Jobber du på hjemmekontor? Da bør du få med deg dette
NY FORSKRIFT: De gamle reglene for hjemmekontor var fra 2002. De nye reglene sier blant annet noe om hvor lenge du skal jobbe hjemme og har krav om skriftlig avtale.
Martin Guttormsen Slørdal
Undersøkelse viser at nesten alle bryter det nye lovkravet om hjemmekontor.
oystein.windstad@fagbladet.no
Etter runder med høringer og innspill fra arbeidstakere og arbeidsgivere kommer regjeringen med de nye reglene for hjemmekontor:
– Vi er glade for at den nye forskriften slår fast at de vanlige reglene for arbeidstid i arbeidsmiljøloven også skal gjelde på hjemmekontor, sier Trond Finstad, som sitter i ledelsen i Fagforbundet og er leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon.
• Norske barnehager involvert i finansangrep
Nesten alle bryter loven
Den nye forskriften slår fast at det skal være en skriftlig avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om hjemmekontor. Finstad i Fagforbundet forteller at det er en lang vei å gå før alle følger reglene for hjemmekontor:
– Forskriften krever at det skal gjøres skriftlig avtale om hjemmearbeid. Det får vi høre av mange av våre medlemmer ikke er på plass. Vi gjorde en spørreundersøkelse i to av våre regioner. 97 prosent svarte de ikke hadde en skriftlig avtale om hjemmekontor. Her har partene i arbeidslivet noe å jobbe videre med, sier seksjonsleder Finstad.
• Se hvor mange ukrainske flyktninger din kommune er bedt om å ta imot
VIL HA SKILLE: Trond Finstad er leder Seksjon for kontor og administrasjon i Fagforbundet. Han sier de nye reglene tydeliggjør skillet mellom fritid og jobb på hjemmekontor.
Øystein Windstad
Etterlyser kompsensasjon for økt strømbruk
I spørreundersøkelsen som Fagforbundet har fått gjennomført, har rundt 1000 medlemmer i Trøndelag og Nordland svart. Dette er noen av hovedpunktene på deres erfaringer etter to år med hjemmekontor:
• Det er store mangler på riktig arbeidsverktøy/utstyr.
• Det er store mangler på HMS-arbeid.
• Ansatte har hatt private utgifter på hjemmekontor, for eksempel strøm.
• Det er også en tendens til at de som jobber innen kontor og administrasjonsoppgaver ikke har opplevd seg som en gruppe som har vært prioritert under pandemien.
• Varierende oppfølging fra leder.
• Mange hevder at det ikke er utarbeidet retningslinjer eller avtale for arbeidsplassen om hjemmekontor.
Les hele spørreundersøkelsen her.
– Viktig med skille mellom arbeid og fritid
Finstad sier den nye forskriften hjelper å tydeliggjøre når folk skal jobbe og ta fri:
– Vi har både sett og vært redde for at skillet mellom arbeidstid og fritid har blitt viska ut med hjemmekontor. Mange har følt på at de må gjøre jobb til alle døgnets tider. Derfor er det et viktig signal med at vanlige arbeidstider også gjelder på hjemmekontor.
– Er det noe du savner i den nye forskriften?
– Det er vanskelig å vite hva vi skal få i en lov og hva som skal avtales mellom partene i arbeidslivet. Det trengs mer tydelighet rundt regler for datasikkerhet, yrkesskadeforsikring og hvem skal dekke kostnaden for strømmen. Dette tror jeg blir mer tema framover om hvordan man skal få kompensert disse kostnadene. Dette blir viktig i arbeidet mellom partene fremover.
• Frykter utenlandske statshackere
Dette er de nye reglene
Regjeringen fastsatte fredag den nye forskriften for hjemmekontor, etter at den har vært til behandling siden høringsfristen gikk ut 23. juli i fjor.
Arbeidsminister Marte Mjøs Pedersen (Ap) sier at de nye reglene gjelder fra 1. juli.
Departementet lister opp dette som endringene som er gjort:
• en tydeliggjøring av når forskriften gjelder.
• et unntak fra kravet til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller i stedet gi informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.
• en tydeliggjøring av at krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også gjelder når arbeidstakeren jobber hjemmefra.
• at Arbeidstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte.
• at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen.
Like regler for arbeidstid
Mjøs Pedersen sier endringene er nødvendige for å tilpasse forskriften til dagens arbeidsliv. Den forrige forskriften ble sist endret i 2002.
Statsråden peker i sin pressemelding på at de nå fjerner særreglene om arbeidstid på hjemmekontor.
– Det betyr at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid. Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, sier hun.
Den nye forskriften kan du lese her.