Bemanning i barnehager
Kritisk til Brennas barnehagestrategi: – Flere barnehagelærere løser ikke bemanningskrisa
KRITISK: – Det er selvfølgelig bra med økt kompetanse, men det største problemet i barnehagene er lav bemanning, sier Berit Tevik, leder i Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo.
Anita Arntzen
Leder for Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo Berit Tevik er skuffet over regjeringens nye barnehagestrategi. Et mål om 60 prosent barnehagelærere, men ikke om økt bemanning, vil skape nye problemer, mener hun.
ida.wangberg@fagbladet.no
Regjeringens nye barnehagestrategi møter blandede reaksjoner fra barnehagefolk.
Ett av tre satsingsområder er økt kompetanse, med et mål om at innen 2030 skal 60 prosent av de ansatte være barnehagelærere og 25 prosent være fagarbeidere. I dag er andelene 44 prosent barnehagelærere og 22 prosent fagarbeidere, ifølge Utdanningsnytt.
– Det er penger vi trenger
Blant de kritiske røstene er leder for Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo Berit Tevik. Hun er enig i at det er bra med økt kompetanse i barnehagen, men mener det er viktigere å øke bemanningen.
– Det er en god tanke at vi skal ha mer kompetanse inn i barnehagene, men hovedproblemet er for dårlig bemanning, sier Tevik til Fagbladet.
– Det har ansatte i barnehage ropt ut om i mange år nå, men likevel er det ingen plan for hvordan bemanningen skal økes i regjeringens strategi. Jeg skjønner at det koster penger å øke bemanningen, men det er det vi trenger.
Mindre tid med barna
Tevik forklarer at dersom man kun øker andelen barnehagelærere, uten å samtidig øke bemanningen, vil det i praksis føre til enda mindre tid med nok hender og fang tilgjengelig for barna. Årsaken til det er at barnehagelærere, i motsetning til andre barnehageansatte, har krav på fire timer planleggingstid i uka.
• LES OGSÅ: Vil gjøre det mindre lønnsomt å være del av en barnehagekjede
Dersom to av fire ansatte på en storbarnsavdeling med 18 barn er barnehagelærere, slik pedagognormen tilsier, går åtte arbeidstimer i uka med til planlegging.
– Den ubundne tiden er kjempeviktig med tanke på den pedagogiske virksomheten barnehagen skal drive med, og vi vil overhodet ikke at den skal fjernes. Men vi må tørre å ta debatten om hvordan vi skal organisere barnehagedagen når stadig mer av de ansattes arbeidstid skal brukes på kontor, og ikke sammen med barna, sier Tevik.
Ikke tid til å bruke kompetansen
Hun mener også lav bemanning fører til at mange ikke får nyttiggjort seg kompetansen som allerede finnes blant de ansatte i barnehagen.
– Om det ikke er nok folk på jobb, opplever mange at man ikke har tid til å bruke kompetansen man har, enten man er barnehagelærer, fagarbeider eller har annen type kompetanse, sier hun.
• LES OGSÅ: I denne barnehagen har toppa bemanning økt trivselen og redusert sykefraværet
Fagforeningslederen, som selv har jobbet i barnehage i mange år, er opptatt av at det må være tid og rom for at de ansatte skal kunne snakke sammen for å få til bedre kvalitet i barnehagen.
– Alle i barnehagen har ikke samme kompetanse, men om man får tid til å dele kompetanse med hverandre ved å diskutere for eksempel hvilke behov hvert enkelt barn på avdelinga har, blir barnehagene bedre. Slik det er i dag, er det dessverre ikke mange som har tid til det, sier Tevik.
– Kompetansen forsvinner
– Hvilke konsekvenser vil det få om man ikke gjør grep for å bedre bemanningen?
– Folk slutter. Vi mister kompetansen vi gjerne vil ha, fordi folk ikke orker å jobbe i barnehage lenger. Nå er det høyt sykefravær, og folk jobber seg helt utslitte. Når det er sånn, er det ikke rart mange ikke vil ta barnehagelærerutdanning, sier Tevik.
Hun viser til at antall søkere til barnehagelærerutdanningen har falt drastisk over flere år.
• LES OGSÅ: Barnehagebarna trenger flere ansatte
– Mantraet blant stort sett alle barnehageansatte jeg møter er at vi trenger flere hender og fang. På et eller annet tidspunkt er politikerne nødt til å begynne å lytte.