Ferdig før utlært

Frisørlærling ble utslitt av konkurransen. Nå er hun langtidssykemeldt etter under tre år i faget

– HR-direktør: Helt frivillig

Sissel M. Rasmussen

– Takk nei når salongen ber om tilbakemelding på app, oppfordrer frisørleder.

2019032614320020190410203756

ola.tommeras@fagbladet.no

Like før jul for et år siden fikk den ferske frisøren sin første app-baserte kundefeedback. I dag er hun langtidssykemeldt etter mindre enn tre år i faget.

– Det er mye tårer på bakrommet, forteller frisøren i midten av 20-åra. Hun er juniorfrisør – det vil si lærling med privat utdanning – ved en salong i en nordnorsk by.

Salongen er med i den samme kjeden – Raise-gruppen – som Fagbladet skrev om nylig.

FORNØYD?: Slik kan appen se ut for frisørkunden som sender tilbakemelding. Hvis frisøren for eksempel ikke har solgt hårvask eller gitt tilfredstillende råd og informert godt nok om pris og produkter, så faller ratingen rett i bunn

FORNØYD?: Slik kan appen se ut for frisørkunden som sender tilbakemelding. Hvis frisøren for eksempel ikke har solgt hårvask eller gitt tilfredstillende råd og informert godt nok om pris og produkter, så faller ratingen rett i bunn

Hun har fulgt tett med på debatten etter Fagbladets sak om app-kjør og kontinuerlig vurdering og måling.

På lukkede Facebook-grupper for frisører gikk debatten høyt i går. Noen forsvarer måling og konkurranse, men mange hater de nye appene.

Som å ha kniven på strupen hver eneste dag

Utslitt i starten

Etter mindre enn tre år i faget og ennå ikke utlært, er den unge frisøren utslitt og sykmeldt. Hun forteller om en vanvittig konkurranse på jobben, der hun presset seg videre inntil helsa sa stopp.

Hun orker ikke påkjenningen ved å stå fram med navn og bilde, men vil gjerne belyse situasjonen for unge frisører som nettopp har kommet inn i yrket.

Alle skal være best

– Alt fokus er på de beste, de som omsetter mest, selger flest tilleggsprodukter, får gjort flere tilleggstjenester, hårvask etc. I tillegg skal du ha flest smilefjes fra kundene. Hele tiden kan du følge med på deg selv og kollegene i konsernet via appene på telefonen. Vi er midt i en ildprøve fra første dag, forteller hun.

Ifølge henne betyr det lite at de dårlige tilbakemeldinger nå går til daglig leder først.

– De blir uansett gjenfortalt. Dessuten kan alle se alle tilbakemeldinger i appen, og hvilken frisør det gjelder, er lett å forstå ut ifra kundenes beskrivelser.

Frisøryrket er ikke for pyser

Får ikke ro til å lære

– Det er tøft for ferske frisører. Egentlig skal vi lære, men først må vi gjøre en vanvittig god innsats for å få en positiv tilbakemelding. Alt dreier seg om å være best, og vi måles med appene, forteller hun.

Hun kjenner til kolleger som våkner av oppdateringen klokka 03.00 på natta. Oppdateringen viser hva kundene mener.

– Men kundene vet nok sjelden at det de melder tilbake smeller inn på mobilen til frisøren midt på natta. Selv vil jeg heller ha tilbakemelding direkte om denne er misfornøyd. Det er mer konstruktivt, sier hun.

Frisørlønna på 321. plass – dette er snittlønna i over 300 yrker

– Ikke svar på feedback

Leder av Frisørenes fagforening i Fagforbundet, Ingunn R. Jacobsen, tror heller ikke kundene er klar over hvor personlig tilbakemeldingene er. Hun oppfordrer folk til å takke nei til denne typen kundefeedback.

– Det er bedre om folk slutter å bruke appene. Salongene bør heller ha personalpolitikk med fokus på kompetanseutvikling framfor måleverktøy og konkurranse, mener Jacobsen.

Hun tviler sterkt på at målefokuset bidrar til å forbedre service i salongene.

– Dette koster nok mer enn det smaker, og det er unge arbeidstakere som betaler prisen.

Optimaliserer prestasjonene

Frisører har lenge blitt målt på omsetning. Også dette presenteres jevnlig via en app.

Appen som nå debatteres, heter Maze, og brukes til kundefeedback i flere bransjer.

Frisørkundene velger på appen hvordan de er blitt ønsket velkommen, om behandlingen var god eller dårlig, om de fikk gode råd og forslag, om de fikk vasket håret og om de fikk informasjon om produkter bant annet.

Metoden presenteres av leverandøren som løsning for prestasjonsoptimalisering med detaljert og individualisert innsikt. Systemet bruker aktivt konkurranse eller såkalt gamification for å oppnå intern konkurranse. Målet er å få alle opp på høyere nivå.

– Helt frivillig og ment for å gjøre hverdagen enklere

– Hos oss er det frivillig om man ønsker å laste ned apper, svarer HR-direktør Trude Hov Sørensen i en e-post til Fagbladet.

– Raise anbefaler imidlertid medarbeidere å laste ned apper. Hovedhensikten er å gjøre hverdagen deres enklere ved å sikre at all informasjon er lett tilgjengelig. Vi er opptatt av å ta medarbeiderne på alvor og gi de mulighet til å involvere og utvikle seg. Dette gjør vi ved å tilby digitale løsninger på lik linje med andre selskaper i næringslivet, skriver Sørensen

Hun påpeker videre at appen det henvises til ikke viser resultattall og at fokus er andel fornøyde kunder.

– Kundetilfredshet er helt avgjørende for å sikre at kundene kommer tilbake og at de anbefaler oss videre. Kundefeedback skal danne grunnlaget for at alle i salongen trener på samme fokus, jobber som et team og trener som et team.

Medarbeiderne våre får kun direkte tilbakemelding fra kunder som er fornøyde. Andre tilbakemeldinger går direkte til leder, sier Sørensen til Fagbladet.

Raise-gruppen

Nordens største frisørkjede med 140 salonger og fem frisørskoler.

Kjent for salongene Nikita Hair og Sayso Hair & Style samt Norsk frisør og hudpleieskole.

MEST LEST:
Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Svein Tofteng

Barnevernsgründer tiltalt for seksuelt misbruk av sitt eget fosterbarn

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig.  – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig. – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

Yngvil Mortensen

Alenemor Helene (46) får ikke pleiepenger: – Faen ta dere hele gjengen!

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Alf Ragnar Olsen

Dette er de ni viktigste kravene til lønnsoppgjøret

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy