KLARERE ANSVAR: Gjerdrum-rapporten som ble lagt fram i dag, tydliggjør ansvaret i kvikkleireområder for framtiden. Gjerdrum-ordfører Anders Østensen sier: - Det må også satses økonomisk på de som skal ha utvidet ansvar.
Werner Juvik
ola.tommeras@fagbladet.no
Ordføreren for bygda som ble rammet av leirskred nyttårshelgen for to år siden, Anders Østensen, har lenge sett fram til rapporten som Gjerdrum-utvalget la fram mandag. I fjor la utvalget fram en omfattende årsaksrapport. Nå står det altså om hvordan framtidig ansvar skal plasseres i utsatte områder.
Ti mennesker mistet livet da bakken raste ut og tok med seg 31 boenheter i et 780 meter langt og flere hundre meter gjørmehav. Det utløste en redningsaksjon i seks dager og syv netter.
• Rapport i dag: – Risikoen for skred er for høy i dag
Utydelige ansvarsforhold
Gjerdrum-ordføreren mener rapporten er et stort steg på veien til å sikre folk og bygninger i områder med kvikkleire. Om lag 120.000 mennesker bor på grunn med denne typen leire i Norge. Kvikkleira er solid grunn inntil noe setter den i bevegelse. Den første Gjerdrum-rapporten viste en lang rekke tiltak de siste 20 årene, som ledet til utglidning i Tistilbekken, som igjen løsnet bakken 780 meter nordover og endte på minutter til et 200.000 kvadratmeter stort gjørmehav.
– Det har vært utydelige ansvarsforhold, men rapporten er et stort steg videre for å plassere ansvar, mener ordføreren og fortsetter:
– Rapporten inneholder klare anbefalinger, men vi må også ha politisk vilje til å satse økonomisk på dem som skal ta ansvaret. Det gjelder å satse på NVE, sørge for at dem kan gjøre nødvendig kartlegging flere steder og på fagkompetanse i kommunene.
• Redningsmannskapene kåret til årets navn
Gjerdrum ansetter geotekniker
På et av de første kommunestyremøtene denne våren skal Gjerdrums lokalpolitikere ta stilling til ansettelse av egen geotekniker.
– Vi har merka hvor viktig et godt fagmiljø er. Nå er Gjerdrum og nabokommunene veldig godt kartlagt av NVE, men vi trenger fagkompetanse til å vurdere når erosjon er farlig og når den ikke er det. Og vi trenger varslingsrutiner. Vi må definere når det er varsling og hva som skal gjøres ved varsling. Vi trenger gode rutiner for at ikke varslinger blir liggende, sier han.
Forslag fra utvalget
Ansvarsfordeling kommune, stat og grunneiere:
• Grunneier: Plikt til å varsle kommunen ved faretegn.
• Kommunen: Et tydelig ansvar for å følge opp varsel og utrede risiko. Risiko bør utløse krav om å varsle NVE. Risikoanalyser i kommunedelplaner.
• Staten: Plikt til å innføre krisetiltak mot skredfare bør være statlig og ikke kommunal.
Utvalets forslag til tiltak:
• Foreslår å styrke NVE med 1,2 milliarder årlig for å følge opp utvidet ansvar for krisetiltak.
• Nasjonal handlingsplan for å fastslå ansvarsfordelingen.
• Lovfeste ansvarsfordeling i ny naturskadesikringslov.
• Opprette et sentralt system for varslinger og bekymringsmeldinger.
• Utarbeide kriterier for når det kan gis tillatelse til bygging i kvikkleiresoner, og lage nye og bedre kart.
• Forskrift med krav til risikoanalyser.
• Sertifisering av firmaer som driver med geotekniske undersøkelser.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Terje Bendiksby / NTB
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik