Marit Sauge, leder av Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, sier sikkerheten til sjåførene må være noe alle har interesse av å gjøre noe med.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
I romjulen omkom bussjåfør Øyvind Sannes Norheim i en kollisjon mellom to busser.
Samtidig med at han ble bisatt i Fredrikstad hadde Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) en markering foran Stortinget på med slagordet «Gi oss trygghet bak rattet».
– Vi samles i solidaritet med de bussjåførene som har mistet livet, de som har mistet en kollega og de som har mistet familie, sa Linda Amundsen i OSA.
• Derfor må bussjåfører kjøre livsfarlige busser i mange år til
Siden 2011 har ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier, samme periode har 240 busser vært involvert i frontkollisjoner.
– Det kom en rapport i 2019, etter en ulykke i 2017. Ingenting har skjedd etter det. På bussen er det ingen sikkerhet mot kollisjon på førerplassen. Absolutt ingen, sa Marit Sauge, leder av Bussklubben i OSA.
Hun mener det er på høy tid at politikere, arbeidsgiverorganisasjoner, administrasjonsselskapene, busselskap må forstå at bussjåførene ikke kan akseptere en så høy risiko på arbeidsplassen sin.
Markeringen ble avsluttet med ett minutts stillhet.
Ulykken: Bussjåføren Øyvind (53) omkom like før sikrere busser er klare
Tillitsvalgt: Tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene
Pensjoner og trygder i Norge blir endret i mai hvert år. Mange lurer på hvor mye uføretrygda øker.
Hanna Skotheim
Terje Bendiksby / NTB
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
PENSJON: Utbetalingen av den økte pensjonen, inkludert etterbetaling for mai, kommer 20. juni.
Colourbox.com
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen