På innsida av Nav:
Nav-ansatte Thomas (43): – Noen ganger går kritikken inn på meg
TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.
Anders Hauge-Eltvik
Når kritikken er ekstra høylytt, støtter han seg på gode kolleger og ledere. Nav-leder Thomas Hall er glad i jobben, tross alt.
katharina@lomedia.no
– Det er trist å oppleve at Nav blir kritisert. Noen ganger går kritikken innpå meg, sier Thomas Hall (43) ved Nav Søndre Nordstrand.
Veilederen har jobbet med å skaffe arbeid og hjelpe mennesker gjennom Nav-systemet i fem år. Han vet at arbeidsplassen utsettes for flengende kritikk i media.
Noen ganger stormer det ekstra høylytt, som da to fastleger kalte Nav et mangehodet monster i 2012, eller under EØS-skandalen, da uskyldige mennesker ble dømt, og Nav fikk deler av skylda.
Stort sett går ikke kritikken inn på Hall.
– Vi har god kommunikasjon internt, og vi har fagmøter om sakene som får mye oppmerksomhet i media. Ofte blir brukerne bekymret for egen situasjon. Da bruker vi mye tid på å informere og trygge dem, sier Hall.
Når kritikken er ekstra høylytt, er det godt med støttende kolleger og ledere, forteller han.
– Jeg vil gjerne vektlegge det som fungerer. Brukerne blir også møtt med empati og får god hjelp. Det er veldig flott å være med på menneskelig utvikling og å se at folk får hjelp i en vanskelig livssituasjon og bistand for å komme i arbeid. Jeg stortrives med å jobbe i Nav.
Gladsak: Hørselshemmede Ellen har fast jobb, og tror ikke det hadde vært like lett uten hjelp fra Nav
Tellekanter
For Thomas Hall er det viktig at kritikken plasseres der den hører hjemme. Han jobber med arbeidsavklaringspenger (AAP).
1. januar 2018 ble reglene strammet inn. Kravene for å motta ytelsen ble strengere, og perioden man kan få AAP, er kuttet.
– Det blir feil å kritisere Nav når det er politikerne som har tatt beslutningene som gir rammeverket. Vi forvalter bare regelverket, sier han.
Men det er én type kritikk som veilederen er enig i og erfarer daglig. Han tenker da på mål- og resultatstyringen av Nav.
Kort fortalt betyr det at overordnede politiske mål skal konkretiseres sånn at de kan måles og følges opp på individnivå.
For Thomas Hall knyttes målstyringen til et helt konkret tall: 155.
– Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye.
Før koronapandemien hadde han ansvar for å veilede 120 mennesker. Men med over en halv million nye søknader om dagpenger, økte arbeidsmengden dramatisk i Nav. Merarbeidet forplantet seg til hans avdeling.
– Alle fikk flere brukere og flere arbeidsoppgaver.
De siste tre ukene har han jobbet overtid for å hjelpe flest mulig.
• Stortinget får ikke innsyn i rapport om trygderettigheter
Tidkrevende å hjelpe mennesker
Det tar tid å bistå mennesker med store hjelpebehov. Thomas Hall jobber i en bydel med en befolkningssammensetning som skårer lavt på utdanning og norskkunnskaper og høyt på helseutfordringer. Noen brukere har sosiale problemer, og han samarbeider med barnevernet, barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk og resten av hjelpeapparatet.
– Det er tidkrevende å hjelpe mennesker som har et stort og komplekst behov for bistand. Det er en daglig kamp å nå over alle for å gi dem en god oppfølging.
Veilederen skulle ønske han bare skulle følge opp 100 mennesker.
– Med færre å veilede, hadde vi hatt mer tid til arbeidsrettet oppfølging som ville hatt en samfunnsøkonomisk gevinst. For å klare det, må vi bruker mer penger på oppfølging og opprette flere stillinger i Nav. Det er et politisk spørsmål.
Høylytt kritikk av Nav:
Fastlegene Gisle Roksund og Harald Sundby skrev kronikken «Nav: Et mangehodet monster» i 2012.
I 2016 skrev en anonym Nav-ansatt en kronikk om å ikke strekke til. Innlegget heter «Kjære dagpengemottager: Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke tid».
Nav-skandalen: Det antas at minst 80 personer kan være uriktig dømt for trygdesvindel og at mer enn 4000 mennesker er rammet. Det skyldes at Stortinget, Nav og domstolene har tolket EØS-reglene feil.
Kilde: FriFagbevegelse og Aftenposten