JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her streiker Fagforbundets bussjåfører: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Gratisjobbing og dårlig lønn gir bussjåfører god grunn til å streike, mener klubbleder Marit Saugen. Og fra lørdag av kan hele landet bli rammet.

2020092114114520200921141304

bjorn.grimstad@fagbladet.no

I 2007 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønna skulle nærme seg industriarbeiderlønn. Det motsatte har skjedd. Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.

– Det er ensidig avtalebrudd. Vi må ha 20 kroner mer i timen for å komme opp på det nivået avtalen sier at vi skal ligge på, sier Marit Sauge. Fagbladet møter henne og andre streikende kollegaer på Jernbanetorget midt i Oslo.

Streiken i gang: – Aldri har vi stått så samlet

Sauge er klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet.

I dag tjener en bussjåfør gjennomsnittlig 460.000 kroner, mens en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er på 496.200 kroner.

– Vi har ikke streiket på 22 år. Våre krav er rimelige, sier hun.

2016: Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen

Trapper opp streiken

Mandag morgen ledet hun streiken for Fagforbundet foran Sentralbanestasjonen i Oslo. Rundt klokken halv ti var det lite folk i det ellers så travle krysset. Et par forbipasserende gir tommelen opp og ønsker lykke til med streiken.

{f1}

– Vi er her for å møte passasjerene og få ut vårt budskap. Det har bare vært hyggelig og vi har ikke fått noen kritikk, sier hun.

Så langt er 3.800 sjåfører i streik, hvorav 200 er fra Fagforbundet.

Ytterligere 4.500 bussjåfører kan bli tatt ut i streik fra og med lørdag. Da vil 551 være fra Fagforbundet.

Totalt kan 8.500 sjåfører bli tatt ut i en streik som vil ramme hele landet.

PÅ VAKT: 200 bussjåfører tilknyttet Fagforbundet er tatt ut i streik i Oslo og Viken. Fra lørdag av kan ytterligere 551 bussjåfører tilknyttet Fagforbundet bli tatt ut i streik over hele landet.

PÅ VAKT: 200 bussjåfører tilknyttet Fagforbundet er tatt ut i streik i Oslo og Viken. Fra lørdag av kan ytterligere 551 bussjåfører tilknyttet Fagforbundet bli tatt ut i streik over hele landet.

Bjørn A. Grimstad

Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Måtte fortelle om streik

Men ikke alle hadde fått med seg at det er busstreik. Det oppdaget tillitsvalgt Marit Sauge da hun kjørte til Oslo sentrum.

– På alle holdeplassene på veien hit sto det folk og ventet på bussen. Jeg stoppet på hver og en av dem og fortalte at det var streik, sier hun.

I tillegg til en svak lønnsutvikling i strid med bussbransjeavtalen, blir bussjåførene presset på tid. De har i tidligere lønnsoppgjør måttet kjempe for såkalt regulering, altså lengre pauser mellom rutene.

– Tid til pauser har vært et forhandlingskort i mange oppgjør. Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do, sier hun.

Manglende krav til sikkerhet i bybusser

– Vi jobber gratis

Sauge mener det er helt feil at anbudene skal vinnes på kutt i arbeidstidsordningene, men mener at tillitsvalgte presses til å godta dette, da alternativet er at arbeidsgiveren ikke får kontrakten.

– Mange møter en halvtime tidligere på jobb, for å være sikker på å kjøre ut av garasjen i rute. De må være over ti minutter forsinket for at det skal regnes som overtid. Det fører til at vi bussjåfører jobber gratis, sier hun.

Et av kravene er at det skal inn i tariffen at sjåførene har seks minutter til å gå over bussen i sikkerhetssjekken. I dag varierer dette fra selskap til selskap. Et annet er at det skal regnes overtid fra første minutt bussen er forsinket på slutten av en vakt.

Bussjåfører i streik

• Natt til søndag 20. september ble 3800 bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut i streik. 200 er fra Fagforbundet.

• Det er varslet at ytterligere 4.500 bussjåfører kan bli tatt ut i streik fra og med lørdag. 551 av disse er organisert i Fagforbundet.

• Totalt vil 8.500 sjåfører streike over hele landet. 751 vil være fra Fagforbundet.

• Kravene er høyere lønn, overtidsbetaling for forsinkelser og tid til sikkerhetssjekk.

• I dag tjener en bussjåfør gjennomsnittlig 460.000 kroner i året mens begynnerlønna ligger på 374.000. En gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er på 496.200 kroner per årsverk i 2019.

• Det er Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fagforbundet som tar ut medlemmer i streik.

MEST LEST:
FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

Kathrine Geard

Her kan beboere drikke alkohol og røyke hasj: – De får et litt annet liv

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Frøydis Falch Urbye

Har du rett til særaldersgrense? Nå vil arbeidsgiverne fjerne hele ordningen

OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.

OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.

Werner Juvik

Rune skrev avskjedsbrev til barna: – Jobba bort både familie og venner

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

Tre ting hjalp Katherine tilbake på jobb: – Jeg må innrømme at jeg var skeptisk

MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.

MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.

Kasper Holgersen

Hva er det største problemet på jobben? Jo, det er sjefen

PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.

PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.

Marianne Otterdahl-Jense

Full jobb og høgare vidareutdanning: Slik får helsefagarbeidarane Anne Gro og Nina kabalen til å gå opp

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Bjørn A. Grimstad

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad