Trikk
Her kjører minister Jon-Ivar trikken: – Sporveien inspirerer til å samle jernbanen igjen
TRIKKEFØRERMINISTER: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård begynner å få dreisen på å kjøre trikk.
Werner Juvik
Utenfor raser stormen etter at AS Flytoget fikk fyken og Høyres jernbanereform sakte reverseres. Men akkurat nå er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård inne i varmen.
ola.tommeras@fagbladet.no
Etter en litt stiv start, nølende på fartsspaken og med holdeplasstopp langt foran stoppstreken – som trolig ville vært til stor irritasjon for passasjerene – gir samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gass. Han fyker med 40 tonn trikk i 70 kilometer i timen over lokket til utløpet av Blix-tunnelen på Follobanen i Gamlebyen.
Det er lett stemning i Sporveiens kjøresimulator. Her er det godt og varmt. Jon-Ivar, ja Jon-Ivar uten verken ministertittel eller etternavn, er hos sine egne og blir tiltalt på fornavn av så vel Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø som sporveisarbeidere.
DETALJER: Mekaniker Harald Jeppesen forklarer om detaljene. Flere tusen data kommer inn på hver trikk daglig, for eksempel hvor mange ganger dørene har gått opp og igjen.
Werner Juvik
• Talte ekspertene midt imot og skapte «supertrikk»
Med splitter ny trikk
Jon-Ivar Nygård, minister for alt av transport og framkommelighet, enten det er skinnegående eller på vei eller hav, er på stevnemøte med Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA). Vi begynner på Stortorvet, der ministeren bestemt får beskjed om å vente på neste trikk til Grefsen da en av de skranglete skandaletrikkene fra slutten av 90-tallet nærmer seg. Turen skal gå med den nye stoltheten, trikken fra den spanske produsenten CAF, som er skreddersydd for Oslo etter innspill fra alle ansattegrupper.
Det er Jon-Ivar Nygårds første tur med CAF-trikken, den første trikketuren på lenge også.
– Det blir ikke så mye tid til å reise kollektivt lenger, unnskylder han seg. At hjertet banker for kollektivtransportverden, beviste han allerede som ordfører i Fredrikstad, da han var med på å få gratis byferger i elva og prøveprosjekt med gratis buss og innfartsparkering. Nå er kanskje den mest støyende oppgaven å samle jernbane-Norge.
KONTROLL: Kontrollør Islam Vangaev og OSA-leder Ola Floberg i samtale med Nygård om trygg kontroll i egenregi.
Werner Juvik
Inspirert av Sporveien
Omtrent samtidig som Jon-Ivar Nygård setter seg i førersetet på simulatoren, setter forrige regjeringssjef Erna Solberg seg på Flytoget med pressen og erklærer krig mot regjeringens avgjørelse om å la Vy kjøre hele sulamitten – både pendlere og flytoget. At ett selskap skal kjøre tog i Stor-Oslo, har gitt støy.
Da Høyre startet jernbanereformen, var det stort sett bare Flytoget utenfor NSB. De kalte reformen for «Den blå storslegga mot NSB-monopolet» og Transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland (H), proklamerte at «vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Arbeiderpartiet ikke får puttet det tilbake».
Monopolet ble til 25 selskaper med hver sine administrasjoner og ledelse. Jernbaneverket ble til Bane NOR og Banedrift.
Nå trykker Jon-Ivar Nygård tannkrem tilbake i tuben til både applaus og kritikk.
– Ja, Sporveien er klart en inspirator til å gjøre jernbanen mer moderne, fastslår Jon-Ivar Nygård overfor Fagbladet, mens vi går gjennom verkstedhallen på Grefsen.
Sporveien var i sin tid like oppsplittet som jernbanen i dag. Da Ola Elvestuen (V) overtok som samferdselsbyråd i 2011, lot han Sporveien selv samle seg slik de ønsket. Resultatet ble et kollektivselskap som flere ganger er blitt utpekt som et av verdens mest effektive.
– Det ga store effekter i Sporveien, både på pris og effektivitet, konstaterer Nygård.
FØRSTE TUR: Det ble samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds aller første tur med den nye trikken.
Werner Juvik
– En polarisert debatt
– En side av høyresidens ideologi har vært at oppsplitting og anbud skulle bidra til kostnadseffektivitet. Isteden ser vi at de mange selskapene blir sittende med hvert sitt ansvarsområde uten nok fokus på helheten og uten optimalt resultat, sier Nygård som nylig sørget for at Banedrift kom tilbake i Bane NOR.
– Det var et eksempel på en helt unødvendig oppsplitting. Nå ser vi på flere, sier han og fastslår:
– Denne debatten er veldig polarisert. Det er ikke slik at vi skal tilbake til selskapsformen for tjue år siden, men finne den beste organiseringen. Det handler om å gjøre norsk jernbane klar for framtiden. Det er det vi holder på med.
Kontroll best i egenregi
Nå sitter Jon-Ivar Nygård, den tidligere ordføreren med et brennende hjerte for gratis byferge, i førerstolen i trikkesimulatoren. Vi kjører fra Rikshospitalet til Gamlebyen. Simulatoren er så virkelighetsnær med rund baut storskjermer, at ministeren gjentar hva førere før ham har gjort – han hilser på den digitale føreren i møtende trikk.
Latter og smil, men samtidig har OSAs tillitsvalgte mye på hjertet og nøye planlagt hvordan å få det fram. Allerede i trikken på vei fra Stortorvet fikk ministeren billettkontroll, men kontrolløren, Islam Vangaev, var mest opptatt av høringsforslaget om at også innleide kontrollører skal kunne holde igjen folk uten billett.
– Kontroll er tryggest i egenregi, sier han med støtte av OSA-leder Ola Floberg.
SISTE STOPP GREFSEN: Mekaniker Harald Jeppesen er dagen guide gjennom verkstedhallen. Han tar imot samferdselsministeren. Nest til høyre, påtroppende konsernsjef Birte Sjule sammen med resten av OSA-styret.
Werner Juvik
Nølende start
Jon-Ivar kjører nølende forbi Ullevål Hageby.
– Her gjelder vegtrafikkloven. På andre siden av krysset er du i egen trasé. Da er det ikke trikk, men forstadsbane og da du må forholde deg til jernbanedirektiver, forklarer instruktør Trond Bekkevold.
Ruta fra Rikshospitalet er ikke valgt tilfeldig. Den veksler stadig fra by til vei til egen trasé.
– Vi trenger en egen trikkeforskrift slik våre naboland har, sier leder av OSA og trikkefører, Ola Floberg.
Moderne trikk
– Det er en kul trikk. Designet er fint, sier Nygård og får beskrevet hvordan flaskehalser er fjernet.
Effektiviteten som er oppnådd, har vakt oppsikt i Europa. Og ansattes mulighet til å tegne og forklare og dermed endre opplegget fundamentalt, får mye av æren.
• De talte ekspertene midt imot. Nå kommer folk for å lære av de ansatte
– Sporveien utfordret oss på en god og konstruktiv måte. Samarbeidet har ført til en av de mest moderne trikkene i hele Europa, spesielt tilpasset Oslos behov, sier leverandøren CAF til Fagbladet.
– Det er spennende å se at involvering av ansatte har fungert så godt, kommenterer Nygård, før han får lov til å passere et par holdeplasser uten å stoppe mens fartsspaken holdes gjennom Gamlebyen.
Og DER passerer vi Follo-banen.
TREFF: OSA-ledelsen ved Sores Yuzer, Thomas Stave, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Ola Floberg, Harald Jeppesen og statssekretær Jakob Vorren
Werner Juvik