Nav venter et enormt antall permitterte: Har ikke teknisk løsning som kan håndtere det
Nav-sjef Sigrun Vågeng.
Adrian Nielsen
Nav setter nå i gang et nytt IT-prosjekt for å kunne håndtere pågangen etter koronakrisen. – Det vil bli økt ventetid på behandling av søknader, sier kunnskapsdirektøren.
baj@fagbladet.no
Mandag gikk partiene på Stortinget ut med forliket som skal sikre arbeidstakere 20 dager med full lønn hvis de blir permittert.
Ordningen trer i kraft umiddelbart, og vil kreve mye av Nav, som under en pressekonferanse mandag kunne fortelle at de venter et enormt antall permitteringer.
• Koronakrisen: Permitterte medlemmer skal slippe å betale kontingent
Nav må få på plass tekniske løsninger først for å håndtere tiltakene.
Alle jobber med saken
Arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng, kunnskapsdirektør Yngvar Åsholt, samt arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik stilte opp for Nav.
Vågeng sier det ennå er uklart når de tekniske løsningene vil være på plass, ettersom tiltakene i krisepakken er såpass ferske, men at de har satt av alle tilgjengelige ressurser for å jobbe med saken.
• Permittert på grunn av korona? Dette har du krav på
Kunnskapsdirektør Yngvar Åsholt sa at de nå er i gang med å gjennomgå tiltakene, og pekte på to store utfordringer for Nav.
– Det er satt i gang et IT-prosjekt for rask gjennomføring av vedtaket, sier Yngvar Åsholt.
Thomas Bjørnflaten
En av utfordringene er jobben med å lage en systemløsning som raskt kan iverksette stortingsvedtaket i praksis.
– Umiddelbart etter avtalen var på plass ble det satt i gang et IT-prosjekt for rask gjennomføring av vedtaket. Vi kan ikke si i dag når den nye løsningen på plass, men vi bruker alt tilgjengelig mannskap og vil få det på plass så raskt som mulig, sa Åsholt.
Flere på jobb
Videre jobber de med å styrke bemanning på avdelingene som håndterer dagpenger etter permitteringer, sykepenger og omsorgspenger.
– Vi jobber også med planer for å øke bemanningen. Vi vil omdisponere på tvers av avdelingene for å få opp saksbehandlingskapasiteten, sa Åsholt. Det vil også bli lettelser i regelverket, slik at Nav bruker mindre tid og blir mindre rigid, slik at man får behandlet flere søknader og raskere ta unna køen vi med sikkerhet vet vil komme, sa Åsholt.
Verre enn finanskrisen
– Det vil bli økt ventetid på behandling av søknader. Det vi opplever nå er noe helt annet det vi tidligere har opplevd, for eksempel under finanskrisen. Vi håndterte det da, og vi skal håndterer dette, men det blir altså økt ventetid, fastslo Åsholt.
Kjell Hugvik kunne opplyse at Nav vil prioriterer de som ikke har inntekt, de som trenger akutt hjelp og sosialhjelp. Han oppfordret personer som trenger støtte til å bruke Nav sine nettsider for å lette på den store pågangen som de nå opplever. Også for å hjelpe personer uten digital tilgang.
Formidler folk dit det trengs
– Det er kjempeviktig at alle viser tålmodighet. Bruk nettet hvis du ikke har helt nødvendige spørsmål. Neste steg er å formidle arbeidskraft til sektorer som mangler dette. Det vil komme et stort behov for arbeidskraft i blant annet helsevesenet og transport. Nav vil bistå i å formidle dette.
– For dem som nå blir permittert, vil vi nå be om at de oppdaterer CV-en slik at det blir lett å formidle arbeidskraft, sa Hugvik.