JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Forsøpling av bybildet, tordnet fagforeningen. Etter tre dager stoppet kampanjen

STOPP STØTTEN: Glenn Diesen, norsk professor og kommentarskribent for den russiske statskontrollerte stasjonen Russia Today, fronter kampanjen for å stoppe støtte til Ukraina.

STOPP STØTTEN: Glenn Diesen, norsk professor og kommentarskribent for den russiske statskontrollerte stasjonen Russia Today, fronter kampanjen for å stoppe støtte til Ukraina.

OSA

Sporveisansatte reagerte sterkt på at arbeidsplassen nok en gang ble pepret med provoserende politisk reklame.

2025051916044120250520105339

ola.tommeras@fagbladet.no

Forrige valgår var det Norgesdemokratene som satt sinnene i kok med annonser for det ytterliggående partiet på trikkene. I år kjøpte det lille politiske partiet Fred og rettferdighet (FOR) 8.600 plakatplasser i T-banevogner og stasjoner over hele Oslo.

Budskapet som lyste mot passasjerer og ansatte, var at den norske støtten til Ukraina må opphøre.

Kampanjen med en listepris på 1.450.000 kroner skulle vare i ei uke, men stoppet mandag kveld. Partiet begrunnet det med hærverk mot plakatene.

Budskapet er et svik mot Ukraina.

Ola Floberg, leder av OSA

SPLITTENDE: Oslo Sporveiers arbeiderforening har reagert på reklamekampanjen. – I strid med våre verdier, sier leder Ola Floberg.

SPLITTENDE: Oslo Sporveiers arbeiderforening har reagert på reklamekampanjen. – I strid med våre verdier, sier leder Ola Floberg.

Yngvil Mortensen

Provoserte grundig

Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) merket igjen at det er valgår, da den omstridte kampanjen startet på 17. mai.

– Innboksen fylles opp, sa OSA-leder Ola Floberg mandag morgen.

– Det kommer reaksjoner fra medlemmer, passasjerer og politikere, sa han til Fagbladet.

OSA publiserte også en uttalelsen der de fastslo at: «Reklamekampanjen er splittende og bidrar til å forsøple det offentlige rom. Den undergraver viktige verdier som internasjonal solidaritet og kampen for fred og demokrati.»

– Budskapet er et svik mot Ukraina, mener Floberg.

Partiet Fred og Rettferdighet (FOR)

• Hovedsak i valgkampen er å få avsluttet støtten til Ukraina, som Stortinget har gått inn for med svært bred oppslutning.

• Argument: At pengene skal gå til velferd framfor krig.

• Partiets frontfigur er Glenn Diesen, som blant annet er kjent fra den statskontrollerte TV-stasjonen Russia Today, der han står for et stort antall kommentarartikler, som oftest med Putin-vennlig vinkling.

• Partiet har hemmeligholdt hvem som finansierer kampanjen. FOR har registrert inntekt på 50.000 kroner. Listepris på kampanjen er 1.450.000 kroner.

Gjentagende hvert valgår

Fagforeninga understreker at de ikke har gått imot politisk reklame på T-bane, trikk og holdeplasser, som er deres daglige arbeidsplasser.

– Vi er ikke imot politisk reklame, men reklame som bryter med våre verdier, protesterer vi på, sier Floberg.

– Dette budskapet undergraver viktige verdier som internasjonal solidaritet og kampen for fred og demokrati. Det er stikk i strid med fagbevegelsens verdier, sier han.

OSA er medlem av Stiftelsen Faglig Solidaritet Norge-Ukraina.

– Støtter ikke krig

Fagforeningslederen ser det som beskrivende at Kyiv ble angrepet med 273 droner samme døgn som partiet FOR startet sin kampanje. De fleste ble skutt ned med luftvernskyts fra vestlige land, men noen kom gjennom og drepte tre sivile og skadet et titalls mennesker i et boligfelt.

– Det er et forsvar mot en aggressor vi støtter. Ikke en krig, understreker Floberg.

– Skjuler ingen ting

FOR nekter å oppgi hvordan den dyre kampanjen ble finansiert. Reklamekampanjen skal nå undersøkes av Partilovnemnda.

Leder av partiet FOR, Marielle Leraand, er også avbildet på mange av plakatene som hang på Oslos T-baner. Hun sier til NRK at de ikke har noe imot å bli gått etter i sømmene i forbindelse med reklamekampanjen:

– Vi har ingen problemer med å bli undersøkt. Det er veldig bra at de undersøker, og vi har ingenting å skjule, sier hun til NRK.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy