JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåførsikkerhet i Stortingets spørretime:

Derfor må bussjåfører kjøre livsfarlige busser i mange år til

En sjåfør ble drept og en hardt kvestet i Fredrikstad i Romjula. DEt var foranledningen for at Tobias Drevland (Rødt) stilte spørsmål om sikkerheten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård onsdag.

En sjåfør ble drept og en hardt kvestet i Fredrikstad i Romjula. DEt var foranledningen for at Tobias Drevland (Rødt) stilte spørsmål om sikkerheten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård onsdag.

Christoffer Andersen / NTB

Anbudsperioder for rutebusskjøring er på opptil ti år. Bussjåfører må dermed ha høy trafikkrisiko i mange år til, selv om samferdselsministeren nå forsikrer at nasjonale krav innføres fra 1. januar 2024.

2023011114033020230111141430

ola.tommeras@fagbladet.no

Fylkeskommunene har ansvaret for rutebusskjøring i Norge, men i løpet av 2000-tallet har så godt som alt blitt satt ut på anbud. De siste årene har sjåførsikkerheten blitt ofret for billigst mulige busser i anbudsrundene. Sjåførene i bybussene har bare litt plater, plast og glass mellom seg og trafikken, og dødsulykker har skjedd i hastigheter helt ned mot 30 kilometer i timen.

Ti sjåfører har omkommet siden 2011, mange er kvestet, og også samferdselsministeren konstaterer at bussjåførene ikke har fått ta del i den sikkerhetsutviklingen som har vært i andre kjøretøy.

Tror ikke de nye bussene ville reddet kollegaen

Kravene kommer snart

– Fra 1. januar 2024 skal nye nasjonale krav til førersikkerhet være innført, lovet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da stortingsrepresentant Tobias Drevland (Rødt) spurte hva ministeren gjør for å bedre sikkerheten til landets bussjåfører.

Nygård viste også til at innkjøpsselskapene setter sikkerhet høyt, og at det er god dialog mellom departementet, direktoratet, Vegvesenet og kollektivselskapene.

– Vi har dialog for at sikkerhetsbestemmelsene vil bli innført tidligere, før de nasjonale kravene trer i kraft, opplyste han.

Simen fikk kroppen knust. Kollegaen døde.

– Vil gjelde for nye busser

Like fullt vil det ta tid før bussene er byttet ut. Dette fordi anbud som er inngått de siste årene, kjøres med busser som er planlagt brukt i resten av anbudsperioden.

Drevland spurte hva regjeringen vil gjøre for å hjelpe fylkeskommunene med å finansiere tryggere busser.

Det ga ingen forhåpninger om utskiftning eller forbedringer på eksisterende busspark.

– Det er en kjensgjerning at materiell må byttes ut, men det må gjelde for de som skal kjøpe nye busser, enten det er gjennom anbudssystem eller på andre måter, sa Nygård.

Her bygger de en bybuss som sikrer fører.

Snart ferdigbehandlet

Det er i flere år gjort forsøk på å få gjennomslag for internasjonale krav til sikkerhet for sjåførene i bybusser – uten hell. Å få på plass nasjonale krav var en av jobbene samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds først tok tak i. Forslag ble lagt ut på høring i januar i fjor. Departementet fikk oppsummering av høringsuttalelsene i oktober. Det er nå til behandling i departementet.

– Saken ventes å være ferdigbehandlet om kort tid, får Fagbladet opplyst fra seniorrådgiver Kristoffer Rød-Lindberg.

Bekymret for tiden det tar

– Jeg er glad for at denne regjeringa, i motsetning til den blåblå regjeringa, tar dette på alvor og gjør grep for å bedre sjåførsikkerheten, kommenterer Rødt-representant Tobias Drevland til Fagbladet etter spørretimen. Han er likevel bekymret.

– Rødt er bekymret for at implementeringen av strengere sikkerhetskrav vil ta for lang tid. Jeg skulle ønske regjeringen ville gjøre ytterligere grep for at bussene sikres raskere, for eksempel se på muligheten til å sikre eksisterende busspark og utvide kravene til å gjelde også der, sier han.

Bybusser og sikkerhet

Bare litt plast, plåt og glass skiller sjåførene fra trafikken utenfor i bybussene. Bybussene har så dårlig sikring for sjåføren at de har blitt alvorlig kvestet og drept i hastigheter helt ned mot 30 kilometer i timen. I dag er de aller fleste, også samferdselsministeren, enig i at sikkerheten er for dårlig for sjåførene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
En sjåfør ble drept og en hardt kvestet i Fredrikstad i Romjula. DEt var foranledningen for at Tobias Drevland (Rødt) stilte spørsmål om sikkerheten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård onsdag.

En sjåfør ble drept og en hardt kvestet i Fredrikstad i Romjula. DEt var foranledningen for at Tobias Drevland (Rødt) stilte spørsmål om sikkerheten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård onsdag.

Christoffer Andersen / NTB