I Finland raker postansatte løv og jobber som personlige assistenter. Nå vil også Posten i Norge tilby hjemmetjenester
Posten Norge skal teste ut en ny tjeneste i Bodø, hvor postbudet kan komme på besøk til personer som har behov for det.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Jeg er ikke fremmed for å ta imot bistand fra et postbud, sier Marit Larsen arbeider på tildelingskontoret som forvalter kommunens helse- og omsorgstjenester i Bodø kommune.
Prosjektet er et samarbeid mellom Posten Norge, Telenor og Bodø kommune. Nå arbeider de med å få tak i testpersoner.
Veikko Lehtonen, ansvarlig for kollektive forhandlinger innen den private helse- og sosialsektoren i JHL, tilsvarende Fagforbundet i Finland, sier til Fagbladet at Posten der de siste årene har tatt over flere og flere sosiale tjenester.
Fagforbundet JHL spør seg selv om dette egentlig er så bra.
Lehtonen er bekymret og synes også postbudene bør ha helseutdannelse, siden de skal forstå mennesker og komme inn i hjemmene deres og hjelpe til.
– Det har alltid vært sagt at tjenestene bare skulle leveres på landet, hvor det ikke bor så mange. Nå har de startet i Espoo, Finlands nest største by.
– Spennende prosjekt
Marit Larsen arbeider på tildelingskontoret som forvalter kommunens helse- og omsorgstjenester i Bodø kommune. Hun forteller til NRK at de ser på prosjektet som spennende nytenking.
– Det er interessant at andre aktører ønsker seg inn på dette området. Vi synes det er spenstig av Posten at de ønsker å yte bistand til hjemmeboende, sier Larsen til NRK.
Hun sier det er snakk om enklere tjenester, ikke helse- og omsorgstjenester som stell og pleie. Selv er hun ikke fremmed for å ta imot bistand fra et postbud. Til NRK sier hun at hadde hun hatt en mor langt unna, hadde det vært greit at postmannen kunne sjekke om alt var greit når han først var innom.
Bibliotek og bagasje
I Tyrkia henter postbud bibliotekbøker og i Nederland sjekker de inn bagasje når du skal fly, skriver NRK.
– Vi må først se hvor mange personer som ønsker å være med og teste ut dette. Derfor reklamerer vi for dette i postkontor og post i butikk rundt om i Bodø. Vi har først lyst til å vite hva kundene trenger, hva det er etterspørsel etter og hva folket vil ha i første omgang, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten til NRK.
Tanken er at postbudet utfører praktisk hjelp eller tjenester som gir trygghet for eldre og pårørende samtidig som de er på postrunden. Besøkstjenesten skal kunne bli et supplement til hjemmetjenester fra Bodø kommune, som også er involvert i prosjektet.
App fra Telenor
I pressemeldingen som er sendt ut, står det at Telenor allerede er i gang med arbeidet med å utvikle en app, hvor både eldre og pårørende kan bestille tjenester. Ambisjonen er å koble denne tjenesten opp mot andre Telenor- applikasjoner som Smart Kommune og Min Familie.
• Slik får Astrid hjelp av en app til å spise sunt
Hverken yrkesseksjonsleder i helse og sosial i Fagforbundet Nordland eller leder Fagforbundet Bodø har noen kommentar til saken.