Kragerø overtok renovasjonen etter konkurs:
Nå kjører kommunene søpla selv – og innbyggerne får 14 prosent lavere renovasjonsgebyr
SLO TIL: Morgan Martini og Kjell Arne Isnes er blant renovasjonsarbeidere som ble kommunalt ansatte i fjor. De fikk bedre pensjon, tryggere hverdag og innbyggerne fikk lavere gebyr.
Morgan Andersen
– Skremselspropagandaen har på ingen måte slått til. Det fastslår ordfører Jon Blikra i Kragerø. I år får innbyggerne 14 prosent lavere renovasjonsgebyr.
ola.tommeras@fagbladet.no
For ett år siden gikk RenoNorden konkurs. Mer enn 140 kommuner var uten avfallsinnsamling over natta. Enkelte kommuner hadde allerede begynt arbeidet med å overta selv. Kragerø var en av dem.
Stille fra skeptikerne
Ordfører Jone Blikra (A) øker tilfreds stemmevolumet når han blir spurt om fasit ett år etter at kommunen overtok tjenesten da RenoNorden gikk konkurs i september i fjor.
– Det var mange som advarte om at renovasjonsgebyret ville gå i taket med kommunal drift. Det har blitt stille fra dem nå, sier Blikra.
Etter en tragisk innkjøringsperiode begynte Kragerø å forhandle med RenoNorden flere måneder før konkursen i fjor. RenoNorden ville selv ut av kontrakten. Kragerø var en av tapskontraktene selskapet beskrev som årsak til røde tall i regnskapet. Kragerø var den første kommunen til å ansette renovatørene selv og overta avfallsinnsamlingen. De var allerede godt i gang med planlegging da RenoNorden veltet.
Slik startet det: - En tredel av norske kommuner står foran et veiskille
Lavere gebyr framfor profitt
I motsetning til kommersielle aktører, så har ikke kommunen lov til å tjene penger på søppelkjøring, da det er en gebyrfinansiert tjeneste. Innsparingen har derfor kommet innbyggerne til del ved lavere gebyr.
– I dag har vi bedre kvalitet på tjenesten, færre klager, bedre kontroll og vi har lokal arbeidskraft til å utføre renovasjon, forteller Blikre.
Lønn- og pensjonsavtaler er bedre i kommunen, og sendte driftskostnadene opp. De totale kostnadene er likevel redusert, og de er lavere enn med RenoNordens gamle tapskontrakt. En av grunnene er at kommunen sparer penger til dyre anbudsprosesser og at de får utnyttet staben bedre i teknisk sektor.
Mange midlertidig ordning
Kragerø er ikke alene. Etter det turbulente renovasjonsåret 2017 har 72 kommuner overtatt ansatte og biler og kjører søpla selv, hovedsakelig via interkommunale selskaper.
Det viser en gjennomgang Omstillingsenheten i Fagforbundet har gjort.
Flere kan det bli. Ytterligere 45 kommuner har renovasjon i midlertidig egenregi, uten at det er tatt avgjørelse om det blir nye anbud eller ikke. 39 kommuner har tjenesten midlertidig hos kommersiell leverandør av tjenesten.
– Jobbet opptil 90 timer
Kommunene Ringsaker, Løten, Hamar og Stange hadde få, men kaotiske måneder med RenoNorden i fjor vinter. Etter konkursen reddet lokale leverandører tjenesten midlertidig. Snart skal det interkommunale selskapet Sirkula overta tjenesten selv.
– Fagforbundet kom på banen for fullt 31. mars 2017. Vi tok kontakt med politikere i alle leirer. Ba dem om å våkne. Vi vil ha et trygt arbeidsliv, og vi vil ikke ha slitne ansatte som kjører 25 tonn tunge lastebiler 90 timer i uka der ungene går til skolen, forteller Kollmann-Dæhlin, leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Hedmark.
Etterfulgt av Sjokkarapporter
Ett år tilbake: Samtidig som det er søppelkaos og Veireno er på vei til å gå konkurs i hovedstaden, tar RenoNorden over avfallsinnhenting i de fire Hedmark-kommunene Ringsaker, Løten, Hamar og Stange. Til sammen 96 000 innbyggere bor i kommunene.
Som i Oslo og Vestfold går innkjøringsperioden på Hedmarken over stokk og stein. De fleste renovatørene er ferske, få kjenner distriktet, mange kjenner knapt Norge.
– Det var kaos. Søpla fløt, og klagene føk i været, forteller Anders Kollmann-Dæhlin.
I ettertid viste Arbeidstilsynets undersøkelser at flere renovatører jobbet opptil 90 timers arbeidsuker mens de kjempet for å komme à jour
Mektig imponert
I representantskapet for Sirkula sitter politikere fra alle politiske sider. I høst gikk de enstemmig inn for å skrinlegge framtidige anbud. Flertallet vil også at det skal drives i interkommunalt selskap (IKS) og ikke et kommunalt eid AS. I vinter skal Sirkula selv overta oppgaven fra selskapene som steppet inn etter RenoNorden-konkursen.
– Jeg er mektig imponert. Det har virkelig snudd i alle politiske leirer, sier Anders Kollmann-Dæhlin.
Snudde politisk
– Aldri så mye Høyre-mann jeg er, så har jeg ikke noe problem med å si at dette måtte vi få kontroll på. Det kunne ikke gå på anbud igjen, ikke nå, ikke i den situasjonen vi er, sier Odd-Hermann Roel Børke, leder av Ringsaker Høyre og kommunens representant til Sirkula IKS.
Problemene kommunene opplevde på Hedmarken, oppsummerer Roel Børke slik:
– De ansatte i RenoNorden kjente ikke området. De ville blitt kjent etter hvert, men med nytt anbud kommer igjen nye renovatører. Nå beholder renovatørene lokalkunnskapen. Det betyr mye.
Status ett år etter
I fjor gikk renovasjonsselskapene Veireno og RenoNorden konkurs. Det fikk mange kommuner til å skrinlegge framtidige anbud på søppelkjøring. En gjennomgang fra Fagforbundet Omstillingsenheten viser følgende:
• 72 kommuner har overtatt ansatte, biler og kjører søpla selv. I løpet av denne vinteren følger ytterligere fire kommuner på Hedmarken.
• 45 kommuner har overtatt renovasjonen selv uten at det er tatt avgjørelse om det blir nye anbud eller ikke.
• 39 kommuner har leid inn en annen privat operatør for resten av anbudsperioden, men uten at det er tatt avgjørelse om hva som skjer i framtidene.
• 6 kommuner har inngått ny kontrakt med privat leverandør.