Mange Nav-kontorer har begrenset åpningstid. Nav har siden 2017 hatt en strategi for å sluse brukere over til kontakt på telefon eller digitale kanaler.
Hanna Skotheim
anne.marjatta.goystdal@ntb.no
Bakgrunnen for undersøkelsen er en rekke bekymringsmeldinger fra kommuner, brukere og statsforvaltere om at utsatte brukere sliter med å nå fram, skriver Klassekampen.
– For personer som ikke har mulighet til å henvende seg til Nav på telefon eller digitalt, er det en klar risiko for at de ikke får hjelpen de trenger når det haster, sier Rigmor Hartvedt, seniorrådgiver i Helsetilsynet til avisen.
Den endelige rapporten skal legges fram i oktober, men Helsetilsynet går allerede nå ut med viktige funn. De kommer også med en klar anbefaling til Nav om at åpningstidene må tilpasses brukere som ikke har mulighet til å benytte telefon eller digitale løsninger.
Nav har siden 2017 hatt som strategi å redusere drop-in besøk og i stedet sluse brukere over på telefon eller digital kontakt. For dem som av ulike grunner ikke har mulighet til dette, har tilgjengeligheten blitt dårligere, konkluderer Helsetilsynet.
Det kan for eksempel være folk uten bank-ID, folk med språkproblemer, rusavhengige og eldre med liten digital kompetanse.
Terje Bendiksby / NTB
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
PENSJON: Utbetalingen av den økte pensjonen, inkludert etterbetaling for mai, kommer 20. juni.
Colourbox.com
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen
Årets lønnsoppgjør startet med kravoverrekkelsen mellom Jørn Eggum i Fellesforbundet og Knut E. Sunde Norsk Industri.
Håvard Sæbø