårbar periode. 

Vil ha kunnskap

«Jeg elsker skole og jeg elsker SFO». Lappen har SFO-leder Siv Merethe Nybakk (52) hengt opp på tavla på kontoret sitt på SFO Vallset barneskole i Stange i Innlandet. Da en elev sa det, måtte hun bare skrive det ned.

Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Kristin Svorte

– Jeg brenner for barna – de skal ha det best mulig. Da må vi voksne være best mulig. Vi må skape et miljø der alle får skinne. 

Siv Merethe har bakgrunn som barnehagelærer og har studert norsk begynneropplæring og samfunnsfag. Nå har hun en 40 prosent lærerstilling ved siden av jobben som SFO-leder ved skolen. Hun har styrk-timer med elever som trenger ekstra støtte i undervisningen.  

– Det er en fin kombinasjon å både kunne se barna i en skolesetting, og deretter i SFO i fri utfoldelse. På skolen kan jeg se hva de strever med og hva de synes er gøy. Hvis et barn har en reaksjon for noe senere på dagen, vet jeg ofte årsaken. 

I høst skal hun starte på en videreutdanning med faget «spesialpedagogikk for barneskole og SFO», 60 studiepoeng på to år i et nettbasert studium ved en fagskole. Hun skal ha ulike pedagogiske emner innen spesialpedagogikken med fokus på eleven. Praksis skal hun ha på egen arbeidsplass. 

{f2}

– Jeg møter alle typer elever, her på SFO og på skolen. Jeg kan møte elever med dysleksi, med konsentrasjonsvansker, med ADHD eller elever som strever med noe annet. Jeg vil ha kunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt i møte med dem.  

– Dessuten føler jeg meg aldri utlært. Jeg må hele tiden lære noe nytt og holde meg oppdatert. Jeg synes jeg må kunne begrunne ting jeg gjør med elevene.

Siv Merethe Nybakk (52) har startet sitt åttende år som SFO-leder Vallset barneskole som har 121 elever. Hun er opptatt av å ha nok kunnskap for barnets beste, og starter derfor på en videreutdanning i spesialpedagogikk..

Siv Merethe Nybakk (52) har startet sitt åttende år som SFO-leder Vallset barneskole som har 121 elever. Hun er opptatt av å ha nok kunnskap for barnets beste, og starter derfor på en videreutdanning i spesialpedagogikk..

Kristin Svorte

SFO-rommene er lyse og romslige. Hyller med bøker, fargerike tusjer, tegneark, spill, Lego, dukker, lekebiler, lekekjøkken og dyr. På veggen henger en fargerik plan som forteller om uka. Tøyhunden «Ruby» sitter klar. Hun hjelper mange barn til å snakke om noe er vanskelig.  

{s1}

 På ei dør henger enda en lapp: «Vennskap er livslang medisin». Siv Merethe snakker om relasjoner, om hvor viktig hun synes det er å jobbe konstant med det. 

– Jeg tenker mye på ansvaret for at elevene på skolen og barna på SFO blir godt rustet for resten av livet. De har krav på at jeg har best mulig kompetanse. Det dreier seg også om sosial læring og om å kunne skape fellesskapsfølelse for alle. 

Vil gi skolefritidsordningen eget kapittel i opplæringsloven: – Vi må tørre å si at SFO ikke har høy status

Rett utenfor døra lokker lukta av nyslått gress og en sol som varmer slik den bare kan ved skolestart. Store lekeområdet venter på skolens 121 elever. 

– Som leder har jeg muligheten til å bidra til en best mulig SFO-hverdag for barnet, men også for familien.

Snudde valget

Jon Anundskås (25) fra Lillehammer hadde fått plass på bachelor i psykologi ved Universitetet i Oslo, og hadde allerede klar en leilighet å leie i hovedstaden. Men sommerjobben på et helsehus endret brått på planene. 

Jon Anundskås (25) er fersk sykepleierstudent i Elverum og hilser for første gang på Jørgen som er i 70-åra. Simulatordokka brukes i undervisningen.

Jon Anundskås (25) er fersk sykepleierstudent i Elverum og hilser for første gang på Jørgen som er i 70-åra. Simulatordokka brukes i undervisningen.

Kristin Svorte

– Jeg ble så glad i beboerne jeg jobbet med der. Hver dag gledet jeg meg til å gå på jobb. Det er første gang jeg har følt det slik. 

– Dessuten snakket jeg mye med en mannlig ansatt – det fikk meg også til å tenke annerledes. 

{s3}

Jon ombestemte seg, og nå handlet han kjapt. Han fant en ledig restplass på sykepleierutdanningen ved Høgskolen Innlandet i Elverum, og ringte. Den ble hans. Nå kommer han smilende gjennom kantina, som en av årets 130 ferske sykepleiere her. 

– Å bli sykepleier gir så mange muligheter. Jeg er spent, og det føles godt. Dette er en riktig følelse. 

{f3}

Han får vise fram øvingsavdelingen ved skolen, der han snart skal ha undervisning selv. I ei seng ligger simulatordokka som heter «Jørgen» og er i 70-åra. Jon stiller seg ved sengekanten. Rundt ham på denne avdelingen er nå tredjeårs-studenter i full sving med opplæringen ved bruk av flere simulatordokker.  

Nå skal også «Jørgen» til pers, og hvite uniformer stimler sammen. Prøver skal tas og diagnoser skal finnes. 

– De bruker faguttrykk, jeg bare gleder meg til å lære dem, sier Jon. 

Sykepleier Violeta tredoblet lønna og fikk halvparten så mange pasienter

Etter videregående jobbet han først lenge på bensinstasjon. Han jobbet på en kafé, før en jobb i et inkassobyrå. For alle jobbene han har hatt trekker Jon fram «de fine folka», men han hadde ikke funnet sin vei. I flere år etter tok han opp fag fra videregående og startet også på et lektor-studium, men fant ut at også det var feil.

Så var det altså egentlig grønt lys for psykologi, før det ble byttet bort med en drøm i hvit uniform. 

– Har mye omsorg

– Dette er et viktig yrke. Jeg vil ha en jobb som er meningsfull, en jobb som er et anker uansett. Når jeg ser dypere på det, så har jeg mye omsorg å gi. Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe med mennesker. 

Han vet at han skal praksis på en operasjonsavdeling det andre studieåret, og gleder seg til det. Noe av det første som skjer dette første året, er å lære å sette sprøyter.

– Vi elevene skal sette sprøyter på hverandre. Det gruer jeg meg litt til, men det kan bli spennende. 

Fadderuka starter ved studiestart. Ute på idrettsplassen på campus møter Jon Anundskås sine medstudenter og fadder på første året i sykepleie, f.v Esdras Barbosa De Lima, Leo Zeiher og Honest Solo,on Kinfe - og fadderen  Tyra Tronsæter Jonsen. Det er klart for en kamp i boblefotball mot tannpleier-studenter.

Fadderuka starter ved studiestart. Ute på idrettsplassen på campus møter Jon Anundskås sine medstudenter og fadder på første året i sykepleie, f.v Esdras Barbosa De Lima, Leo Zeiher og Honest Solo,on Kinfe - og fadderen Tyra Tronsæter Jonsen. Det er klart for en kamp i boblefotball mot tannpleier-studenter.

Kristin Svorte

Ute på campus er medstudenter opptatt med fadderuka på idrettsplassen. Før Jon skifter til treningstøy for å bli med i boblefotball-kampen mot tannpleierstudenter forteller han at drømmen der framme er å bli anestesisykepleier eller å jobbe på akutten. 

– Jeg ser for meg at der kan det stå om liv og død. Det er mye ansvar. Det er slik jeg vil ha det. 

 

Jeg brenner for barna

Siv Merethe Nybakk

Å jobbe med mennesker, det måtte bli slik

Bror Markus Førrisdahl

Jeg vil ha en jobb som er meningsfull

Jon Anundskås

Helsefagarbeider

• Navs Bedriftsundersøkelse 2023 viser at det mangler 2700 helsefagarbeidere i Norge.

• Framover mot 2035 ser det ut til å bli en voksende mangel på helsefagarbeidere i helsevesenet. Yrkesgruppen er blant dem der helsevesenet i økende grad har blitt avhengig av innvandring av personer med relevant utdanningen fra utlandet. 

• Antall lærlinger har generelt sett økt fra 44 000 i 2018 til over 52 000 i 2022. Antallet lærlinger innen helsearbeiderfaget var i 2020 ca. 4300 mens tallet for 2022 er ca. 4200.

(kilder: SSB/NAV)

Spesialpedagogikk

• Spesialpedagogikken handler blant annet om læring og utvikling for mennesker med behov for tilpasset opplæring, og gir kunnskap om undervisning, oppdragelse, læring og utvikling. 

• Flere utdanningsveier er mulig: master i spesialpedagogikk eller emner i faget som en del av lærerutdanningen. Det finnes også flere årsstudium og videreutdanninger, også på deltid og varigheten er variabel. 

• Flere læresteder har den siste tida meldt om høy søkning til studier innen spesialpedagogikk.

• Andelen barn og elever som får spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning, varierer landet rundt. I en SFO-evaluering fra 2018 var tilbudet til barn med særskilte behov et av de viktige områdene der det ble pekt på store forskjeller og lav kvalitet.

(kilder: utdanning.no/ Udir/samforsk.no/div. læresteder)

Sykepleier

• Rundt 7200 fått plass på sykepleierutdanning denne høsten. Det utgjør nesten 7 prosent av alle som har fått et studietilbud. I fjor fikk 8140 plass på sykepleierutdanningen. 

• Navs Bedriftsundersøkelse 2023 viser at det mangler 4650 sykepleiere og 600 spesialsykepleiere i Norge.

• Det har lenge vært kjent at det utdannes for få sykepleiere her i landet. Mangelen vil forverre seg i årene framover mot 2035.

(kilder: SSB/NAV/nrk.no)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Kristin Svorte

Denne høsten er Bror Markus Førrisdahl fersk som lærling ved kreftavdelingen ved Sykehuset Østfold Kalnes. Det ser han fram til.

Denne høsten er Bror Markus Førrisdahl fersk som lærling ved kreftavdelingen ved Sykehuset Østfold Kalnes. Det ser han fram til.

Kristin Svorte

vigdis.alver@fagbladet.no

Bror Markus Førrisdahl (18) har gått inn hovedinngangen, passert pasienter og besøkende og fått på seg hvitt tøy i ansatt-garderoben. Heisen har stanset i fjerde etasje på Sykehuset Østfold Kalnes, nå går han med spente steg bortover den skinnende rene korridoren.

– Jeg vil bli helsefagarbeider for å kunne ha en jobb med mening – jeg vil gjøre noe for andre i hverdagen. Jeg vil ha en jobb som gir meg mer enn bare penger.

Her i kreftavdelingen skal 18-åringen nå være lærling i to år etter helse- og oppvekstfag på Mysen videregående skole. Å være lærling betyr også fulltidsjobb, turnus og helgevakter.

{f1} 

Leger, sykepleiere og fagarbeidere haster målrettet forbi. En pasient i rullestol har følge av en sønn. I ei seng har en annen pasient fått mat. 

– Å jobbe med mennesker – det måtte bli slik, sier Bror som bor hjemme hos foreldrene i Rakkestad. 

Bror Markus Førrisdahl sammen med sykepleier Hanne-Guro Gellein Berg som er faglig leder for Bror mens han er lærling. Hun har selv en bakgrunn som helsefagarbeider.  – Du skal ha lav terskel for å komme til meg. Ingen spørsmål er for dumme, sier hun. 

Bror Markus Førrisdahl sammen med sykepleier Hanne-Guro Gellein Berg som er faglig leder for Bror mens han er lærling. Hun har selv en bakgrunn som helsefagarbeider.  – Du skal ha lav terskel for å komme til meg. Ingen spørsmål er for dumme, sier hun. 

Kristin Svorte

På skolen hadde han praksis på et sykehjem, og han søkte seg bevisst til sykehuset som lærling fordi han ikke hadde prøvd det før. Og han slapp gjennom et nåløye: Det var 86 søkere til 19 læreplasser som helsefagarbeider ved sykehuset.

Kjølegare arbeidsmarknad for dei fleste – brennheitt for helsefagarbeidarane

– Også utfordrende

På sengeposten med plass til 26 kreftpasienter skal Bror som lærling jobbe i et sammensatt team. Han har mye å lære: En helsefagarbeider blir godt kjent med pasienten, kommer tett på i den daglige omsorgen med stell og matservering. Han skal lære å utføre diverse målinger, observasjoner og samtaler. Går alt etter planen, tar Bror fagbrevet om to år - som 20-åring. 

