Dødsulykke i Fredrikstad

Mintes død bussjåfør med ett minutts stillhet foran Stortinget

Bussjåførene har mistet enda en kollega på grunn av dårlig sikkerhet.

Marit Sauge, leder av Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, sier sikkerheten til sjåførene må være noe alle har interesse av å gjøre noe med.
Marit Sauge, leder av Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, sier sikkerheten til sjåførene må være noe alle har interesse av å gjøre noe med.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I romjulen omkom bussjåfør Øyvind Sannes Norheim i en kollisjon mellom to busser.

Samtidig med at han ble bisatt i Fredrikstad hadde Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) en markering foran Stortinget på med slagordet «Gi oss trygghet bak rattet».

– Vi samles i solidaritet med de bussjåførene som har mistet livet, de som har mistet en kollega og de som har mistet familie, sa Linda Amundsen i OSA.

Derfor må bussjåfører kjøre livsfarlige busser i mange år til

Siden 2011 har ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier, samme periode har 240 busser vært involvert i frontkollisjoner.

– Det kom en rapport i 2019, etter en ulykke i 2017. Ingenting har skjedd etter det. På bussen er det ingen sikkerhet mot kollisjon på førerplassen. Absolutt ingen, sa Marit Sauge, leder av Bussklubben i OSA.

Hun mener det er på høy tid at politikere, arbeidsgiverorganisasjoner, administrasjonsselskapene, busselskap må forstå at bussjåførene ikke kan akseptere en så høy risiko på arbeidsplassen sin.

Markeringen ble avsluttet med ett minutts stillhet.

Ulykken: Bussjåføren Øyvind (53) omkom like før sikrere busser er klare

Tillitsvalgt: Tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene

Powered by Labrador CMS