{s2}

Skogen hviler utenfor de store sykehusvinduene. Bror triller et blodtrykksapparat inn på et ledig rom, og han skal få teste det litt. Veggene er nakne, sengetøyet er sykehusrent. På posten behandles de fleste krefttyper – pasientene er fra 18 år og oppover.

– Det blir uvant, men jeg gleder meg.

– Det blir også utfordrende, det kan være mange triste historier her. Men det blir givende å være der for en som trenger det i en sårbar periode. 

Vil ha kunnskap

«Jeg elsker skole og jeg elsker SFO». Lappen har SFO-leder Siv Merethe Nybakk (52) hengt opp på tavla på kontoret sitt på SFO Vallset barneskole i Stange i Innlandet. Da en elev sa det, måtte hun bare skrive det ned.

Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Siv Merethe Nybakk (52) elsker jobben som SFO-leder. Nå vil hun videreutdanne seg i spesialpedagogikk for å kunne ivareta barn, elever og familiene deres slik at hverdagen blir best mulig. Selv har hun ikke egne barn, men to hunder og en samboer.

Kristin Svorte

– Jeg brenner for barna – de skal ha det best mulig. Da må vi voksne være best mulig. Vi må skape et miljø der alle får skinne. 

Siv Merethe har bakgrunn som barnehagelærer og har studert norsk begynneropplæring og samfunnsfag. Nå har hun en 40 prosent lærerstilling ved siden av jobben som SFO-leder ved skolen. Hun har styrk-timer med elever som trenger ekstra støtte i undervisningen.  

– Det er en fin kombinasjon å både kunne se barna i en skolesetting, og deretter i SFO i fri utfoldelse. På skolen kan jeg se hva de strever med og hva de synes er gøy. Hvis et barn har en reaksjon for noe senere på dagen, vet jeg ofte årsaken. 

I høst skal hun starte på en videreutdanning med faget «spesialpedagogikk for barneskole og SFO», 60 studiepoeng på to år i et nettbasert studium ved en fagskole. Hun skal ha ulike pedagogiske emner innen spesialpedagogikken med fokus på eleven. Praksis skal hun ha på egen arbeidsplass. 

{f2}

– Jeg møter alle typer elever, her på SFO og på skolen. Jeg kan møte elever med dysleksi, med konsentrasjonsvansker, med ADHD eller elever som strever med noe annet. Jeg vil ha kunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt i møte med dem.  

– Dessuten føler jeg meg aldri utlært. Jeg må hele tiden lære noe nytt og holde meg oppdatert. Jeg synes jeg må kunne begrunne ting jeg gjør med elevene.

Siv Merethe Nybakk (52) har startet sitt åttende år som SFO-leder Vallset barneskole som har 121 elever. Hun er opptatt av å ha nok kunnskap for barnets beste, og starter derfor på en videreutdanning i spesialpedagogikk..

Siv Merethe Nybakk (52) har startet sitt åttende år som SFO-leder Vallset barneskole som har 121 elever. Hun er opptatt av å ha nok kunnskap for barnets beste, og starter derfor på en videreutdanning i spesialpedagogikk..

Kristin Svorte

SFO-rommene er lyse og romslige. Hyller med bøker, fargerike tusjer, tegneark, spill, Lego, dukker, lekebiler, lekekjøkken og dyr. På veggen henger en fargerik plan som forteller om uka. Tøyhunden «Ruby» sitter klar. Hun hjelper mange barn til å snakke om noe er vanskelig.  

{s1}

 På ei dør henger enda en lapp: «Vennskap er livslang medisin». Siv Merethe snakker om relasjoner, om hvor viktig hun synes det er å jobbe konstant med det. 

– Jeg tenker mye på ansvaret for at elevene på skolen og barna på SFO blir godt rustet for resten av livet. De har krav på at jeg har best mulig kompetanse. Det dreier seg også om sosial læring og om å kunne skape fellesskapsfølelse for alle. 

Vil gi skolefritidsordningen eget kapittel i opplæringsloven: – Vi må tørre å si at SFO ikke har høy status

Rett utenfor døra lokker lukta av nyslått gress og en sol som varmer slik den bare kan ved skolestart. Store lekeområdet venter på skolens 121 elever. 

– Som leder har jeg muligheten til å bidra til en best mulig SFO-hverdag for barnet, men også for familien.

Snudde valget

Jon Anundskås (25) fra Lillehammer hadde fått plass på bachelor i psykologi ved Universitetet i Oslo, og hadde allerede klar en leilighet å leie i hovedstaden. Men sommerjobben på et helsehus endret brått på planene. 

Jon Anundskås (25) er fersk sykepleierstudent i Elverum og hilser for første gang på Jørgen som er i 70-åra. Simulatordokka brukes i undervisningen.

Jon Anundskås (25) er fersk sykepleierstudent i Elverum og hilser for første gang på Jørgen som er i 70-åra. Simulatordokka brukes i undervisningen.

Kristin Svorte

– Jeg ble så glad i beboerne jeg jobbet med der. Hver dag gledet jeg meg til å gå på jobb. Det er første gang jeg har følt det slik. 

– Dessuten snakket jeg mye med en mannlig ansatt – det fikk meg også til å tenke annerledes. 

{s3}

Jon ombestemte seg, og nå handlet han kjapt. Han fant en ledig restplass på sykepleierutdanningen ved Høgskolen Innlandet i Elverum, og ringte. Den ble hans. Nå kommer han smilende gjennom kantina, som en av årets 130 ferske sykepleiere her. 

– Å bli sykepleier gir så mange muligheter. Jeg er spent, og det føles godt. Dette er en riktig følelse. 

{f3}

Han får vise fram øvingsavdelingen ved skolen, der han snart skal ha undervisning selv. I ei seng ligger simulatordokka som heter «Jørgen» og er i 70-åra. Jon stiller seg ved sengekanten. Rundt ham på denne avdelingen er nå tredjeårs-studenter i full sving med opplæringen ved bruk av flere simulatordokker.  

Nå skal også «Jørgen» til pers, og hvite uniformer stimler sammen. Prøver skal tas og diagnoser skal finnes. 

– De bruker faguttrykk, jeg bare gleder meg til å lære dem, sier Jon. 

Sykepleier Violeta tredoblet lønna og fikk halvparten så mange pasienter

Etter videregående jobbet han først lenge på bensinstasjon. Han jobbet på en kafé, før en jobb i et inkassobyrå. For alle jobbene han har hatt trekker Jon fram «de fine folka», men han hadde ikke funnet sin vei. I flere år etter tok han opp fag fra videregående og startet også på et lektor-studium, men fant ut at også det var feil.

Så var det altså egentlig grønt lys for psykologi, før det ble byttet bort med en drøm i hvit uniform. 

– Har mye omsorg

– Dette er et viktig yrke. Jeg vil ha en jobb som er meningsfull, en jobb som er et anker uansett. Når jeg ser dypere på det, så har jeg mye omsorg å gi. Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe med mennesker. 

Han vet at han skal praksis på en operasjonsavdeling det andre studieåret, og gleder seg til det. Noe av det første som skjer dette første året, er å lære å sette sprøyter.

– Vi elevene skal sette sprøyter på hverandre. Det gruer jeg meg litt til, men det kan bli spennende. 

Fadderuka starter ved studiestart. Ute på idrettsplassen på campus møter Jon Anundskås sine medstudenter og fadder på første året i sykepleie, f.v Esdras Barbosa De Lima, Leo Zeiher og Honest Solo,on Kinfe - og fadderen  Tyra Tronsæter Jonsen. Det er klart for en kamp i boblefotball mot tannpleier-studenter.

Fadderuka starter ved studiestart. Ute på idrettsplassen på campus møter Jon Anundskås sine medstudenter og fadder på første året i sykepleie, f.v Esdras Barbosa De Lima, Leo Zeiher og Honest Solo,on Kinfe - og fadderen Tyra Tronsæter Jonsen. Det er klart for en kamp i boblefotball mot tannpleier-studenter.

Kristin Svorte

Ute på campus er medstudenter opptatt med fadderuka på idrettsplassen. Før Jon skifter til treningstøy for å bli med i boblefotball-kampen mot tannpleierstudenter forteller han at drømmen der framme er å bli anestesisykepleier eller å jobbe på akutten. 

– Jeg ser for meg at der kan det stå om liv og død. Det er mye ansvar. Det er slik jeg vil ha det.